Skip to content

CTL ja Eturenkaan joustin päästi "hengen" ulos Hallista ulosvedettäessä 19.5.

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu CTL ja Eturenkaan joustin päästi "hengen" ulos Hallista ulosvedettäessä 19.5.

  • This topic is empty.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8898

      Morjens Kaikille!

      Oli tarkoitus ulkoiluittaa CTL:llää, mutta ulos vedettäessä eturenkaan joustinsylinteristä alkoi kuulua pihinää ja pulputa öljyä pihalle. Nopea pinkaisu Jonten toimistoon ja avustavan mekaanikon mukaan etupäästä oli tänään jo kerran vaihdettu tiivisteet.. nyt sitten vaihdetaan uudelleen. aikataulu ei vielä selvillä, mutta toivottavasti nopeasti. Katsotaan saadaanko konetta kuntoon lauantain SAR-harjoitukseen:(

      Soitan Kalustovastaavalle ja seuraavalle lentäjälle.

      Terveisin

      Janne K

    • #9679
      Miika Asunta
      Participant

      “Seuraava lentäjä” kiittää ilmoituksesta. Muutin oman varaukseni huoltovaraukseksi (keltainen taustaväri), koska keli paranee iltaa kohti ja tyhjä varauskirja olisi saattanut houkuttaa jonkun lentämään.

      Kävin kuitenkin vähän myöhemmin kentällä kääntymässä, ja koneen nokkapyörä näyttää päällisin puolin olevan kunnossa, en tosin roikkunut potkurista kun kone on hallissa.

      Ilmeisesti joustinsylinterin tiiviste on tässä välissä ehditty vaihtaa.

      Koneen matkapäiväkirjassa ei näkynyt minkäänlaista merkintää viasta eikä myöskään kuittausta että korjaus olisi tehty. Kerhohuoneen vikataululla on vikamerkintä edelleen voimassa.

      Onko kone siis lentokelpoinen vai onko korjaus vielä kesken?

      Soittokierros… asia ei selviä sen tarkemmin. Sain asian tiimoilta parikin uteliasta puhelua.

      Minä en ainakaan lennä jos on tiedossa oleva vika, eikä sitä ole asianmukaisesti kuitattu.

      Lentokelpoisuuteen vaikuttavat viat on merkittävä matkapäiväkirjaan, ja ne on asianmukaisesti korjaustoimenpiteiden jälkeen kuitattava korjatuiksi ennenkuin koneella saa lentää.

      Olettaisin että kynnys vähäisten vikojen merkkaamisesta matkapäiväkirjaan on korkealla – kone kun pysyy maassa kunnes mekaanikko on sen tarkastanut. Se että kulkeeko tieto koneen kunnossaolosta nettiin on mielestäni toissijainen juttu siihen verrattuna että pitäisi voida ehdottoman varmasti luottaa siihen että koneen kunto vastaa papereita.

      Voihan olla että kiireessä merkintä on unohtunut, mutta jos huolto on kesken voisi olla hyvä jos koneessa olisi näkyvä lappu “HUOLTO KESKEN!”.

      Asiasta toiseen, takapenkin RH kuulokepistokkeen työn alle ottamisesta ainoa tieto on edellisen päiväkirjasivun huoltolapussa oleva “Batch accomplished”. Tarkoittaako se “tutkittu” vai “korjattu”?

      * * *

      Tätä kirjoittaessa käväisin hallin puolella – Jontte olikin vielä paikalla, joten uteliaana kysymään statusta – joka on: kone on paperitöitä vaille valmis, Joensuusta tarvitaan vielä huoltotilaus, joka tulee aamulla.

      Miika

    • #9680

      Hyvä Miika!

      En itse huomannut iltapäivällä laittaa huoltovarausta varauskirjaan. En ole pariin vuoteen Mik:in järjestelmiä käyttänyt, joten menee pitkälti sen piikkiin. Muutoinkin “Huolto käynnissä” lappunen ei liene huono vaihtoehto ollenkaan, jos konetta korjaillaan.

      Onneksi tuli kone nopeasti kuntoon, hyviä lentoja kaikille.

      Janne

    • #9681
      Marko Einamo
      Member

      Prosessin mukaan kalusto porukka tilaa huollot ja vastaanottaa koneen huollosta sekä tekee tarvittavat merkinnät (huolto varaukset) koneen elektroniseen varauskirjaan.

      Kalusto teamin tavoittaa akuuteissa tapauksissa, eli kun kone maadoituu tai jokin muu akuutti heti huomiota vaativa vika ilmaantuu, soittamalla puhelimella kalustovastaaville tai jos ei kalusto vastaavia saada kiinni niin kenelle tahansa hallituksen jäsenelle joka ryhtyy tarvitaviin toimenpiteisiin koneen pikaiseksi korjaamiseksi lentokelpoiseksi. Pienemmät ei lentokelpoisuuteen vaikuttavat viat joi laitaa sähköpostilla kalusto@mik.fi

      Eli jos kone ei ole huoltovarauksella poistettu rivistä on se lentokelpoinen ja huolto lopuun suoritettu. Tietysti jokainen pilotti tarkistaa koneen virallisen lentopäiväkirjan merkinnät.

      Kerhohuoneella oleva ilmoitustaulu laahaa valitettavasti perässä reaali rtilanteesta, koska sinne tehtävä muutos edellyttää kerholla käyntiä. Taulun ylläpito vaatii kaikkien yhteistä panosta eli jos huomaatte, että tieto on virheellinen tulee merkintä korjata.

      t:Marko E + Kalusto

    • #9682
      Marko Einamo
      Member

      >> kone on paperitöitä vaille valmis, Joensuusta tarvitaan vielä huoltotilaus, joka tulee aamulla.

      Jos olisit kysynyt onko kone lentokelpoinen olisi Jontte vastannut kyllä. :-) Faktinen huoltotosite saadaan tänään perjantaina mutta niin kun Jontte totesi paperityöt aina hommien lopuksi .

      “Batch accomplished” tehtävä suoritettu :-)) Kyllä tuo yleensä tarkoittaa myös sitä että jos vikaa havaittiin niin se myös korjattiin.

      Jos vikaa ei saada korjattua on merkintä “Batch Deferred” tai item poistetaan kokonaan listasta mitä on korjattu.

      >> koneessa olisi näkyvä lappu “HUOLTO KESKEN!”.

      Huolto organisaatio (mekaanikko) varaa koneen ottamalla koneen lentopäiväkirjan haltuunsa joka palautetaan kerholle huollon päätyttyä. Eli jos lentopäiväkirja on normaalilla paikallaan on kone luovutettu huollosta. Mitään ylimääräistä lappu kuviota ei mielestäni tule nykykäytännön lisäksi virittää tulee vaan lisää ohjeistamista ja muistamista.

      Marko E

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .