Skip to content

Reply To: Lentokone OH-COX:in tilalle??

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lentokone OH-COX:in tilalle?? Reply To: Lentokone OH-COX:in tilalle??

#10127
Tatu Koiranen
Participant

Onko vakuutusyhtiö kommentoinut mitenkään, mitä meinaa tehdä koneen hylylle (onko myytävänä?)? Malmillahan olisi yksi 152 myytävänä ( http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=19749&cor=y ), joskin moottorista alkaa tunnit koulutuskäyttöä ajatellen olla kohta vähissä. Jos COXin moottorin (mikäli moottori/koko hylky olisi saatavilla edullisesti) iskuvauriotarkastaisi ja vaihtaisi siihen?

Ilman moottoria PIK voisi varmaan myydä CAO:n reilulla kymppitonnilla, vakuutuksesta yli jäävän rahan voisi käyttää STL:n lainan lyhentämiseen. Huomioimisen arvoista on, että CAO:n MIK voisi ostaa ilman kauppahintaan lisättävää arvonlisäveroa, mikä ei oikein meinaa onnistua tyypillisten ulkomailta tuotavien koneiden kohdalla, vaan kauppahintaan lisätään 24 % veroa päälle. Hallinnolliseksi kuluksi taitaisi jäädä ainoastaan omistajanvaihdos ilma-alusrekisteriin.

Tietysti, jos kerholla on varaa ottaa lisää lainaa (onko?), voi jonkun modernimmankin koneen hankkimista vielä suunnitella? Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että pankista on jo haettu suunnilleen kaikki saatavissa oleva raha (tietysti henkilötakauksilla pääsee eteenpäin, mutta innokkaita on usein vaikea saada).

DA20:n variantit ovat siis:

DA20-A1 eli Katana (rotax 80hp)

DA20-100 eli Katana 100 (rotax 100hp)

DA20-C1 Evolution (continental 125hp, esim. OH-KAT)

DA20-C1 Eclipse (continental 125hp, korkeampi varustelutaso)

DA20-C1 Falcon (militäärimalli, mittaristo käännetty)

Halvin planecheckissä oleva puolalainen n. 5500 tuntia lentänyt (eli 6000 tunnin rakennetarkastus tulossa), 80 hp moottorilla (moottori ehtoopuolella, tunteja jäljellä 540) maksaa 30000 eur + alv 24 % = 37 200 eur (ilmoituksessa lukee VAT Free liittyen yhteisökaupan käännettyyn verovelvollisuuteen, mutta koskee vain ALV-velvollista ostajaa (koska myyjä on ALV-velvollinen (koska sillä on ALV-numero))). http://www.planecheck.com/aspdet.asp?nr=20198

41600+alv N-rekisterissä oleva kone Saksassa + moottori ylitunneilla –> ei kannata koskea

45000+alv=55800 eur Unkarissa, moottorissa 1100 tuntia, ei tietoa tehosta, eikä rungon käytiajasta

38900GBP = 46000+alv=57000 eur Briteissä, 6000h tarkastus juuri tehty, moottori (ilm. 80 hp) ehtoopuolella tässäkin (500 tuntia jäljellä). Muuten varteenotettavan oloinen. Kaikkine kuluineen saisi varmaan n. 60 tonnilla käyttöön, jos hinnasta saa vähän tingattua alaspäin. Huomioitava, että moottorin peruskorjaukseen pitää varata rahaa vuoden tai kahden päähän). http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=20238&cor=y

Ilmeisesti halvin 100 hp katana on tämä Ranskalainen http://www.planecheck.com/index.asp?ent=da&id=21401&cor=y jossa pyynti 55000 eur. Ilmoituksen mukaan VAT Free, jos tuo on yksityisomistuksessa (ilman holding-yritystä), niin tuon saattaisi saada ilman veroseuraamuksia. Jos yrityksen nimissä, niin sitten VAT Free ei koske MIKiä ja hinta olisi 68200 eur.

Onko kerholla rahaa?

ps. skycatcheria pidän hintansa puolesta täysin mahdottomana vaihtoehtona tässä tilanteessa, hintaluokka käytetylle on pitkälti yli 100 000 eur

Aihe: .