Skip to content

Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta Reply To: Hallituksen esitys kaluston uudistamisesta

#9967
Miika Asunta
Participant

Nyt kun en ole aktiivisesti mukana asioista päättämässä, niin voin todeta että yhdistämisasia on epävirallisesti ollut ilmassa muutamankin kerran, eikä sitä ole kertaakaan ammuttu alas.

Isoin käytännön hankaluus on siinä miten omaisuutta ja taloudellisia vastuita sekä saamisia siirretään oikeushenkilöltä (kerho) toiselle ilman että varoja menetetään esimerkiksi veroina. Yhdistysten fuusioimisesta on lainsäädääntöä niukalti, jos ei ollenkaan.

On myös neuvoteltava niistä periaatteista joilla kalustoa varataan ja käytetään, toisaalta myös siitä miten koneen kulut on ajateltu katettaviksi.

ESMOssa ymmärtääkseni koneiden kiinteät kulut on kerätty kalustomaksuilla, samalla koneitten vuosittainen tuntikertymä on suunniteltu huomattavasti pienemmäksi kuin MIK:issä. MIK:issä taas on lähdetty varmasti toteutuvasta tuntimäärätavoitteesta, jolle kiinteät kulut jyvitetään. ESMOn pienellä vuosittaisella kokonaistuntimäärällä on pyritty siihen, että koneet ovat saatavissa helposti pidemmillekin matkalennoille.

Voi tietysti sitten kysyä, onko toimivaa että yksi kone on kaupan ja toinen seisoo talven. Toisaalta voi kysyä onko järkeä siinä että MIK pitää koko kaluston lentokunnossa talvikauden, kun koneet lentävät varsin vähän. ( – MIK on ilmailukerho, joka tarjoaa mahdollisuuden myös talvilentämiseen, tämä on tärkeä ARVO.)

Kun katsoo yhdistysten jäsenmääriä ja vuosittaista lentotuntimäärää kansainvälisellä mittapuulla, ei kyllä oikeasti ole mitään järkeä pyörittää montaa päällekkäistä organisaatioita.

Nopealla aikataululla yhdistyminen ei varmasti toteudu, varsinkin kun tiedetään miten pitkä prosessi jo yksinkertaisen sääntömuutoksen läpivieminen on (yhdistyminen edellyttää ymmärtääkseni sääntömuutoksia jokaisessa kerhossa!), joten minusta tässä vaiheessa on viisainta, että MIK keskittyy oman kalustonsa päivittämiseen. Se ei ole mahdollisesta tulevaisuudessa tapahtuvasta kerhojen yhdistymisestä pois; tosin ajanmukaista (perinteikästä?) Cessna-kalustoa pitää isolla kerholla olla joka tapauksessa.

FLK ja MILK olisivat myös kiinnostavia fuusioitavia, ainakin FLK:lla on kalustoa vajaakäytöllä.

Aihe: .