Skip to content

Reply To: Lentokone OH-COX:in tilalle??

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lentokone OH-COX:in tilalle?? Reply To: Lentokone OH-COX:in tilalle??

#10151
Pietu Pohjalainen
Participant

Siitä varmasti ollaan samaa mieltä, että ensisijaisen käyttötarkoituksen ehdoilla mennään. Ja se ensisijainen käyttötarkoitus on peruskoulutus.

Jotta peruskoulutuksen hinnan saa pidettyä kurissa, olennainen tekijä on käytön muuttuvat kustannukset. Rahoituskustannus puolestaan on kiinteä kustannus, joka hukkuu 500-600h vuodessa lentävän koneen tuntihinnassa kohinaan.

Muuttuvaa kustannusta arvioidessa tulee tietysti laitteiden uusimisen kustannus (uusi keinohorisonti, 700 eur), mutta myös rikkoutuvasta laitteesta koituva haitta käytölle ja korjauksen/laitteen vaihtamisen tuottama haitta toiminnalle.

Eli MTBF ja MTTR, mean time between failure ja mean time to repair.

Höyrymittarissa MTBF lienee pienempi, siis hajoamisia tapahtuu useammin, mutta korjauksetkin ovat nopeampia ja yksittäisen mittarin tai muun sellaisen hajoaminen ei välttämättä kokonaan keskeytä toimintaa.

Lasimittarissa taas se MTBF on käsittääkseni suurempi – se systeemi toimii kyllä, mutta sitten kun se hajoaa, niin osaavan korjausjampan hakeminen on vaikeampaa.

Kokonaisuutena hintaa miettiessä tietysti olennaisin tekijä on pilotin nokasta katsottuna vähän pidemmällä kuin mittaristo: mitä bensaa siellä kulutetaan ja paljonko sitä menee, täydellä kaasulla.

Aihe: .