Skip to content

Diamond-simulaattorin speksausta ja infoa..

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Diamond-simulaattorin speksausta ja infoa..

  • This topic is empty.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8995
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Hei.

      Kerhon simutiimi on suunnitellut (ja vähän aloitellutkin jo) DA40-simulaattorin rakentamista. Ajatuksena on rakentaa uuden koneen opiskelua tukeva simulaattori jossa on nupit ja napit G1000-paneelia varten ja DA40-lentomalli sekä G1000-softa.

      Homman rajoituksina tällä hetkellä suurimpana on raha, koska ymmärrettävästä syystä ylimääräistä ei kerholla ole. Saimme kuitenkin Suomen Ilmailuliiton tukisäätiöltä 2000 euron avustuksen projektia varten. Samoin Karlingin Jan on lahjoittanut kaksi hiukan elämää nähnyttä, mutta alkuun ihan toimivaa tietokoneen keskusyksikköä projektiin.

      Projektin saamiseen täyteen loistoon tarvitaan toki vielä lisää rahaa, työtä ja hikeä, mutta näillä eväillä edetään alkuun. Fyysinen G1000-paneeli maksaa noin 2600 euroa, päätimme hankkia sen valmiina (http://www.emuteq.com/G1000.html) koska se vastaa toteutukseltaan täysin sitä millaisen olisimme itsekin tehneet, tarvittavat komponentit olisivat maksaneet huomattavan summan joka tapauksessa, ja tällä säästämme aikaa. Tuo G1000 ei ole sidottu mihinkään tiettyyn ohjelmistoversioon tai teknologiaan, vaan se sisältää vain kaksi vga-näyttöä ja nappien liitäntä tapahtuu USB-väylän kautta standardilla HID-ohjaimella (näyttää tietokoneen vinkkelistä joystick-ohjaimelta missä on paljon nappeja). Uskon siksi että tuo on hyvä ratkaisu saada G1000-paneeli käyttöön suht nopeasti. Tietenkin siihen pitää saada vielä rahaa :) Jos kerhon jäsenistöllä on kiinnostusta tukea pienelläkin rahalahjoituksella projektia, olkaa yhteydessä simutiimiin sähköpostilla simulaattori@mik.fi tai minuun vaikka puhelimella – saadaan kunnon simu aikaan nopeammin.

      Projekti on tarkoitus tehdä kolmessa vaiheessa.

      Aluksi asennamme Flight Simulator X:n ja G1000-softan Janin tuomille tietokoneille kerhohuoneelle pöytämalliksi ison telkkarin yhteyteen. Simusta tulee siten hiiren avulla nuppeja pyöritettävä versio, kunnes G1000-paneeli saadaan hankittua. Softaksi olemme harkinneet Flight1 Technologies G1000 Studen Simulatoria (http://www.flight1tech.com/Products/AvionicsSimulations/GarminG1000StudentSimulatorSoftware.aspx) koska se vaikuttaa pätevimmältä vaihtoehdolta tällä hetkellä. Siihen on myös mahdollista päivittää ilmailutietokanta ja sen pitäisi soveltua siksi hyvin myös mittarilentomenetelmien harjoitteluun.

      Seuraavaksi kannattaa simulle rakentaa ihan ohjaamo penkkeineen ja ohjaimineen, johon G1000-paneeli saadaan liitettyä, tässä yhteydessä tarvitaan myös tilaa ja luultavimmin tulee mietittäväksi OH-SIM:in kohtalo, koska kerhotilaan ei oikein mahdu kahta isoa simulaattoria.

      Tarkoitus on myös rakentaa simulaattoriin 270 asteen näkökentän kattava maisemanäkymä, mutta tämä vaatii rautaa rajalle – tarvitaan järeä(t) hyvällä graafisella suorituskyvyllä varustetut tietokoneet pyörittämään visuaalia.

      Tekemistä siis riittää – ja innokkaita käsiä tarvitaan aina. Jos simulaattorien, tietokoneiden, maalipensselin tai vaikkapa sahan tai hitsauspillin kanssa puuhastelu on lähellä sydäntäsi hyvässä seurassa, tule keskiviikon kerhoiltoihin mukaan suunnittelemaan Suomen hienointa harrastevoimin toteutettavaa yleisilmailukoneen simulaattoriprojektia :) Samoin jos sinulla tai tuttavapiirissäsi on ihmisiä joilla on mahdollista lahjoittaa projektiin tarpeellisia osia, rakennusmateriaaleja, tietokonekomponentteja tms, otamme niitä kiitollisina vastaan. Simulaattorit on Malmin Ilmailukerhossa rakennettu perinteisesti kerhotyönä eikä niiden käyttö ole siksi ollut kerhon jäsenille maksullista – tätä ajatusta olisi mukava toteuttaa jatkossakin.

      — Tuomas / 050 486 9589

    • #10003
      Sami Ropponen
      Participant

      Hienoa, hyvältä kuullostaa. Onko muuten mietitty vanhan simun myyntiä? Saisiko siitä edes rahaa? Vai onko se arvokkaampi komponentteineen?

    • #10004
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      My Finnish leaves much to be desired and Google Translator doesn’t give total understanding of the message, but I could understand that you bet on Flight Simulator X and F1 G1000 Student Simulator setup. This is exactly what we use in our University for G1000 familiarization and I would like to share some thoughts on this. (Sorry, if it is already mentioned in the original post, because of my Finnish I could easily miss it.)

      Here are two images to look at (sorry, didn’t understand how to put a normal link here, so just copy this and past into your address bar):

      docs.google.com/file/d/0B5AOOdkD8GKlYVFWbndsWG1fY0U/edit?usp=sharing

      docs.google.com/file/d/0B5AOOdkD8GKlb3FuYmNJLXJGV2s/edit?usp=sharing

      This setup is quite unstable and resource consuming. The G1000 sim is very processor demanding and I would recommend to consider running it on a separate PC, as F1 suggests (it communicates with FSX via Ethernet link, even when run on the same machine).

      Considering the features, this is the most comprehensive G1000 simulation found and its database can be easily updated (although you have to pay for the Navigraph cycles periodically), but several important functions are not implemented, and, according to the correspondence with F1, will never be. These functions are the creation of user waypoints, the joystick and the moving map pointer and several others. As far as many of the visual reporting points are not included in the Jeppesen database, it will not be possible to totally simulate Malmi flying environment. Also the DA40 variant publicized is actually for Lycoming-powered DA40: its engine monitor is suitable for OH-KAS, but not for TDI Diamond. Some troubles like CTD can arise when working with stored flight plans or editing an approach procedure.

      FSX itself is quite outdated and resource consuming. I would recommend paying attention to Prepar3D, which is built by Lockheed Martin as an FSX descendant and is much more stable and much less resource-consuming platform. F1 G1000 is fully compatible with it, and Prepar3D can smoothly run on mid-range PCs with the same level of detail, which, when set in FSX, can pin down even our high performance latest generation Core i7 systems.

    • #10005
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Yeah. Thanks for good insights.

      We have been considering prepar3d, especially since we want to build a 270 degree visual, and prepar3d supports this better out of the box. We just had a FSX and a spare PC to prototype this on first. We also plan to use a separate PC later on.

      Good to know about the limitations – the biggest problem of building a g1000 sim is the software. Would be nice to be able to tap into the G1000 garmin simulator app and somehow get it interfaced, but it might not be easy.

      Also, you are more than welcome to join us on wednesdays to plan and build the setup – the same goes for everyone. The MIK simulator team is YOU. :-) Lets get together and do some simulator building again!

      //Tuomas

    • #10006
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Thank you for the invitation! Unfortunately, I reside in a different country and Wednesday is a working day. But you can bet that if I happen to be in Finland on Wednesday, I will be there on the club meeting :)

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .