Skip to content

Reply To: COX:n huollosta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu COX:n huollosta Reply To: COX:n huollosta

#9408

Moi,

Itse olen aina pitänyt helpompana VFR-ilmoittautumispisteiden syöttämistä

sopivan VOR:in, sen radiaalin ja DME-etäisyyden avulla. Esim: Deger on EFHF:n VAC-kartan

mukaan VOR HEL:in RDL 112:lla, DME-etäisyydellä 8.8NM majakasta.

Jotenkin noita radiaaleja ja DME-etäisyyksiä on mukavampi ruuvailla kuin

koordinaatteja. (Taitaa olla aikalailla makuasia)

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin GPS:ään pitäisi syöttää etäisyys referenssipisteestä

maan pintaa pitkin mitattuna. Tämä on eri asia, kuin suora DME etäisyys.

1000ft korkeudella Degerissä DME-etäisyys VOR HEL:istä on 8.8NM ja vastaava

etäisyys maanpintaa pitkin on (Pythagoraan lauseen perusteella) 8.799NM.

Kuten nähdään, ovat erot mitättömiä, ja siksi voidaankin käyttää näissä yhteyksissä

DME-etäisyyttä ihan hyvällä omallatunnolla.

Mutta kumpi on parempi: näprätä waypointteja ja flight plania GPS:ään ennen moottorin

käynnistämistä vai vasta sen jälkeen?

Jos tekee ennen, kuluttaa akkua, mutta jos tekee moottorin käydessä niin karstottaa tulppia

ylimääräisellä tyhjäkäynnillä.

Itse olen jotenkin päätynyt tekemään nämä jutut mielummin moottorin käydessä

(seos sopivasti maakäyttöön laihennettuna).

Terveisin Jari Mutikainen

Aihe: .