Skip to content

Reply To: Koneiden vuokraus

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Koneiden vuokraus Reply To: Koneiden vuokraus

Toimintaa lähinnä sivusta seuranneena olisin utelias kustannusrakenteeseen. Ilmeisesti uudemmat koneet ovat kalliimpia hankkia, mutta usein halvempia huoltaa. Tai tämä on yleinen käsitys. Onko kerhon vanhempien koneiden, siis lähinnä Cessnojen ja uudempien koneiden siis Diamanttien kustannusrakennetta selvitelty? IHQ on ollut aika vähän aikaa käytössä ja pienempi kuin STL, mutta STL:n ja SRH:n pitäisi olla vertailukelpoisia.

Ajatus yhden koneen dedikoimista primäärisesti matkalentoon voidaan perustella, mutta pitäisikö matkalentoon tarkoitettu kone olla kaksipaikkainen vai nelipaikkainen? Minulle kerrottiin, että dieselmoottorin painon vuoksi STL ei olisi aidosti nelipaikkainen matkakone. Diesel on tietenkin polttoainetaloudellisesti perusteltu, mutta pitäisikö matkakoneen olla aidosti nelipaikkainen. Olen ymmärtänyt, että Diamond DA40 sopivalla bensiinikoneella olisi aidosti nelipaikkainen.

PS: Dieselmoottoreissa saattaa automaailmassa olla tulossa vallankumous, Chalmersin teknisessä korkeakoulussa oli dieselmoottoria ajettu bensiinillä ja muuttamalla sytytystä (siis ilmeisesti ruiskutuksen ajankohtaa) myöhäisemmäksi, oli siitä saatu 50 % enemmän tehoa. Siis laboratoriossa ja ilmeisesti lyhytaikaisesti. Ennustettiin vallankumousta kuorma-autoille, minä ajattelin, että lentokoneille.

Aihe: .