Skip to content

Matkakertomus: IHQ:lla Riikaan

IHQ:lla suunnattiin alkuviikolla matkalennolle kohti Riian Spilveä. Lentosuunnitelma laadittiin, tankki tankattiin täyteen Kiikalassa ja lähdettiin matkaan.

Tsekkaa matkakertomus alla olevasta ‘lue lisää’-painikkeesta!

Suomen rannikko jää taakse.

Nousimme 6000 jalkaan ja saimme selvityksen Tallinnan TMA:lle. Jätettyämme TMA:n jatkoimme valvomattomassa aluelennonjohdon jaksolla.

Pian edessä siinsi jo Viro.

Matkan ensimmäinen lento suuntautui Viroon, Kihnun saarelle. Suomen ja Baltian alueelle oli luvattu kovia tuulia, ja Kihnussa kiitotie oli sopivasti tuulen suuntainen.

Kihnu sijaitsee Riianlahden pohjoisosassa, Pärnun edustalla. Kihnussa on vahvistettu 600 metriä pitkä ruohokiitotie. Kentälle lennetään toisinaan myös reittilentoja.

Viron ylityksen jälkeen saavutettiin Riianlahti. Pärnu näkyy kuvassa vasemmalla.
Kihnun satama.
IHQ Kihnun platalla
Kihnun terminaalirakennus

Kihnuun laskeuduttua siirryimme terminaalirakennukseen, jossa maksoimme laskeutumismaksun (noin 8€) ja kävelimme satamaan.

Kentältä on noin kilometrin kävelymatka satamaan ja Säären kylään.

Kävelymatka satamaan kulkee pienen metsän läpi
Sesonki ei ollut Kihnussa vielä täysin avautunut,ja kahvilat ja ravintolat olivat vielä kiinni. Paikallinen museo oli kuitenkin jo auki

Kolmen tunnin tauon jälkeen palasimme lentokentälle. Seuraavaksi suunnattiin kohti Latviaa.

Etelää kohti seurattiin rannikkoa

Spilven kenttä muistuttaa monella tapaa Malmia. Se sijaitsee Riian kansainvälisen lentokentän CTR:n alapuolella, ja tämän vuoksi kentällä on VFR-saapumis- ja lähtöreitit mataline korkeusrajoineen sekä PPR-menettely. Kentän toiminta on ajoittain myös verrattain vilkasta.

Lähestyimme kenttää CLUB-ilmoittautumispisteen kautta. Edessä Riian keskustaa
Kone parkkiin rivin jatkeeksi
Spilven nykyään suljettu terminaalirakennus

Lentokenttämaksuja kertyi yhteensä 30€ (laskeutuminen 25€, pysäköinti 5€).

Matka lentokentältä jatkui kohti Riian vanhaakaupunkia ja hotellia.

Rixwell Old Riga Palace Hotel sijaitsee aivan vanhankaupungin tuntumassa. Yhden yön hinta kahdelle aamiaisineen oli noin 50€.
Näkymää Riian vanhankaupungin kaduilla
Illalla kävimme syömässä georgialaisessa ravintolassa. Tarjolla oli mausteisia keittoja, khinkaleja, georgialaista viiniä sekä kuvassa näkyvä hatšapuri.

Seuraavana päivänä jatkoimme vanhankaupungin kiertelyä.

Kevät oli jo pitkällä Riiassa

Iltapäivällä oli aika suunnata takaisin Spilven kentälle. Aivan kentän portin tuntumassa on huoltoasema, jolta haimme kanistereilla lisää polttoainetta.

Lentosuunnitelman mukaan meidän oli tarkoitus poistua SARPS-ilmoittautumispisteen kautta. Se sijaitsee suoraan kentän yläpuolella ja johtaa Riian CTR:lle. Vilkkaan liikennetilanteen vuoksi emme kuitenkaan saaneet selvitystä nousta CTR:lle vaan poistuimme lähialueelta CLUB:n kautta.

Riiassa oli tuulinen päivä. Aallot lyövät rantaan Riianlahdella.

Paluumatkalle suunnittelimme pysähdyksen Kärdlaan, sillä sen kiitotien suunta sopi voimakkaan tuulen suuntaan. Matka taittui melko hitaasti, sillä vastassa oli kovimmillaan 30 solmun vastatuuli.

IHQ ja Kärdlan terminaali

Kärdlasta suuntasimme kohti Kiikalaa.

Lentoonlähtö Kärdlasta
Paluu Suomen kamaralle
Tammisaari ilmasta

Kiikalassa rullasimme suoraan bensakopille, jossa seuraavat lentäjät alkoivat heti valmistella konetta omalle lennolleen.

Pilotteina Jani ja Niko.

Malmin Ilmailukerhossa kannustetaan matkalentämiseen, sillä se avaa ilmailuharrastuksesta hienon puolen. Myös matkakertomusten väsääminen ja matkalentokokemusten jakaminen on enemmän kuin toivottavaa!

Aihe: Uncategorized.