Skip to content

Reply To: Keskustelua talvitoiminnasta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Keskustelua talvitoiminnasta Reply To: Keskustelua talvitoiminnasta

#9917
Miika Asunta
Participant

Luulen että pelisilmäksi riittäisi se, että jos aikoo lentää huomenna, niin tänään pitäisi käydä jo tarkastamassa koneen tilanne, ja jos tosiaan aikoo olla heti aamulla liikkeellä, niin sulattaminen pitäisi tehdä tarvittaessa illalla.

Jos taas pitkän huonon jakson jälkeen sää selkiää yön aikana ja aamulla on kelpo keli, päivän lentäjien kannattaisi sopia yhdessä aamun sulatustalkoista, ja varsinkin viikonlopun kyseessä ollen hiukan tinkiä varauskirjan aikataulusta. Vajaan tunnin paikallislentoja ehtii päivän mittaan toteuttaa enemmän kuin mitä väljästi merkattuun varauskirjaan näyttäisi mahtuvan.

Siipipussit olisi jokaisen viitsittävä laittaa lennon jälkeen, ellei seuraavan lentäjän kanssa ole toisin sovittu. Tämäkään ei vielä takaa että kone olisi lentokunnossa, mutta merkittävästi helpottaa kuitenkin tilannetta – ainakaan kirkkaan pakkasyön aikana siipiin ei pääse muodostumaan huurretta, ja kevyestä tuoreesta pakkaslumesta pääsee helposti eroon.

Isoin ongelma taitaa olla koneiden saattaminen lentokuntoon pitkän tymäjakson jälkeen. Kerhopäivinä keskiviikkoisin ja lauantaisin varmasti käydään ainakin tarkastamassa koneiden tilanne, tehdään lumitöitä ja sulatellaan koneita sään mukaan.

Jos ottaa koneen sulamaan halliin, pitäisi ennestään sisällä oleva toinen kerhon kone (yleensä SRH) muistaa ottaa samalla avauksella ulos, ja ottaa se sisään kun sulatettu ja kuivattu kone otetaan ulos.

Hallimaksu tosiaan napsahtaa jo muutaman tunnin sulatuksesta, takuuvarmasti viimeistään kun kone jää yöksi halliin. Reilu 20,- / vuorokausi ei kerralla ole kovin iso summa, mutta joskus meillä on vahingossa ollut kaksi konetta sisällä toista viikkoa. Turhat – jopa parin sadan euron – laskut heijastuvat koneiden hintoihin.

Aihe: .