Skip to content

CTL:n kellukkeet!

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu CTL:n kellukkeet!

  • This topic is empty.
Viewing 25 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8879
      Markus Savolainen
      Participant

      Jokin aikaa sitten CTL:n moottorinhankinnan yhteydessä oli puhetta, että

      hankittaisiin siihen kellukkeet vesilentoa varten.

      Onko hanke sittemmin jäänyt sillensä vai joko ensi kesäksi…?

      Löytyisikö kerhostamme vesilentämisestä kiinnostuneita?

      Markus Savolainen

    • #9597
      Juha Kallioinen
      Participant

      Olen kuullut moista puhetta kerhoon liittymisestäni lähtien, mutta eiköhän se ole vain ollut ainakin tähän asti pilke silmässä heitettyä juttua. Toki tämä uusi hieman tehokkaampi moottori teki kellukkeiden asentamisen piirun verran realistisemmaksi vaihtoehdoksi.

      Luulenpa kuitenkin, että puheiden tasolle tämä hanke tulee jatkossakin jäämään. Kellukkeiden asentaminen kesäksi karsisi koneelta potentiaalisia lentäjiä roimasti ja koneen vaurioitumisriski kasvaisi suuremmaksi. En tiedä miten tuo konsepti toimisi näin suuressa kerhossa.

      Paljonkohan tuollaiset kellukkeet muuten maksavat? Pikagoogletus löysi Wipline 2100 kellukkeet, jotka uutena amfibioasennuksena maksavat luokkaa USD 55000.

      t. Juha

    • #9598
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Hetki sitten oli käytetyt EDO 2440 -kellukkeet planecheck.com:issa myynnissä, pyynti 19,000 eur. En löydä enää ilmoitusta kuin googlen cachesta, joten ovat ehkäpä jo menneet kaupaksi. Amphibiot maksavat sitten enemmän ja vievät 1 hengen verran kuormattavuutta – eli pyöräkellukkeet taitavat olla kyllä isompien koneiden (C206) puuhaa.

      Käsittääkseni kellukeista pyörille konversio ei ole isokaan juttu. Jos kerholle ostettaisiin tuollaiset kellukkeet, niin käyttömallina voisi olla, että vesilentojaosto takaa, että sinä aikana kun kone on kellukkeilla, niin sillä lennetään samat 2h/päivä kuin mitä ns. pitkässä varauksessa on sovellettu laskutussääntönä.

      Näin esim. sovittaisin vaikka 3 viikkoa toimittavaksi kellukkeilla, jonka jälkeen kone palaa taas normaaliin riviin. Hinnoittelun pitäisi tietystikin olla sitten sillä tasolla, että kellukeinvestointi tulisi kuoletettua. Maatoiminnalle tämän 3 viikon jakson ajaksi voisi vaikkapa vuokrata ulkopuolisen koneen.

      Jos tähän malliin mentäisiin, niin varmastikin kannattaisi myös liittää kerhon koulutuslupaan SEP(sea)-koulutusoikeus.

    • #9599
      Miika Asunta
      Participant

      Moneenko Malmilla majailevaan koneeseen vaihdetaan pyöriä ja kellukkeita edestakaisin (vesi)lentokauden aikana?

      Millä koneella lentävät ne joilla ei ole vesilentokelpuutusta?

      Kannattaako potentiaaliseen vesikoneeseen asentaa kallista avioniikkaa, kuten esimerkiksi GNS430?

      Luulen että laitteella on kaatumistaipumusta kosteissa olosuhteissa.

      Ja millä koneella sitten lennetään?

    • #9600
      Marko Einamo
      Member

      Vesikoneen sijoituspaikaksi tulisi ehdottomasti Espoonlahti niin se olisi kätevästi tuossa minun ja Antin lähellä :-) Pistänkö veneen jo myyntiin ? Ja talvella kone olisi tietysti suksilla kai sellaisetkin tuohon C172 saa?

    • #9601
      Jorma Harju
      Member

      Nyt olette aloittaneet oikean keskustelun. Veneitä ja muuta kamaa myyntiin, kerätään pikku kolehti (30t.€) ja kas kummaa tuliterät suorat Wipline 2350 kellukkeet ovat alla. STC:t sopivat yhteen.

      Nämä mahdollistaa 3hengellä operoinnin.

      Ja melkein kaikkihan hommaavat vesikelpparin ja niillä muutamalla on vielä

      seitsemän muuta konetta käytettävissä.

      Tämähän vaatii ainoastaan yhden pienen nuijankopautuksen.

      T:Jorma

      Puskalentäjä Keravalta

    • #9602
      Sami Ropponen
      Participant

      Tähän projektiin kävisi hyvin koroton jäsenlaina. Koska hankinta tulee koskemaan vain osaa jäsenistä, niin silloin heidän itse olisi hyvä osallistua kellukkeiden hankintaan. Silloin myöskään hankinta ei rasittaisi suoraan muuta toimintaa.

      Sami Saimaalta

    • #9603
      Jorma Harju
      Member

      Voisko jäsenet ilmoitella kenellä jo on vesikelppari, niin saadaan tähän vähän selvyyttä. Teoriota käyneitä on ainakin kymmenkunta.

      Itse voisin sijoittaa tähän projektiin muutaman tonnin.

      Puskalentäjä

    • #9604
      Sami Ropponen
      Participant

      Täältä löytyy kelppari sekä pari tonnia rahaakin…

      Sami

    • #9605
      Jorma Harju
      Member

      Ja sitten seuraava ilmoittautuja.

      Yritän järjestää ensi keväälle/kesälle lento-osuus koulutusta Tuusulanjärvelle.

      Puskalentäjä

    • #9606
      Markus Savolainen
      Participant

      Mitä vesilentokelpuutukseen vaaditaan, teoriat + lentotunnit?

      Markus

    • #9607
      Jorma Harju
      Member

      Yleensä parina iltana opettaja pitää teorioita ja lopuksi on kevyt kirjallinen tentti.

      Hyväksytty suoritus on muistaakseni kaksi vuotta voimassa, eli ennen sitä pitää suorittaa vesilentokoulutus johon sisältyy vähintään 7 lentotuntia.

      Siinä on mm. liikehtiminen vedessä,laituriin ja poijuun ajoa 40 kertaa,tietysti

      lentoa, laskuja, sakkausharjotukset ym.

      Kelpuutus on sitten aina voimassa, vaikkakin on hyvä joka kesä tehdä ainakin kymmenen laskua.

      Ennen vesilentokoulutusta vaaditaan 75 tuntia pyöräkoneella, jotkut opettajat

      tätäkin enemmän.

      Puskalentäjä

    • #9608
      Antti Laukkanen
      Participant

      Ilmoittautuu kiinnostuneeksi! Jopa siihen “vesilentojaostoon”. Kelpparia ei ole ja teoriatkin jäivät pari kesää sitten yhtä aikaa osuneen toisen teoriakurssin vuoksi väliin, mutta ensi kesänä lienee parikin vaihtoehtoa saada homma pakettiin.

      Hommassa on vaan se mutta, että vesilentokauden tulee olla kyllin pitkä. Jos kerho tai kerholaiset sijoittavat hommaan paljon rahaa, on päivänselvää, ettei sitä tehdä kolmen viikon vuoksi, vaan pidempää kautta silmällä pitäen. Jos sattuu huonot kelit, on hirmu huono taata koneen lentävän yhtään.

      Markon toiveuniin sen verran kommenttia, että helsinkiläisen kerhon kaluston sijoituspaikaksi ei ehdottomasti sovi mikään periferia tiettömän taipaleen takana, vaan sen tulisi olla mahdollisimman lähellä Malmia ;)

      Mutta kiinnostusta esiintyy tosiaan, ehkä jopa siinä määrin, että pienoisella taloudellisella satsauksella voisi lähteä matkaan.

      -Antti-

    • #9609
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      Sama homma myös täällä, vesilentäminen on aina kiinnostanut ja jos CTL:n osalta tuo ponttoonihomma onnistuisi niin lähden mukaan (muutama tonni löytyy myös rahaa). Teorioita en ole vielä käynyt eikä kelppariakaan ole kun en ole katsonut siitä järkeväksi suorittaa kun mistään ei saa konetta jolla taitoja voisi ylläpitää.

      t.Marko

    • #9611
      Marko Einamo
      Member

      Minusta kellukeet on ihan ok mutta pitäisi olla sellaiset,että saa fillarit alle vaihtoehtoisena ratkaisuna. Muutenhan CTL poistuu 95% muiden kun vesikelpparin omaavien käytössä. Pyörä kellukkeilla konetta sitten voisi lisäksi säilyttää malmilla eikä konetta tarvitsisi vielä poijuun tms. laituri säilytykseen tuulten riepoteltavaksi.

      Saahan kellukekoneella lentää land to land operaatioita ilman vesikelpparia?

      t:marko

    • #9612
      Jorma Harju
      Member

      Jos CTL varustetaan amfibiokellukkeilla eli pyörillä , se syö kuormattavuutta

      n.80kg eli yhden istuinpaikan. Lisäksi kustannukset nousee n. 25000 ja

      huolto lisääntyy pyörien hydrauliikan ja sähköjen vuoksi.

      Itse kannatan kerhokäytössä vain suoria kellukkeita riskien pienentämiseksi.

      Tämä land to land kellukkeilla mielestäni vaatii vesikelpparin,tarkistan asian.

      Koneen käyttö ajoittuisi kesä-heinä-elo- ja syyskuuhun , muu aika pyörillä.

      Koneen käytöstä esim:

      On vaihtuva viikkovuoro jollain lentäjällä kenen vastuulla kone on ja hänellä on etuoikeus lentää , mutta muut voi soitella tilanteesta ja sopia lennosta.

      11.-13.3 on Hauholla perinteinen vesilentoyhdistyksen SKI-Inn tapahtuma ja

      kuuleman mukaan sinne tulee joku kaveri pitämään esitelmää lentämisistään

      172:lla ulkomailla.

      Jos jäätilanne sallii sinne aurataan taas n.kilsan jääkenttä.

      Eikun mukaan vaan,on hyvät ruuat ja savusauna jne. Ei vaadi jäsenyyttä.

      T:Puskalentäjä

    • #9613
      Jorma Harju
      Member

      Lisäys edelliseen:Esitelmän pitäjä on lentänyt kellukkeilla 172:lla

      T:Puskalentäjä

    • #9614
      Juha Kallioinen
      Participant

      Marko, voisitko kuvitella lähteväsi lentämään fillarikellukkeilla varustetulla koneella hurua tai jotain matkalentoa ilman vesikelpparia? Paljonkohan noi kellukkeet vaikuttavat matkalentonopeuteen? Tuntihintaan ne varmasti vaikuttavat, eikä alentavasti :-)

      Minusta tämmöinen kone ei kuulu kerholle vaan sen ympärille voisi perustaa jonkun konekimpan. Mutta olenkin vastarannankiiski – vesi on kylmää ja märkää ja kuuluu kaloille.

      t. Juha

    • #9615
      Marko Einamo
      Member

      Juhan kanssa samaa mieltä … kimppa pystyyn ja CTL veteen. Kerho voisi rahoilla ostaa OH:CAU:n :-) siinä vasta oiva kone.

      t:marko

    • #9616
      Jorma Harju
      Member

      Keskimäärin kellukkeet hidastavat n. 15% , vaikkakin todelliset optimistit sanovat vauhdin jopa lisääntyvän.

      T:Puskalentäjä

    • #9617
      Rami Sadik
      Participant

      Tulen mielelläni projektiin mukaan, eli voin maksaa n. 10-15 lentotunnin verran etukäteet (olettaen, että kerholla joku FI-sea kelpparin omaava). Tilinumeroa ja hintaa kiitos :)

      t Rami Sadik

    • #9618
      Jorma Harju
      Member

      Moi !

      CTL lentelee toistaiseksi pyörillä,mutta muuta olis tulossa.

      Olen mukana Suomen vesi- ja suksilentoyhdistyksessä jossa nyt puuhataan

      Stadiin vesikonepaikkaa.

      Seuraava askel on vesikoneen vuokraaminen tai hankinta jolla annetaan vesikelp-

      parikoulutusta yhdistyksen jäsenille.

      Ja tietysti jäsenillä on vuokrausoikeus.

      Yhteystietoja kotisivuilta.

      T:Puskalentäjä

    • #9619
      Sami Ropponen
      Participant

      Moi

      Olisipa hienoa jos MIK:llä olisi oma vesokone… Hintakin jäisi helposti 200e/h tuntumaan….

      Sami the mökkimies

    • #9620
      Tatu Koiranen
      Participant

      Amfibio land-land -operoinnissa ei vaadi vesikelpparia, mutta vaatii JAR-FCL 1.235 (c) mukaisen eroavuuskoulutuksen sisäänunohtuvaan laskutelineeseen, jos sellaista ei ennestään ole. Käytännössä on kuitenkin niin, että amfibiokellukkeet vaativat paljon varovaisempaa käsittelyä kuin normaali pyörävarustus, telinevarret eivät jousta juuri lainkaan ja kone on siis paljon helpompi hajottaa huolimattomalla laskeutumisella.

      Itselläni on vesiteoriat kasassa, lennot varmaan tänä kesänä c206t:lla…

    • #9621
      Jorma Harju
      Member

      Moi !

      Oletteko huomanneet viime Ilmailussa oli Paradoxin vesilentokoulutuksen mainos.

      Sama löytyy Suomen vesi- ja suksilentoyhdistyksen kotisivuilta.

      Yhdistyksessä olemme nyt saaneet hommattua vesikoneelle laiturin ja etsimme parhaillaan kellukekonetta jolla annetaan koulutusta ja jota JÄSENET voi vuokrata.

      T:Jorma

    • #9622
      Jorma Harju
      Member

      Moi !

      Jos ketä vielä vesilento kiinnostaa , nyt on aika liittyä Suomen vesi- ja suksilento yhdistykseen.

      Tulevan syksyn / talven aikana ostetaan kellukekone.

      Vesilento.com haulla pääset helposti yhdistyksen sivuille, missä yhteystietoja.

      Liittymismaksua ei ole ja jäsenmaksu tänä vuonna 25€.

      T. Jorma

Viewing 25 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .