Skip to content

Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

Thomas Hansson
Participant

Moi,

Tässä vertailulaskelma CTL / dieselDA40 / bensaDA40 välillä.

Suurin ero on että bensakoneella käyttökustannukset ovat noin 50€/h korkeammat kuin JetA1-käytöllä. Tätä puheenjohtaja kertoi myös esityksessään.

Ja 100LL hinta luultavasti nousee jatkossa nopeammin kuin Jetin…

Bensakoneella on kuitenkin ainoa jolla saadaan 4 h kuormattavuus kun meillä ei nyt ole varaa heti DA40 NG:hen. DA40 TDI:llä kuormattavuus on samaa luokkaa kuin SRH:lla eli 2-3 henkilöä.

Itse olin mm. tuntihintojen takia dieselin kannalla ja yritin keskustelussa ehdottaa DA40 TDI hankinta nyt ja seuraavassa moottorivaihdossa konvertointi NG:hen jolloin meillä vuoden päästä voisi olla sekä tuntihinnaltaan edullinen että 4 hengen kuormattavuuden matkakone.

Jäsenistö äänesti kuitenkin kalliimman bensakoneen puolesta 13-12, joten sitä ollaan nyt hakemassa.

Tässä muuten hyvä esimerkki miten tärkeä jokainen ääni on…

Ennustaminen on vaikeata ja varsinkin tulevaisuuden, mutta jos itse haluatte pyörittää noita lukuja voitte tuoda ylläoleva dokumenttia (arkisto-tuo) excelmuodossa. Näette miten polttoainehintojen, tuntimäärien, lainamäärän jne (keltaiset solut) muuttaminen vaikuttaa kustannuksiin…

Terv.

Thomas

Aihe: .