Skip to content

Reply To: SRH:n tankkauksesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH:n tankkauksesta Reply To: SRH:n tankkauksesta

#9880
Miika Asunta
Participant

Kiitos palautteesta.

SRH on lähtökohtaisesti kahden hengen kone, ja sen saa tankata täyteen, ellei erikseen muuta ole sovittu.

Varauskirjaan kannattaa laittaa tiedot omasta lennosta ja toivotusta polttoainemäärästä. Edellisen pilotin kanssa on hyvä aina etukäteen neuvotella omista polttoainetoiveistaan puhelimitse, joskus tekstiviestikin voi riittää asian selvittämiseen.

Vaikka 3 hengen kuormalla SRH:n toiminta-aika vastaa aika tarkkaan CTL:n normaalia täyden tankin toiminta-aikaa, niin pitää muistaa että JET A1 tankkaus on matkalennoilla paljon aikaavievempi toimenpide kuin 100LL tankkaus, tankkiautoa voi joutua odottamaan helposti yli tunnin. Lisäksi jettiä saa vain isoilta kentiltä lennonjohdon aukioloaikoina.

Jos on yksin tai kaksin liikkeellä on tarkoituksenmukaista että Malmilta lähdetään (lähes) täysillä tankeilla. Ja kun vielä huomioi Kanair Malmin aukioloajat, menee erittäin haastavaksi jos polttoaineella aletaan kikkailla, varsinkin kun mittarien luotettavuus on mikä on. Varsinkin sunnuntaiaamuna lähtö viivästyy pahasti, jos koneessa on vajaat tankit.

Monesti on illan viimeiset lennot jääneet tekemättä kun lisätankkausta ei ole iltaseitsemän jälkeen mahdollista Malmilla saada.

Onnistunut tietylle toiminta-ajalle ja kuormalle tankkaaminen on erittäin vaativa toimenpide, joka edellyttää taskulaskinta, kynää ja paperia että laskelmat menevät varmasti oikein. Päässälaskien ja kiireessä tämä ei onnistu. Tehtävä edellyttää oikein suoritettua mittausta, mitattujen määrien muuntamissa litroiksi ja molempien tankkien osalta vähennyslaskua halutusta polttoainemäärästä. Lisäksi on vielä osattava sanoa tarkasti kumpaankin tankkiin haluttu polttoainemäärä tankkaajalle.

Joka ikinen kerta kun on mitattu ja tarkkaan ynnätty oikea polttoainemäärä niin sähköinen mittari näyttää tankkauksen jälkeen ahdistavan vähän. Yleensä viimeistään 2,5 tunnin löpöillä toinen tankki jo varoittelee että jommassa kummassa tankissa on alle 5 gallonaa jäljellä.

Eli, jos haluat varmasti kolme tai neljä kyytiin, varaa CTL!

Miika

PS! Jos polttoainetta on liikaa, missään tapauksessa polttoainetta ei saa alkaa laskea tankista lapolla pois oikeisiin painoihin pääsemiseksi. Kerholla ei ole tätä varten tarvittavia astioita. Poislaskettua polttoainetta ei saa käyttää uudelleen, eikä kerhon talous kestä pari euroa per litra maksavan menoveden tuhlausta.

PS2! Tässä nimenomaisessa tapauksessa oltiin sovittu matkalentoa silmälläpitäen että sunnuntai-iltapäivänä koneessa on täydet tankit. Erinäisistä syistä kaksi pitkää matkalentoa sunnuntai-iltana ja maanantaina peruuntui, joten koneeseen jäi täydet tankit. Pahoittelen osasyyllisenä tapahtunutta, mutta säälle ei voi mitään. Jos maanantain lennot olisivat toteutuneet, koneessa olisi ollut päivän päätteeksi alle 2 tunniksi polttoainetta.

Aihe: .