Skip to content

Varauskirja täyttyy kesällä

Näin kesä-heinäkuun vaihteessa lomakauden ollessa parhaimmillaan koneiden varauskirja täyttyy hurjaa tahtia. Siksi on tärkeää yrittää porukalla pitää koneet ilmassa mahdollisimman hyvin jotta kaikki pääsevät nauttimaan lentämisestä hienossa kesäsäässä. Toisemme huomioimalla ja etukäteen vähän suunnittelemalla saadaan koneet pysymään käytössä vieläkin paremmin!

  • Kun varaat koneita, muista että meitä on myös 399 muuta innokasta lentäjää. Älä siis varaa kaikkia mahdollisia sopivia aikoja varmuuden vuoksi, vaan pyri siihen että muutkin voivat tehdä esim. matkalentoja viikonloppuisin. Jos haluat käydä pyörähtämässä paikallislennolla, muista että tunnin varaus viikonlopun iltapäivässä saattaa harmittaa matkalentoa suunnittelevaa. Voisiko lyhyen lennon tehdä myöhemmin illalla tai aiemmin aamulla? Säävaraus on osa vfr-lentäjän elämää, ja toki “varapäiviä” on välillä varattava, mutta on ihan kohtuullista antaa muillekin mahdollisuus osallistua VMC-arvontaan. Pidetään varausten kokonaismäärä kohtuullisena ja jännätään porukalla miten kelit kehittyvät. Kannattaa myös soittaa pitkän varauksen tehneelle lentäjälle ja kysyä suunnitelmia ja mahdollisuuksia päästä mukaan – muutaman kaverin aikataulujen yhteensovittaminen on aina haasteellista ja siksi saattaa tilaa koneeseen hyvinkin löytyä ennen lähtöpäivää.
  • Kirjaa lentosi sähköiseen lentopäiväkirjaan heti lennon jälkeen ja ole tarkkana numeroiden kanssa.  Kaikki sekaannukset ja hitaasti päivittyvät tuntitiedot haittaavat huoltojen sujuvuutta.
  • Jos koneessa on jotain vikaa, soita konevastaavalle sen lisäksi että kirjoitat “vikatauluun”. Kalustovastaavat löytyvät kerhon sivuilta, OH-STL: Antti Laukkanen – 0400 769 808, OH-SRH: Niko Lamberg – 050 522 7535, OH-COX: Esa Jokinen – 044 293 7227.
  • Jätä kone siihen kuntoon millaisena haluaisit sen itse löytää ennen lentoa. Kun ottaa kerhohuoneelta ämpäriin vettä ja märän sienen, hyttyset lähtevät pyyhkäisemällä siiven johtoreunasta ja muualta koneen rungosta. Jos ne jäävät siihen yön yli, ne pitää oikeasti jynssätä irti pesuaineella. Se aiheuttaa sekä viivytystä että ketutusta seuraavan pilotin kohdalla. Ötökät syövyttävät myös koneen maalipintaa. Muistakaa että kuomusta / tuulilasista pyyhkiessä pitää vettä käyttää reilusti ja pyyhkiä pitkiä suoria vetoja jottei ikkuna naarmuunnu. Kalustovastaavat opastavat asiassa jos olette epävarmoja miten homma pitää hoitaa.

Näissä tunnelmissa olen itsekin huomenna menossa koululennolle pitkästä aikaa, STL ja tarkkari olisi loppuviikon ohjelmassa. Pidetään uutukaista ja vanhempiakin työjuhtia hyvin niin on hyvä fiilis lentää kerhon omilla koneilla! 🙂

Tuomas

 

Aihe: Kalusto.