Malmin Ilmailukerho ry › Forums › Keskustelu › MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä? › Reply To: MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä?
Kustannusten kannalta etanolilla lentäminen on halpaa, tosin ei aivan yhtä edullista kuin autodiesel.
Suomessa 85E autobensiini maksaa noin euron litralta.
Embraer Ipanema lienee ensimmäinen yleisilmailukone, joka käyttää 100% etanolia.
Moottorina on Lycoming IO-540-K1J5, jossa on tehoa 320 HP etanolilla ja bensalla 300 HP.
Lisätietoa
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2008/03/the-ethanol-powered-plane-1.html
http://www.aeroneiva.com.br/pt-BR/Aeronave-Ipanema/Paginas/Ficha-Tecnica.aspx
Olennaista tässä on se, että Lycoming moottori toimii teknisesti etanolilla.
Lainsäädöntö toki estää etanolin tai 85E bensiinin käyttämisen.
Voisiko joku pohdiskella seuraavia kysymyksiä
1) Saisiko Ipanemalla lentää Suomessa, jos se on Brasilian rekisterissä ja pilotilla
JAR-FCL lupakirja?
2) Ja saisiko siihen tankata 100% etanolia Suomessa?
3) Saisiko tankata 85E autobensiiniä, joka sisältää 85% etanolia ja 15% autobensiiniä?
4) Entä jos joku ostaa IO-540-K1J5 moottorin ja asentaa sen suomalaisessa rekisterissä olevaan
lentokoneeseen, saako lentää Suomessa etanolilla?
PS. Tietääkö joku toista lentokonetta, jossa on sekä wingletit että kannuspyörä