Skip to content

Yksityislentäjän lupakirjakurssin (PPL(A)) aiheet ja sisältö

Lentäminen on kiehtonut ihmistä kautta aikojen ja se on nykyisin kiehtova ja erittäin monipuolinen harrastus. Lentokoneella voi matkata monipuolisesti ja nopeasti niin kotimaassa kun ulkomaillakin tai käydä ystävien kanssa paikallislennolla katselemassa maisemia.

Lupakirjakurssi

Yksityislentäjän lupakirjaan (PPL, Private Pilot’s License) tähtäävä koulutus muodostuu teoria- ja lento-osuudesta. Kurssin jälkeen sinulla on oma lupakirja taskussa ja saat lentää yksimoottorisia mäntämottorikoneita sillä kalustolla joihin olet saanut perehdytyksen. Tämän jälkeen voit laajentaa harrastuksen edetessä uusiin konetyyppeihin tai vaikkapa tutustua kerhomme C-152 Aerobat koneella taitolennon kiehtovaan maailmaan.

Ikävaatimuksena kurssin aloittamiselle on 16 vuoden iän saavuttaminen kurssin aloitusvuoden aikana, lentolupakirjan voit saada 17 vuotiaana. Muita vaatimuksia ovat mm. normaali näkö (silmälasien käyttö ei yleensä ole este) ja kuulo. Jos olet saannut ajakortin voidaan sinulle hyvin todennäköisesti myöntää myös PPL-lupakirja. Ilmailulääkärin tarkastuksessa kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian aloituspäätöksen jälkeen.

Lisätietoa lääketieteellisistä rajoituksista saa Ilmailulääkäriltä. Yhteystiedot löydät TraFin sivuilta 

Teoriavaihe

Malmin Ilmailukerho järjestää luokkamuotoisen teoriakurssin yleensä kerran vuodessa talvikauden aikana. Lentovaiheen koulutuksen paras aloitusajankohta on alkukevät, sillä kirkkaat kevätpäivät ovat mitä parhaimpia lento-opetuksen kannalta. Pyrimme tarvittaessa järjestämään pienryhmien teoriakoulutusta myös ympäri vuoden jolloin koulutusta viedään läpi 2-3 hengen ryhmissä kerhohuoneemme koulutustilassa lennonopettajan johdolla.

Kurssi materiaalina käytetään suomalaista SIL PPL -materiaalia ja opettajan omaa monistemateriaalia sekä ilmailumääräyksiä. Joissain tapauksissa olemme käyttäneet myös englanninkielistä Air Pilot’s Manual kirjasarjaa vol 1-7 valikoiden tukimateriaalina. SIL-shopin kirjamateriaali on myös hyvää tukimateriaalia PPL-kurssia silmällä pitäen.

Teoriavaihe sisältää mm. seuraavia oppiaineita ja on kestoltaan 100 tuntia:

  • Ilmailun säädökset
  • Lentokoneen yleistuntemus
  • Suoritusarvot ja lennon suunnittelu
  • Ihmisen suorituskyky ja rajoitukset
  • Sääoppi
  • Lentosuunnistus
  • Lentotoiminta
  • Lennonteoria
  • Radiopuhelinliikenne
  • Perusmittarilennon teoria

Lentovaihe

Ennen lentovaiheen koulutuksen aloittamista tarvitaan kerhomme jäsenyys ja ilmailulääkärin todistus soveltuvuudestasi yksityislentäjäksi. Tämän lisäksi nimeämme sinulle henkilökohtaisen lennonopettajan.

OH-COX

Lennot suoritetaan kerhomme Cessna 172, Cessna 152 tai Diamond DA40 D kalustolla. Kaikki koneet sopivat erittäin hyvin peruskoulutuskäyttöön ja niitä käytetäänkin hyvin yleisesti lentokoulutuksessa eri puolilla maailmaa. Lentokoulutus suoritetaan yksityisopetuksena, jossa sovit omaan ja opettajasi aikatauluun sopivan etenemisvauhdin. Tarvittaessa lentokoulutus voidaan myös yhdistää teoriakoulutuksen kanssa siten, että suoritat molempia yhtäaikaa niin halutessasi.Kerhon jäsenenä maksat kaluston käytöstä saman korvauksen kun muutkin kerholaiset. Kerhon hienot simulaattorit auttavat varmasti mittarien ja hanikoiden oppimisessa, joten ohjaamorutiinit ja esim. tarkastulistan käyttö kannattaa opetella itsenäisesti simussa eikä kaliissa lentokoneessa. Simulaattoriemme tunteja ei voi valitettavasti käyttää vähentänään 45 tunnin lentokoulutuksen minimimäärää.

Koulutus käsittää 45 tuntia koululentoja – nillä harjoitellaan käytännössä kaikki teoriatunneilla opitut asiat ja vieraillaan monilla eteläsuomen lentokentillä. Voit suorittaa samanaikaisesti myös yölentokelpuutuksen (NF) joka oikeuttaa sinut lentämään myös yöllä. Järjestämme myös erillistä yölentokoulutusta niille, joilla jo on yksityislentäjän lupakirja muttei yölentokelpuutusta. Erikseen järjestettävä yölentokoulutus sisältää teoriaopetusta ja 7 lentotuntia.

Jokainen lentotunti käydään läpi ennen sen suorittamista ja sen jälkeen vielä kerrataan tunnin aikana saadut opit , näin varmistetaan se että kaikkiin epäselviin kysymyksiisi saadaan vastaus.

  • Lentokoneeseen tutustuminen
  • Lennonvalmistelu ja toimenpiteet lennon jälkeen
  • Suora vaakalento
  • Ohjainten vaikutus
  • Rullaus
  • Häiriötilanteet ja toimenpiteet
  • Nousut suora ja kaarto
  • Korkeuden vähentäminen
  • Kaartaminen
  • Hidaslento
  • Sakkaus
  • Syöksykierteen välttäminen
  • Laskut ja laskukierroslentäminen
  • Matkalentäminen
  • Toiminta lennonjohdon alaisuudessa
  • Yölentäminen

Koulutuksen mieleenpainuvin hetki on aivan varmasti ensimmäinen yksinlentosi – sen jälkeen voit jo kutsua itseäsi lentäjäksi!

Kurssi päättyy tarkastuslentoon, jonka hyväksytyn suorittamisen jälkeen lupakirja on taskussasi.

Jos haluat lisätietoja tai ilmoittautua kurssille, ota yhteyttä Malmin Ilmailukerhon koulutusvastaavaan joko sähköpostitse tai yhteydenottolomakkeella. Lennonopettajamme odottavat uusia oppilaita koneidemme ohjaamoihin, ja auttavat mielellään myös “hyllyllä pölyttyneen” lupakirjan henkiin herättämisessä. Lisätietoja lupakirjan hankkimisesta löytyy myös Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ilmailutoimialan sivuilta.

Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ilmailutoimial