Skip to content

Reply To: ex COX

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu ex COX Reply To: ex COX

Erik Schobesberger
Participant

En ole ollut MIK:n jäsen kuin vuoden alusta, mutta ultrapuolella MILK:n jäsen vuodesta 2011. MILKilla on ollut lähinnä pienempiä laskuvaurioita, mutta useampi ilmatilaloukkaus, joiden yhteydessä on selkeästi aina kerrottu mitä tapahtui ja koulutuspäällikön sekä puheenjohtajan näkemys todennäköisistä syistä. Usemman tapauksen jälkeen on järjestetty koulutusiltoja, joissa on mielestäni erittäin hyvässä hengessä keskusteltu asiat läpi. Nikon ja Miikan vastauksista ymmärsin, että tämä puoli on MIKilläkin hyvin hoidossa ja syihin yritetään todella perehtyä.

Ilmatilaloukkaus on tosin (asenne)koulutuksella helpommin vältettävissä, koska useimmiten syynä on joko puutteellinen lennonvalmistelu tai sitten huolimattomuus lennolla (olen itse syyllistynyt yhteen loukkaukseen, nousin liian aikaisin ylös 2500 jalkaan). Laskuvaurioita sen sijaan voi sattua huolellisuudesta huolimatta, vaikka toki laskukierrosharjoittelulla ja itselleen sopivat sääminimit asettamalla riskit ovat minimoitavissa.

Asiaa tarkemmin tutkimatta ja taustoja tietämättä en kyllä lähtisi heti heittämään SRH:n ja COX:n kaputteja samaan koriin, etenkin kun COXille tämä oli jo kolmas laskuvaurio. SRH:lla ei osunut potkuri maahan eikä nokkapyörä pettänyt, pellit vain antoivat periksi telineen kiinnityskohdista joten konstruktio toimi juuri niinkuin piti ja koneella voi jopa todistettavasti rullailla. Koska muille kovassa käytössä oleville C152:lle ei ole tapahtunut vaurioita samassa mittakaavassa, pidän täysin mahdollisena että syy on jossain muualla kuin itse lentäjien puutteellisessa koneenkäsittelyssä. Se fakta, että SRH:n ja COX:n uusimmat kaputit ovat olleet näin lähekkäin lienee silkkaa huono tuuria. Malmi taas lienee valikoitunut laskuvaurioden sattumispaikaksi lähinnä siksi, että ylivoimainen enemmistö kerhon operaatioista tapahtuu juuri Malmilla.

Aihe: .