Skip to content

COX:n huollosta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu COX:n huollosta

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8815
      Esko Tirronen
      Participant

      COX:n 100 h huolto valmistui perjantaina 26.3. Huollon yhteydessä vaihdettiin myös uusi keinohorisontti. GPS:n back-up patteri on tiensä päässä ja GPS hukkaa mm valitut COM-kanavat virrat pois kytkettäessä (muuten toimii normaalisti). Uusi patteri vaihdetaan pikimmiten.

      Terv. Kalustotiimi

    • #9404
      Juha Kallioinen
      Participant

      Toivottavasti käyttäjän reittipisteet (user waypoint) säilyivät patterin kulahtamisesta riippumatta? Nämä tutut DEGER, NOKKA jne VFR pisteet on jouduttu syöttämään GPSn tietokantaan käsin aina, kun kyseistä pistettä on ensimmäisen kerran laitteen hankkimisen jälkeen tarvittu.

      Mikäli pisteet ovat kadonneet, niiden koordinaatit löytyvät ainakin kenttien VAC kartoista. Malmin VAC kartassa esim. DEGER 60 15 59N 025 12 33E. Nuo koordinaatit on annettu Suomen VAC kartoissa tunnit-minuutit-sekunnit muodossa, mutta GPS laite voi ottaa niitä myös sisään tunnit-minuutit-desimaalit muodossa. Tämän voi todeta voiko GPS:lle antaa tuon viimeisen numeron väliltä 0-59 vai 0-99. Mikäli siihen voi syöttää arvot 0-99, niin se odottaa saavansa tuon viimeisen luvun desimaaleina.

      Desimaalista viimeistä numeroa varten joutuu laskemaan pienen muunnoksen, muutoin reittipiste määräytyy väärään paikkaan. Muunnos on helppo:

      desimaalit = sekunnit/60 * 100

      DEGER esimerkissä:

      59/60 * 100 = 98

      33/60 * 100 = 55

      Eli GPS:lle on syötettävä rimpsu: 60 15 98N ja 025 12 55E

      Kannattaa siis ennen lentoa tarkastaa, löytyykö se tuttu reittipiste tietokannasta. Jos ei löydy, niin GPS kysyy haluatko luoda user waypointin ja sitten vain rohkeasti luomaan, jos nuo koordinaatit on paperilla mukana.

      Noita pisteitä joutuu aika-ajoin syöttämään käsin, jos on menossa kentälle, jossa koneemme eivät usein (koskaan?) käy. CTL:n tietokannasta ei löytynyt Lapin isojenkaan kenttien VFR pisteitä, kun siellä pari vuotta sitten tuli pyörähdettyä. Tuommoisilla reissuilla kannattaa tarkastaa seuraavan legin reittipisteet jo lähtökentällä, ettei sitten lennolla tarvitse alkaa ruuvailemaan uutta pistettä tietokantaan ja tekemään näitä ylimääräisiä koordinaatistomuunnoksia. Siinä ennen lentoonlähtöä on hyvin aikaa pyöritellä koordinaatit sisään.

      Luultavimmin nuo reittipistetiedot ovat kuitenkin säilyneet COX GPSn tietokannassa, kun minä en ainakaan ole kenenkään kuullut asiasta valittaneen :-)

      t. Juha

    • #9405
      Juha Kallioinen
      Participant

      Tiedoksi: User waypointit ovat kuin ovatkin kadoneet COXin GPS tietokannasta. Ottakaa siis mukaan lennolle aina kohdekentän VAC kartat ja olkaa valmiit pyörittelemään kohdekentän VFR portin koordinaatit GPS:n ennen lentoonlähtöä.

      t. Juha

    • #9406
      Marko Einamo
      Member

      Otin VFR ilmoittautumispisteet AIP:stä ja värkkäsin excelillä kaavan, joka tekee muunnoksen automaattisesti. Siitä on hyvä syöttää tietoja GPS:ään niin ei tarvitse erikseen laskea.

      Voisi muuten tutkia pystyykö king GPS:ään syöttää pisteitä tietokoneella meillä on muistaakseni datajohto olemassa … jossain.

      t:Marko

    • #9407
      Huolto2
      Member

      COX:n GPS:n patterin saaminen on viivästynyt toimusvaikeuksien takia, mutta heti kun patteri tulee se asennetaan paikalleen (aikataulu toistaiseksi avoin).

      Terv. Kalustotiimi

    • #9408

      Moi,

      Itse olen aina pitänyt helpompana VFR-ilmoittautumispisteiden syöttämistä

      sopivan VOR:in, sen radiaalin ja DME-etäisyyden avulla. Esim: Deger on EFHF:n VAC-kartan

      mukaan VOR HEL:in RDL 112:lla, DME-etäisyydellä 8.8NM majakasta.

      Jotenkin noita radiaaleja ja DME-etäisyyksiä on mukavampi ruuvailla kuin

      koordinaatteja. (Taitaa olla aikalailla makuasia)

      Jos ihan tarkkoja ollaan, niin GPS:ään pitäisi syöttää etäisyys referenssipisteestä

      maan pintaa pitkin mitattuna. Tämä on eri asia, kuin suora DME etäisyys.

      1000ft korkeudella Degerissä DME-etäisyys VOR HEL:istä on 8.8NM ja vastaava

      etäisyys maanpintaa pitkin on (Pythagoraan lauseen perusteella) 8.799NM.

      Kuten nähdään, ovat erot mitättömiä, ja siksi voidaankin käyttää näissä yhteyksissä

      DME-etäisyyttä ihan hyvällä omallatunnolla.

      Mutta kumpi on parempi: näprätä waypointteja ja flight plania GPS:ään ennen moottorin

      käynnistämistä vai vasta sen jälkeen?

      Jos tekee ennen, kuluttaa akkua, mutta jos tekee moottorin käydessä niin karstottaa tulppia

      ylimääräisellä tyhjäkäynnillä.

      Itse olen jotenkin päätynyt tekemään nämä jutut mielummin moottorin käydessä

      (seos sopivasti maakäyttöön laihennettuna).

      Terveisin Jari Mutikainen

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .