Skip to content

Reply To: Koneiden vuokraus

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Koneiden vuokraus Reply To: Koneiden vuokraus

#10276
Miika Asunta
Participant

Yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona on STL:n konvertoiminen NG-versioksi, jossa kuormattamuus ja suoritusarvot paranevat, tosin ei sekään koneesta aidosti nelipaikkaista taida tehdä. Hintalappu vaan on aika iso. Mutta meillä on jo erinomainen tilaisuus tutustua NG-malliin käymällä lentämässä OH-KAMiin Aeropolella tyypit!

Continental/Centurion (Thielert) dieselmoottoriin saattaa hyvinkin olla tulossa päivityksiä jossain vaiheessa, joten kuormausongelmiin voi löytyä tätä kautta ratkaisu. 2.0S versio on ollut olemassa pidemmän aikaa, ja Diamond näyttäisi kääntäneen kelkkaansa siten, että päivitysmahdollisuus tähän suuntaan on olemassa. Tätäkin harkitaan siinä vaiheessa kun STL:n moottorinvaihto aikanaan tulee eteen.

Mielenkiintoinen kaksipaikkainen konetyyppi – Aquila – on tulossa Malmille esittelyyn elokuun puolivälin jälkeen. Siinä on 100hp 912S Rotax-moottori, säätöpotkuri, kulutus ja nopeus ovat IHQ:n luokkaa, ja kuormattavuus on 250kg, mutta tankkiin menee 6,5h tunnin edestä bensaa, ja täysillä tankeilla pitäisi kyytiin mahtua kaksi 86kg painoista henkilöä. Mutta näihin lukuihin pitää suhtautua tässä vaiheessa mainospuheena. Garminin G500 -lasiohjaamo. Hintalappu lienee varustelun mukainen, myöskään tässä vaiheessa ei kerrota miten eri avioniikkavaihtoehdot vaikuttavat kuormattavuuteen. http://www.aquila-aero.com

Aiemminkin on useaan otteeseen todettu, että ultimaatti kerhokone voisi olla Cessna C182 SMA-dieselmoottorilla, se kantaa neljä henkilöä ja matkanopeus olisi 120 solmun kieppeillä. Tämä vaihtoehto myös mahdollistaisi SAR-toiminnan, johon nykyinen kalusto ei sovellu.

Kun CTL 180hp moottorilla oli meillä käytössä, neljä päällä lennettiin loppupeleissä varsin vähän, eli nelipaikkaisuus ei kovin vahva argumentti ole. Toki Piper Arrow, neljä pilottia kustannukset jakamassa veisi aika kauas. Mutta Arrow-juna taisi mennä jo.

Aihe: .