Skip to content

CTL kunto

  • This topic is empty.
Viewing 30 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8905

      Voisiko saada tarkempaa tietoa CTL kunnosta kun vikataulussa on pari merkintää joita ei kuitenkaan kameran välityksellä pysty lukemaan. Yksi taitaa olla tangentin epäkunto… Koska viat korjataan?

      Dima

    • #9691
      Miika Asunta
      Participant

      Tangentissa on ollut ajoittain pientä rätinää, jota on ilmennyt silloin tällöin. Jonkinlainen kontaktihäiriö siis. Tämän korjaamista ei ole pidetty kiireellisenä (tarkoitus korjata seur. huollon yhteydessä), mutta on tiedossa, siksi tuo vikataulun ilmoitus, ettei tulisi samasta jutusta useita vikailmoituksia.

      Kone on lähtenyt viime päivinä huonosti käyntiin etenkin jos moottori on ollut lämmin. Vikaa etsitään ja korjataan mahd. pian.

      Alin teksti näyttäisi olevan “sek. kellon palautusnappi ei toimi”. Sekuntikello löytyy myös koneessa olevasta digitaalikellosta, joten tämä ei ole kiireellinen.

      Vikataululle pitäisi tosiaan kirjoittaa vähän isommalla, että teksti näkyisi kameran kuvassa kunnolla.

      terv. Miika

    • #9692

      En saanut tänään CTL:ää käyntiin lainkaan. Ei edes luvannut.

      Lisäksi konetta tarkastaessa huomasin, että sammuttimen kiinnitys oli auki. Muistakaahan tarkistaa sekin ennen lentoa, ettei se lähde lennolla liikkeelle.

    • #9693
      Sami Ropponen
      Participant

      Minulla oli ongelmia lämpimän koneen käynnistyksessä. Mutta sitten pienen huilin jälkeen ilman ryypytystä hörähti. Tuntui, että kone on herkkä yliryypytykselle. Siihen on lääkkeenä sama tekniikka kuin ruiskumoottorin käynnistyksessä.

      Sami

    • #9694

      Kone oli kylmä kun yritin, edellinen lento oli edelliseltä päivältä. Ennen ensimmäistä yritystä ryypytin kaksi painallusta. Loppujen lopuksi varmasti tuli yliryypytettyä.

      No kuitenkin toivon, että koneesta löytyisi jotain korjattavaa, koska tänä kesänä useampi on valitellut, ettei kone käynnisty.

    • #9695
      Marko Einamo
      Member

      CTL Magneetto avattu ja putsattu … kärkien välissä oli rasvaa. Kone käynnistyy huoltotoimenpiteen jälkeen normaalisti.

      t:marko

    • #9696
      Marko Einamo
      Member

      Takaluukun tiiviste liimattu. Ei pursuile enään.

    • #9697

      Tänään lähti käyntiin hienosti.

    • #9698
      Marko Einamo
      Member

      :-) Pistäkää vaan kommentteja koneiden kunnosta tulemaa … suuria ja pieniä.

      Koneiden käyttäjien kommentit ovat tärkeitä pienillekin “kolinoille” ja sirinöille yleensä löytyy syy ennemin tai myöhemmin.

      Omatoiminenkin saa olla. Eli roskien poisto , imurointi, ikkunoiden sisä- ja ulkopesu jne. on sellaisia “huoltotoimenpiteitä” joita kuka vaan saa tehdä.

    • #9699

      Ei lähtenyt äskenkään käyntiin useista erilaisista yrityksistä huolimatta.

      Mikä on paras tekniikka CTL:n käynnistämiseen? Pitääkö ryypyttää paljon vai vähän? Käsikirjan mukaanhan kylmään koneeseen pitäisi kesällä riittää kaksi painallusta. Nyt yritin yhdellä, kahdella ja kolmella. Sitten viiden minuutin tauko, yksi kerta kaasu täysillä täysin laihalla ja sen jälkeen ryypyttämättä. Ei tulosta. Pari kertaa kone hieman hörähti.

      Toiset kertovat, että pitää ryypyttää paljon. Toiset taas kertovat, että ei ole käynnistynyt, mutta sitten puolen tunnin päästä on käynnistynyt ilman ryypytystä.

      Soitin asiasta Harjulle ja Tirroselle. Tunteja seuraavaan huoltoon olisi jäljellä noin 7.

      Noin viikko sitten magneettojen rassauksen jälkeen kone lähti kylmänä yhdellä ryypytyksellä heti ensimmäisen puristuksen jälkeen käyntiin.

    • #9700
      Niko Lamberg
      Participant

      Ei magneettojen rassaus tosiaan kovin pitkään auttanut. Viime viikon perjantaina kokeilin kahdella ja kolmella ryypytyksellä, neljännen tai viidennen jälkeen taisi käynnistyä mutta silloinkin tosi vaikeasti. Kyytiläisen mukaan kuulosti hänen ruohonleikkurinsa käynnistämiseltä.

    • #9701
      Huolto2
      Member

      Tänään lennoilla Malmilta Hyvinkäälle ja myöhemmin takaisin Malmille moottori käynnistyi kutakuinkin normaalisti. Kylmänä konetta ryypytettiin 3+1 (olisi voinut antaa suoraan 4 ryyppyä). Takaisin lähdettäessä annettiin 3 ryyppyä ja käynnistyi hyvin. Kuumalle moottorille riittäisi 1 (tai 2) ryyppyä.

    • #9702

      Kiva kuulla, että pääsitte lentämään ja akku riitti aamulla vielä käynnistykseen.

      Olen siis ilmeisesti ryypyttänyt liian vähän. Tuo neljä pumppausta kuulostaa vaan minusta aika tolkuttomalta määrältä. En ole missään muussa koneessa tottunut kesäsäillä antamaan yli kahta ensimmäiselle yritykselle.

      Miksiköhän kone lähti heti käyntiin pienellä ryypytyksellä sen magneettorassauksen jälkeen? Tuuria? Vai voiko huono kipinä vaatia rikkaamman seoksen?

      Näillä dinosaurusmoottoreilla tuntuu olevan kaikilla oma luonteensa.

      Onkos muuten kisaraporttia jossakin luettavissa? Kuvia?

    • #9703
      Marko Einamo
      Member

      Mekaanikko vilkaisee konetta tänään … katsotaan mitä tälläkertaa löytyy. Kyllä minusta tuo 4 jopa 6 ryypytystä on ihan ok kylmään koneeseen ryypytys ohjetta voisi etsiä koneen moottorin manuaalista tai internetistä.

      Starttia muuten kannattaa myös säästää pitämällä käynnistysyrityksen pituus kohtuullisena ja 2-3 yrityksen jälkeen antaa myös startin hieman jäähtyä.

    • #9704
      Esa Pappila
      Participant

      “Näillä dinosaurusmoottoreilla tuntuu olevan kaikilla oma luonteensa. “

      Tämä pitää harvinaisen hyvin paikkansa, eikä yhtään haittaisi että checklistissä olisi ko. moottoriyksilön ryypytysohje.

    • #9705
      Sami Ropponen
      Participant

      Mutta varokaa yliryypytystä ja moottoripaloa! Ei ole kiva huomata savua konepellin alta…

    • #9706
      Marko Einamo
      Member

      Terveisiä mekaanikolta : “CTL:n magneetot on checkattu (lisäksi oikean magneeton johtoa korjattu ja lyhennetty, epäily myös mahdollisen kosteuden pääsystä magneetoihin?). Yksi ryyppysuutin oli täysin tukossa ja puhdistettu. Jontte koekäyttää vielä moottorin”

    • #9707
      Jorma Harju
      Member

      Moi !

      Mikko Pohjola on oikeilla jäljillä. Kun moottori on kunnossa 1,5 – 2 ryyppyä

      kesäaikaan ja lähtee.

      Kuumaa moottoria ei saisi edes ryypyttää, vaan tosi hitaasti kaksi kertaa

      kaasu pohjaan ja sitten 5-10mm auki ja taas lähtee.

      T. Jorma

    • #9708
      Esa Pappila
      Participant

      Esmon Archer ohjeessa (vapaassa jakelussa esmon sivuilla) on seuraavat kohdat:

      – Kaasua avattaessa, kaasuttimessa oleva mekaaninen kiihdytyspumppu ruiskuttaa bensiiniä kaasuttimen kurkkuun.

      – ÄLÄ MYÖSKÄÄN PUMPPAA KAASUVIPUA, SE AIHEUTTAA PALOVAARAN! Koska, kiihdytyspumppu ruikkii bensaa kaasuttimen kurkkuun. Kaasutin on alassuin ja koska imusarjoissa ei ole alipainetta, valuu bensa alaspäin ilmansuodattimeen. Siellä syttyessään lieskat tulevat ulos. Palotapauksissa käytä vain koneen omaa Haloni-sammutinta, jauhesammuttimet syövyttävät alumiiniosia.

      Onko CTL:ssä sama rakenne ja toiminta kaasuttimessa? Tuolloin kaasun pumppaus ei liene suotavaa.

      Esmossa joskus 10v sitten saatiin näin Archerin kone tuleen ja spruutattiin jauhesammuttimella vaihtokuntoon. Kalliiksi meni, mutta vakuutus taisi maksaa miinus omavastuu. Kuppilatiimapohdinnoissa viisaamat totesivat tapauksen jälkeen, että jos näkyy käynnistyksessä liekkejä, niin yritä vain saada kone käyntiin, jos lähtee, niin todennäköisesti kone imaisee liekit takaisin.

    • #9709
      Esa Pappila
      Participant

      Tarkistin, juuri sama moottori kuin CTL:ssä, Lycoming 0-360-A4M 180hv, saatiin Archerissa tuleen pumppaamalla kaasua ennen käynnistystä.

    • #9710
      Jorma Harju
      Member

      Moi Esa !

      Olet oikeassa. Älkää te pumpatko kaasulla.Kaasu vain 10mm auki , niin se antaa

      noin 1000 rpm.

      T. Jorma

    • #9711

      HUOMIO!

      TARKISTA PÄÄLLIKÖN PENKIN LUKKIUTUMINEN HUOLELLISESTI AINA ENNEN MOOTTORIN KÄYNNISTÄMISTÄ JA VIELÄ ENNEN LENTOONLÄHTÖÄ!

      Minulla oli taas varaus tänään CTL:llä. Meinasin jäädä taas kentälle, tällä kertaa aivan uudesta syystä.

      Päällikön penkin alla on rullavyö, jonka tarkoituksena on estää penkin liikkuminen taaksepäin jos penkin lukitus kiskoon pettäisi. Rulla on normaalisti lukossa, mutta se vapautuu kun penkin salpaa vedetään ylöspäin. Tämä vapautus tapahtuu vaijerilla, joka on napsahtanut päästä poikki. Penkki ei siis liikkunut lainkaan taaksepäin kun tulin koneelle.

      Tässä vaiheessa myönnän, että meinasi melkein päästä itku, kun ei lentäminen CTL:llä taaskaan onnistuisi. Ajattelin kuitenkin käydä hallista vielä etsimässä mekaanikkoa. Sieltähän sitten löytyikin mukava mekaanikko, joka pelasti lentäjäsankarin. Hän irrotti vyön lattiasta ja tarkisti kiskojen ja tappien kunnon ja oli sitä mieltä, että kone on lentokelpoinen. Kävin lennolla ja ilmoitin asiasta lennon jälkeen Harjulle.

      Eli, huomioikaa lennoilla tässä viestissä ylimpänä oleva varoitus niin kauan, kunnes tilanne saadaan korjattua.

      Taas oppi uutta. Enpä ollut tiennyt moisen turvallisuuslaitteen olemassaolosta mitään.

      Entäs sitten se käynnistys? Kaksi ryypytystä ja ensimmäisellä puristuksella käyntiin. Näin sen pitäisi toimia aina. Tosin koneella oli lennetty jo aikaisemmin tänään.

    • #9712
      Marko Einamo
      Member

      Hyvä, että pääsit lennolle Mikko. Tuo rullavyön lisäys penkin alle tuli tehtäväksi kaikkiin cessnoihin 5-6 vuotta sitten. Penkkien kiskot ovat ilmeisesti alumiinia ja kuluvat nopeasti . Kiskoja vaihdetaan/vaihdettiin säännöllisesti noin 500h välein. Cesnoille on maailmalla tapahtunut onnettomuuksia, jossa pilotin penkki on lähtenyt liukumaan lentoon lähdössä taaksepäin ja ainoa tuki josta vetää vastaan on ollut luonnollisesti sauva!

      Ilmeisesti onnettomuudet eivät loppuneet pelkillä kiskojen vaihto määräyksellä, joten tuollainen inertia rulla tuli pakolliseksi. En nyt muista onko samanlainen rulla myös SRH:ssa vai onko cessnan tuotekehitys ratkaissut 2000 luvun malleissa penkki ongelman jotenkin toisin.

      CTL:n takaluukun lukkon jousi on rikoutunut ja lauantain pilotit teipasivat luukun valkoisella ilmastointiteipillä kiinni ! :-) Tilataan uusi lukko cessnalta ja peltiseppä vaihtamaan lukko. Pilotin oven lukko onkin jo listalla.

      Eli vanha on kone ja monimuotoiset ovat vaivat.

      Muuten mekaanikkojen mukaan CTL käynnistyvyyteen on vaikutanut myös heidän oivallus vaihtaa 45 psi tulppien tilalle 85 psi tulpat.

    • #9713

      Penkin alla oleva vyö oli näköjään jo korjattu.

    • #9714
      Peter Zakrevski
      Participant

      Tango Limalla on nyt kaksi ongelmaa

      1. Etuteline, ilmeisesti iskunvaimentimen vika tai jotain vastaava, tärisee sopimattomasti laskun jälkeen

      2. Pilotin tangetista lähdevä johto. Ottaa jossain sauvan sisällä rungon kiinni (huono eristys) ja generoi kohinaa niin paljon, että tornista tuli huomautusta.

      Toivottavasti nämä molemmat korjataan pian.

    • #9715
      Marko Einamo
      Member

      Onkos muilla ollut CTL:n tangenttin kanssa ongelmia.? Etupyörän tärinästä on kuultu aikaisemmin ja osia siihen on tilauksessa. Koitetaan kestää pyörän kanssa seuraavaan huoltoon.

    • #9716

      Joskus keväällä lennonjohtaja kuittaili rahisevasta radiosta. Olen myös huomannut, että ohjaimien toimivuutta testattaessa monesti kuuluu rasahduksia tai kohinaa, vaikkei tangenttiin koskisikaan. Vaikuttaisi uskottavalta, että johto ottaa kontaktia jossain tai katkaisijassa on vikaa. Erityisesti näin tuntuu käyvän, kun pyöräyttää ratin ylösalaisin.

    • #9717
      Tatu Koiranen
      Participant

      Peter, älä anna sen täristä, vaan vedä ratista, jolloin nokkatelineen varsi tulee pidemmäksi ja teline keskittää itsensä. Tärinä johtuu todennäköisesti joko vajaasta shimmy damperista tai sen kiinnityksestä nokkatelineeseen. Tilanne menee nopeasti pahemmaksi, jos teline pääsee hakkaamaan laskeutumisten yhteydessä.

      Shimmy damper on normaali 100h huoltokohde cessnassa.

    • #9718
      Marko Einamo
      Member

      CTL fanit paikalle 12.10 konetta pesemään ja tutkimaan ELT / Shimmy damperia ja vaikka Koneen etupyörän saksinivelen toimintaa. Klo 17:00 alkaen EFHF ykköshalli.

    • #9719
      Niko Lamberg
      Participant

      Tänään CTL tuli laskuun hyvin (edessä oli painoa 2 henkilöä ja takapenkillä 1). Vetoa reippaasti eikä tärinää ollut havaittavissa. Kone myös käynnistyi kylmänä loistavasti – ne uudet sytytystulpat tuntuvat kyllä auttaneen!

    • #9720
      Marko Einamo
      Member

      Nokka pyörään on tilattu osia jolla saadaan hieman ryhdistettyä väljäksi käynneitä kohtia. Mutta kevitys auttaa jos rengas alkaa vispaamaan .

Viewing 30 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .