Skip to content

Reply To: Yhdistyksen ylimääräinen kokous: kohta 4 KONEHANKINTA-ASIA

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Yhdistyksen ylimääräinen kokous: kohta 4 KONEHANKINTA-ASIA Reply To: Yhdistyksen ylimääräinen kokous: kohta 4 KONEHANKINTA-ASIA

#10196

Hei, kaikki.

Olen uusi jäsen, enkä tiedä onko tässä polttoaineasiassa ollut mitään tekeillä viimeisen viestin kirjoittamisen jälkeen, koska olen KILA:n ja MILK:in jäsen, tiedän kuitenkin vähän näiden kerhojen polttoaineen hankinnasta sekä niiden suunnitelmista.

MILK kuljettaa polttoainetat jerrykannuissa (yleensä muovisissa) ja sitä haetaan lentoaseman portin ulkopuolelta olevalta SEO:n asemalta. Auton omistavat käyttävät autoa ja autottomat pieniä nelipyöräisiä kärryjä. Jokainen yrittää tuoda sen verran polttoainetta tilalluin kuin mitä on kuluttanut.

KILA:lla on 800 litran pousari, johon kuljetetaan peräkärryllä, jossa on kaksi 200 litran tynnyriä. Kun pousari on kovin vajaa, niin silloin joku talkoolainen kuljettaa kuorman tai kaksi. Lisäksi on lukitussa kaapissa joitakin jerrykannuja, joista voi tankata, jos pousari on päässyt tyhjenemään. Se on kuitenkin hankalampaa, koska silloin täytyy nostaa jerrykannuja koneen rungon päälle, kaataa suppiloon, jossa toivottavasti on suodatin, mutta käyhän se niinkin.

KILA:n ja MILK:in kesken on käyty enemmän tai vähemmän epävirallisia keskusteluja yhteisen pousarin hankkimiseksi, jolloin se voisi olla isompi ja siihen voisi tilata polttoainetta “suoraan jalostamolta”. Pienimmät erät, joita tuodaan lienevät jossain 1000 litran paikkeilla. KILA:ssa eläteltiin myös toiveita, että Patria, joka aikanaan osti Tecnamit Rotaxin moottoreilla, jotta voisi käyttää halvempaa 98E 100 LL:n sijaan, olisi mahdollisesti mukana hankkeessa. Patria on kuitenkin todennut yksinkertaisemmaksi ratkaisuksi käyttää 100 LL:ää, eivät ilmeisesti ole köyhiä tai kipeitä.

KILA:n suunnitelmat isommasta pousarista joko yksin tai muiden kanssa jäivät vuoden vaihteessa lepäämään, kun Finavialta ei tullut selkeää ratkaisua sen kannasta pousarin vaihtoon isommaksi ja sen sijoittelusta ja siitä kuinka siihen saadaan toimitaa polttoainetta. Voisin kuitenkin kuvitella, että jos mukaan tulisi muitakin toimijoita, niin se piristäisi hanketta.

Asematasolla 2 on hyvin vähällä käytöllä suurempi pousari, joka on joskus välillä ollut mahdollisesti ostettavissa yrittäjän väitetyn heikon taloudellisen tilan vuoksi. Siinä on tällä hetkellä 100 LL polttoainetta, mutta jos 98:n käyttäjiä olisi riittävästi, niin voisi olla mahdollista saada siihen “autobensaa”. Se on hieman turhan iso MILK:ille ja KILA:lle, mutta jos muita tulisi mukaan, niin se saattaisi olla sopiva.

Alkoholin sekoittaminen bensaan ei ole yksinomaan hyvä asia. Sen epäillään olleen osasyynä mm. muutamassa tapauksessa Rotax ULS 912 kaasuttajan tyhjäkäyntisuuttimen tukkeutumiseen, joka tietenkin haittaa moottorin tyhjäkäyntiä. Alkoholi lyhentää tiivisteiden ja polttoaineletkujen vaihtoväliä ja lyhentää joitakin huollon tarkistusjaksoja, joten tämä saattaa olla syynä Patrian linjaan käyttää 100 LL:ää.

Tuntuisi siltä, että kannattaisi tutkia miten tässä asiassa kerhot voisivat tehdä yhteistyötä. Polttoaineen roudaaminen ei ole mahdotonta, mutta työlästä ja on todella harmillista jos lentoon lähtiessä huomaakin, että ensin onkin haettava muutama kannu polttoainetta, ennen kuin pääsee lentämään.

t. Lauri Tarkkonen

Aihe: .