Skip to content

COX ja CTL yölentokunnossa?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu COX ja CTL yölentokunnossa?

  • This topic is empty.
Viewing 11 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8860
      Simo Aro
      Member

      Voisiko joku Malmilla käydessään tarkistaa COX:n ja/tai CTL:n yölentokelpoisuuden ainakin seuraavien osalta: beacon, navivalot, laskuvalonheitin, mittarivalaistus ja pitot-lämmitys? Kiitos jo etukäteen vastauksesta tähän viestiketjuun.

    • #9540
      Miika Asunta
      Participant

      Jokainen pilotti luonnollisesti tarkastaa nämä ennen yölennolle lähtöä. Etenkin CTL:n laskuvalonheitin on ollut herkkä rikkoutumaan, eli sen toimintakuntoisuuteen pitää aina suhtautua varauksella.

      COXin yövarustus oli ainakin viime viikolla kunnossa. Tämän viikon tilanteesta ei tietoa.

    • #9541

      Toimivathan kellot molemmissa koneissa? Itsekin aikonut lähteä yölennolle lähitulevaisuudessa.

    • #9542
      Miika Asunta
      Participant

      Myös pilotin ranteesta löytyvä kello kelpaa. GPS:sän kello taas on tarkin. Määräys on sen verran vanha, että se ei ota kantaa siihen voiko offline-tilassa olevan kännykän kelloa käyttää.

      Koneitten LCD-kellot eivät välttämättä näy ilman taskulamppua.

    • #9543

      Eikös OPS M2-1 sano seuravaa kellon osalta yölennoilla: “pysäytettävin sekuntiosoittimin varustettu

      tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina”. Yöllä pitää olla siis vastaava kello, kuin mittarilennoilla ja kohdassa ei mainita, että rannekello käy? Gepsin kellohan täyttäisi nuo vaatimukset, jos siinä saa jotenkin sekunnit näkyviin ja siinä löytyisi jonkinlainen pysäytin.

    • #9544
      Sami Launonen
      Participant

      Tänään katselin että ainakin COX:issa kaikki valot näyttivät toimivan. Siltä osin siis yö-kelpoinen.

      Sami L

    • #9545
      Marko Einamo
      Member

      Minä taas vilkaisin CTL:n laskuvalon kuntoa lauantaina ja se vekkuli velikulta on taas palanut :-( Pitänee katsoa jos kerho keskiviikkona vaihdettaisiin ehjää tilalle.

    • #9546
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Aina välillä on näitä LED ja muita STC:llä laitettavia modernempia polttimoita, navivaloja ym ollut mainoksissa, tässä yksi mitä muistui mieleen: http://www.whelen.com/pb/Aviation/Product%20Sheets/Parmetheus_Series.pdf

      Tietty hyvä kysymys on löytyykö easa-stc:tä näihin tai mitä paperisotaa tarvitaan, mutta ajatuksen tasolla tuntuisi ihan järkevältä vaihtaa noi halogeenit ym johonkin fiksumpaan…

      //Tuomas

    • #9547
      Marko Einamo
      Member

      Joo muistaakseni joskus asiaa hieman selvitettiin ja STC tuli silloin ongelmaksi.

      Perhana pitää varmaan vaihtaa koko kone sellaiseen jossa ko. valo on siivessä eikä nokkapellissä tärisemässä.

      t:Marko

    • #9548
      Miika Asunta
      Participant

      Kelloista, pysäytettävät sekuntiosoittimet löytyvät seuraavasti:

      COX: ADF:ssä on ajanottolaite (timer), jossa digitaaliset pysäytettävät, ja nollattavat sekuntiosoittimet

      CTL: perinteinen sekuntikello mittaripaneelissa

      SRH, KAT: digitaalikello/ulkoilmalämpötilan mittari, jossa myös ajanotto (timer)

      COXin ja CTL:n digitaalikelloissa ei ole ajanottomahdollisuutta, molemmista löytyy painonapin takaa taustavalo.

      Sekuntikelloa tarvitaan tosiaan ilman suuntahyrrää ja keinohorisonttia (alipainejärjestelmän toimintahäiriö) suoritettavaan 180 asteen kaartoon. Kallistus tehdään kaarto- ja kallistusmittarin mukaan (standard rate turn, kahden minuutin kaarto), samalla käynnistetään kello ja oikaistaan vaakalentoon tasan minuutin kohdalla.

    • #9549
      Marko Einamo
      Member

      CTL valot kunnossa taas.

    • #9550
      Simo Aro
      Member

      COX:n ulko- ja mittarivalot sekä pitot-putken lämmitys olivat toimintakuntoisia ainakin vielä pari päivää sitten. Samoin kuin ranteessani oleva pysäytettävin sekuntiosoittimin varustettu tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina :-).

      Mainittakoon vielä, ettei tarkoitukseni viestiketjun aloittamisella tietenkään ollut siirtää vastuuta koneen lentokelpoisuuden toteamisesta pois lennon päälliköltä vaan lähinnä välttää turhia kentällä käyntejä. Ainakin viime talvena melkein joka toinen yölentoni peruuntui lentoa edeltävässä tarkastuksessa huomattujen epäkuntoisten valojen takia…

Viewing 11 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .