Skip to content

Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

#9943
Antti Laukkanen
Participant

Moi,

Laitan viestin Teemun puolesta, koska hänellä on joku tekninen ongelma kommenttinsa lähettämisen kanssa:


Moi kaikille!

Hauska nähdä, että uuden koneen hankinta herättää kiinnostusta ja keskustelua.

Oma mielipiteeni on, että kerhon kalusto on jäänyt kehityksen jalkoihin. Uuden koneen tulisi mielestäni olla selkeästi tältä vuosituhannelta ja ehdottomasti lasiohjaamolla. Uudehko kone tuo uusia jäseniä, uusia lentäjiä MIK:n kalustolle ja pitää vanhat paremmin rivissä mukana.

On täysin selvää, että täyteen yksimielisyyteen “oikeasta” konemallista ei päästä koskaan. Jokaisella koneella on oma heikkoutensa – jos ei muuta, niin hinta.

Oma ykkösvaihtoni olisi toki DA 40 NG (austro-diesel). Leasing-tarjousta ei kuitenkaan edelleenkään kuulu ja tämä on hankintahinnaltaan meille aivan liian kallis. Siksi suosittelisin itse kerholle DA40-bensakonetta OH-CTL:n tilalle. Moderni design, hyvä ja ennen kaikkea turvallinen kone. Kulutus on kohtuullinen. Kerholla on yksi diesel ja samaa sarjaa en toista hankkisi. Tosiasia on, että moni noita karsastaa. Onko syy validi vai ei, on mielestäni toissijaista. Austro olisikin sitten hieman eri asia, kuten aiemmin totesin.

Samin viestiin liittyen vielä korostaisin Janin ja Tatun rinnalla, että komposiitti ei väsy. Sami, lue erityisesti viimeinen kappale lainauksesta.

Greenspun kävi lentämässä aikanaan DA40-koneen ja totesi seuraavaa:

“During its 20 years of operation Diamond has amassed a superb safety record. As of January 2005, with hundreds of airplanes in the fleet, there has been only one fatal DA40 crash, which apparently involved a botched instrument approach in extremely poor conditions.

Occupants of Diamond-built aircraft have survived terribly violent crashes and mid-air collisions with remarkably light injuries. Diamond has never been sued for a product defect. The April 2001 issue of AviationConsumer.com carries an article titled “The Safest Trainer” (Jane Garvey and Paul Bertorelli) that gives top marks to the Diamond DA20 (shared with the Cessna 172). No Diamond airplane has ever caught fire after an accident.

Safety in the DA40 begins with the superb visibility afforded by the wrap-around canopy and low panel. The long narrow wing is just behind the pilot and therefore you can see up, left, right, and down and sideways. The one blind spot is down and straight ahead, where your view is blocked by the panel and cowling.

Safety continues with extremely forgiving handling. Stalls are gentle with virtually no tendency for a wing to drop. Although the DA40 is not currently spin-certified it has been spin tested and can be recovered from a spin via a standard opposite rudder procedure. A non-factory pilot who intentionally (and illegally) spun a DA40 reported that it “spun gently” and was “not as much fun as spinning a DA20-C1” (the DA20s are spin-approved).

Either of the DA40’s wing spars can carry the full load of the wings, thus leading to the FAA certifying the composite airframe with no life limit. Composite materials are not subject to metal fatigue and therefore a mid-air break-up seems virtually impossible.”

Nähdään syyskokouksessa!

Ilmailuterveisin

Teemu Jäntti

Aihe: .