Skip to content

Reply To: SLT ifr-koneena

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SLT ifr-koneena Reply To: SLT ifr-koneena

#10305
Ilkka Korkiakoski
Participant

Moi,

Kävin Brommassa työmatkalla mittariplaaneilla 9-10.9 ja huomasin että Nav DB ei ollut päivitetty heinäkuun jälkeen. Kun Brommassa lennetään yleensä ILS niin en lähtenyt päivitysrumbaan (enkä olisi sitä osannutkaan) vaan tsekkasin app platet ja reittipisteet ennen lähtöä. Vähän harmi että tietokanta ei pysy ajantasaisena. Päivittämisestä voisi johonkin ohjeet tehdä tai sitten päivittämisestä pitäisi saada kuukausirutiini.Onnistuisikohan?

Jos muistan oikein R oli alkujaan DA40sten listassa mutta muutama vuosi sitten muistaakseni Eurocontrol alkoi vaatimaan PBN tarkenteen ja se tiputettiin pois. PBN / B2S1 vaaditaan jos R laiteluettelossa. Mittarissa se pitää olla ja tarkenteet riippuu koneesta.

Epäselvyyksien hälventämiseksi todettakoon että STL ON RNAV kelpoinen kone mutta EI P-RNAV. Esim Aeropolen OH-KAM taas on P-RNAV kelpoinen ja siinä on SBAS lisäksi joten sillä voi lentää GPS pohjaisen LPV lähestymisenkin.

Joissakin paikoissa kuten Brommassa pitää failata STAR mukainen plaani mutta yleensä saa oikaisuvektorit suoraan ILSiin. Viimeksi sain Groundilta IFR selvityksen SIDllä kohti Malmia vaikka kone ei ole P-RNAV kelpoinen. Sitä lensin 15min ennenkuin tuli oikaisuja. Eli ATC voi lennättää STAR /SID mukaisesti vaikka kone ei teknisesti ottaen täyttäisikään P-RNAV vaatimusta.

Niko, voisiko STL mittaria lentävät pilotit listata? Olisi kiva tietää ketkä MIKssä lentää STL mittaria.

-ilkka

Aihe: .