Skip to content

Reply To: G1000 ja mittarikaarto VMC/VFR-olosuhteissa?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu G1000 ja mittarikaarto VMC/VFR-olosuhteissa? Reply To: G1000 ja mittarikaarto VMC/VFR-olosuhteissa?

#10157
Niko Ikonen
Keymaster

G1000:ssa on tosiaan melko pieni indikaattori mittarikaarrolle. Kuitenkaan, mikäli nopeutta ei muuta, ei sitä myöskään tarvitse katsoa kuin kerran. Sen jälkeenhän ei tarvitse kuin pitää se saavutettu kallistuskulma joka kyllä on helppo havaita G1000:n kokoisesta keinohorisontista. Se on tangoliman normaaleilla matkalentonopeuksilla on siellä noin 19 asteen nurkilla. Sopivan tarkkuuden saa kaavasta TAS/100+7

Mikäli VFR lennolla eksyy IMC:hen niin sitä 180 asteen kaarrosta varten kannattaa kuitenkin enemmän katella sinne mittareihin kuin niihin pilviin.

En ole ikinä kiinnittänyt huomiota mutta näkeenö höyrykallistusmittarista kuinka tarkasti sen kääntymisnopeuden? Eli onko helppo havaita esimerkiksi 3 astetta sekunnissa ja 4 astetta sekunnissa ero? Samoin onko sillä merkitystä että kääntyykö laskukierroksessa rauhallisesti 2,5 vai 3,5 astetta sekunnissa (paitsi se 10 sekuntia eroa 90 asteen käännöksessä)?

Aihe: .