Skip to content

Reply To: MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä? Reply To: MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä?

#9851
Thomas Hansson
Participant

Pieni korjaus edellisiin laskelmiin. JET-A1 hinta ei ole 1,305 vaan 1,305 + 0,7039 =2,0089 €/lit

Tämä johtuu siitä, että toisin kuin 100LL:ssä niin JETissä ei ole valmistevero ja huoltovarmuusmaksu mukana hinnassa. Se joudutaan kuitenkin maksamaan joka litrasta erikseen jolloin kokonaishinnaksi tulee noin 2€/litra

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/valmisteverotus/tiedostot/026.pdf

Näistä veroista voidaan ja ollaan sitten haettu palautusta siltä osin kuin kone on käytetty SAR-lentoihin tai lentokoulutukseen.

No, ylläolevasta huolimatta niin SRH:n polttoainekulut ovat tällä hetkellä huomattavasti pienemmät kuin esim CTL:n.

Kuten Marko mm. sanoi, meillä on nyt mahdollisuus tankata CTL:ä (huom EI COX:ia) TTT-aviationin 94UL pousarilla noin 50centtiä alemmalla hinnalla kuin Shellin 100LL. (Sillä saataisiin tuntihinnat noin 15€/h alas) Tosin se vaatii rullausta kakkosplatalle tankkausta varten. Toinen vaihtoehto jolla saataisiin noin 50 centtiä edullisempaa 100LL (joka käy sekä COX:ille että CTL:lle) on kehitteillä…

PS. Olen kyllä samaa mieltä että pidemmällä tähtäimellä JETiä käyttävä dieseltekniikka voisi olla se järkevämpi ratkaisu, 100LL:n hinnan nousuvauhti viime aikoina on ollut niin kovaa…

t. Thomas

Aihe: .