Skip to content

Reply To: Diamond

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Diamond Reply To: Diamond

#10025
Miika Asunta
Participant

This is a humble member opinion:

I’m not going to request an exemption even I already have EFIS & SLPC experience. Had I flown OH-DDS, I still wouldn’t think about it.

OH-STL needs to fly a lot so that we get its loan paid. Actually we will loose all planes if we don’t pay the loan. We can not afford have it grounded for any kind of mistake due improper handling. OH-STL looks temptingly easy to start, and it will be easy to fly and land in smooth air, but we need to be very careful when landing it, especially in gusting and/or sidewind conditions. As a simple check ride doesn’t sound too much to get proficient, it might be wise that everyone reconsiders their personal wind maximums.

We also need to be careful with handling. For example OH-KAS has experienced way too many tail strikes, even a prop strike with tow bar resulting months of grounding waiting for a new engine. We can not afford this kind of pilot errors with OH-STL.

I don’t believe in good luck. Still, this plane is really supposed to fly.

The checkride – or better call it flight lesson(s) – are to ensure we all understand every detail and difference of this precious aircraft. MIK is not an aircaft rental company. Our aircraft are our common property. And to get the expensive aircraft paid, we need to keep all club aircraft flying and intact. We can not afford to have STL grounded waiting for expensive repairs. (Same applies to SRH and of course COX).

That’s why I think everyone should do some flights with a teacher. One flight isn’t much to ask. Also, there’s a AFM/G1000 manual questionnaire to check that some common items are well understood. The filled questionnaire is given to teacher, and he/she checks it. (This should be available at club premises in next few days.)

There are also quite a bit of AFM temporary changes printed on yellow on the paper version of aircraft. You will not find these included in the downloadable PDF version, but as separate PDFs. It is difficult to determine which are in effect for this particular aircraft.

That’s why everyone does the checkride and fills the questionnaire. – And even the checkride pays back the mortgage!

I might be excessively emotional here, please excuse me!

* * *

Sama suomeksi:

Meillä on uusi lentokone. Meillä ei ole yhtään lentokonetta jos sen lainanmaksu ei suju. Se taas edellyttää sitä että koneet lentävät paljon. Jotta koneet lentävät paljon, ne eivät voi olla maadotettuna pilotin virheen takia, unohdetun vetoaisan tai kovan laskun vuoksi.

OH-KASsille on sattunut ainakin kaksi kovaa laskua, jossa konetta on rikottu pahasti, lisäksi kerran vetoaisa unohtui rikkoen potkurin ja vaurioittaen mootoria ja kone oli kuukausikaupalla pois pelistä. Tällaiseen MIK:illä ei ole varaa. Emme ole konevuokraamo vaan lentokerho.

Varmaan haluamme että pyörien ja nokkatelineen muotosuojat säilyvät ehjinä ja että niitä myös käytetään kesäkaudella. Nämä ovat tulilinjalla kovassa laskussa. Käykää katsomassa OH-KAS ja OH-DDS. Ovatko muotosuojat paikallaan, ja jos eivät niin miksi ei?

STL:ssä on paljon samaa kuin DDS:ssä ja KAS:sissa, mutta se on eri yksilö. Kaikkia eroavaisuuksia ei yhdellä käsikirjan vilkaisulla löydä. Kaikkia eroavaisuuksia ei myöskään löydy netistä ladattavasta DA40 AFM:sta, sillä useita keltaisella sivulla esitettyjä käsikirjan lisäyksiä ei siinä ole. Koneen paperisessa käsikirjassa ne ovat.

Jokainen täyttää käsikirjakuulustelun ja opettajan kanssa käydään tyyppilennolla, ja jos tuntuu että tarvitaan lisäharjoittelua, ei ole hullumpi idea lentää opettajan kanssa useampi lento.

Ja tyyppilennoillakin lainapääoma pienenee :)

Miika

Aihe: .