Malmin Ilmailukerho ry › Forums › Keskustelu › Diamond
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
-
2013-05-29 at 07:52 #8998
Jorma Paavonen
MemberToivon hartaasti että MIK järjestää uuden koneen samansisältöisiä infotilaisuuksia useampia koska tämä 29.5. Klo 1800 tuli niin lyhyellä ennakkovaroituksella!
Tv. Jorma Paavonen
-
2013-05-29 at 18:51 #10013
Niko Ikonen
KeymasterHei,
pahoittelut tosiaan hieman myöhäisestä varoituksesta. Tuo viikko etukäteen tiedostus sivuille + facebookkiin oli varmasti monelle liian lyhyt, odottelimme että saamme esittelytietokoneemme sopivaan kuntoon. Toisaalta oli varsin täynnä tupa tälläkin varoitusajalla. Olisiko muuten ehdotuksia tehokkaammiksi viestintäkanaviksi. Esimerkiksi sähköpostilista johon tiedotetaan vähän ahkerammin ja johon voi halutessaan liittyä? Haluamme kuitenkin pitää koko jäsenistölle lähtevän viestimäärän pienenä.
Pitää selvittää kiinnostusta toisellekkin illalle, koska kesälomakausi tässä kuitenkin alkaa. Itse valitettavasti lähden heti tuossa ensiviikolla pois kuvioista kuukaudeksi, joten en tilaisuutta voi pitää, mutta kokeilen löytää jotain muita kokeneita G1000-lentäjiä opettamaan sen käyttöä.
Sitten syksyllä järjestämme luentoja joissa käydään läpi tarkemmin koneen tekniikkaa, autopilotin saloja yms. “jatkokurssi”-tyylistä ohjelmaa.
—
Niko Ikonen
MIK ry koulutusvastaava
-
2013-05-29 at 22:17 #10014
Pekka Juusela
MemberKoulutustilaisuus 29.5. oli oikein hyvä asia. Meille, joille G1000 on varsin uutta, tuli jo aika mukavat perustiedot. Löysin netistä youtubesta Garminin opetuspätkän, joka käynee kertauksesta, ihan ilmaiseksi:
Näyttää olevan netissä muutenkin runsaasti aiheesta. Joskaan ei suomeksi.
Pekka Juusela
-
2013-05-31 at 10:38 #10015
Marko Einamo
Member>>Olisiko muuten ehdotuksia tehokkaammiksi viestintäkanaviksi.
Kerhon web sivuit on mielestäni paras tiedotuskanava. Saako sinne toiminnon, joka lähettäisi lisätyt uutiset niitä haluaville sp:lla niin ei tarvitsisi itse vahtia sivuja päivitysten toivossa niin usein?
-
2013-05-31 at 10:43 #10016
Tommi Satama
MemberTollanen feedi ajatus olis hyvä niin sais aina tiedon kun tulee uutta, eikä tarvitse käydä kattelemassa
-
2013-06-10 at 06:20 #10017
Paulo Poinha
MemberHello,
Are all instructors from MIK able to do a check ride in new diamond “STL”. I have flown the DA40 from Lemberg “KAS” and have the synthetic display “G1000” certification and also the SRH diesel so SLPC certification.
I would need somebody to do a check ride with me in STL.
Regards,
Paulo Poinha
-
2013-06-10 at 13:40 #10018
Marko Einamo
MemberStay tuned … OH-STL need to be moved to finnish registration, radio licence , MIK insurance, etc systems before it can be flown and that will take some time.
I quess all MIK instructors who are themselves certified to OH-STL can do the check rides to OH-STL in the future.
Marko
-
2013-06-10 at 18:43 #10019
Ilia Prokhorenko
ParticipantExcuse me, but why can one still need a checkride in STL if he/she already has EFIS+SLPC ratings?
-
2013-06-11 at 07:51 #10020
Marko Einamo
MemberPaulo / Ilja do you have a Finnish speaking “friend” or MIK member, because your questions has been answered in Finnish at club web pages allready.
for short … The club board will allow exeptions to checkride rule by request.
-
2013-06-11 at 08:00 #10021
Ilia Prokhorenko
ParticipantOkay, sorry for this, my Finnish is not as good as I would desire it to be
I will ask someone else…
-
2013-06-11 at 08:16 #10022
Marko Einamo
MemberNo problem
-
2013-06-12 at 06:54 #10023
Matti Aaltola
MemberHei, kannatan lämpimästi ehdotusta uuden kerhokoultustilaisuuden järjestämisestä (Diamond) vielä ennen syvintä lomakautta heinäkuussa. Valitettavasti olin matkoilla, kun ensimmäinen pidettiin.
Ilmoittaudun myös autofeed-uutisten vastaanottjaksi, mikäli sellaiseen ryhdytään. Ja minustakin se on hyvä idea.
-
2013-06-13 at 11:17 #10024
Paulo Poinha
MemberOk so I will request this exemption since like Ilja I have also the EFIS + SLPC ratings
. Sorry but my Finnish is also really bad
-
2013-06-13 at 12:56 #10025
Miika Asunta
ParticipantThis is a humble member opinion:
I’m not going to request an exemption even I already have EFIS & SLPC experience. Had I flown OH-DDS, I still wouldn’t think about it.
OH-STL needs to fly a lot so that we get its loan paid. Actually we will loose all planes if we don’t pay the loan. We can not afford have it grounded for any kind of mistake due improper handling. OH-STL looks temptingly easy to start, and it will be easy to fly and land in smooth air, but we need to be very careful when landing it, especially in gusting and/or sidewind conditions. As a simple check ride doesn’t sound too much to get proficient, it might be wise that everyone reconsiders their personal wind maximums.
We also need to be careful with handling. For example OH-KAS has experienced way too many tail strikes, even a prop strike with tow bar resulting months of grounding waiting for a new engine. We can not afford this kind of pilot errors with OH-STL.
I don’t believe in good luck. Still, this plane is really supposed to fly.
The checkride – or better call it flight lesson(s) – are to ensure we all understand every detail and difference of this precious aircraft. MIK is not an aircaft rental company. Our aircraft are our common property. And to get the expensive aircraft paid, we need to keep all club aircraft flying and intact. We can not afford to have STL grounded waiting for expensive repairs. (Same applies to SRH and of course COX).
That’s why I think everyone should do some flights with a teacher. One flight isn’t much to ask. Also, there’s a AFM/G1000 manual questionnaire to check that some common items are well understood. The filled questionnaire is given to teacher, and he/she checks it. (This should be available at club premises in next few days.)
There are also quite a bit of AFM temporary changes printed on yellow on the paper version of aircraft. You will not find these included in the downloadable PDF version, but as separate PDFs. It is difficult to determine which are in effect for this particular aircraft.
That’s why everyone does the checkride and fills the questionnaire. – And even the checkride pays back the mortgage!
I might be excessively emotional here, please excuse me!
* * *
Sama suomeksi:
Meillä on uusi lentokone. Meillä ei ole yhtään lentokonetta jos sen lainanmaksu ei suju. Se taas edellyttää sitä että koneet lentävät paljon. Jotta koneet lentävät paljon, ne eivät voi olla maadotettuna pilotin virheen takia, unohdetun vetoaisan tai kovan laskun vuoksi.
OH-KASsille on sattunut ainakin kaksi kovaa laskua, jossa konetta on rikottu pahasti, lisäksi kerran vetoaisa unohtui rikkoen potkurin ja vaurioittaen mootoria ja kone oli kuukausikaupalla pois pelistä. Tällaiseen MIK:illä ei ole varaa. Emme ole konevuokraamo vaan lentokerho.
Varmaan haluamme että pyörien ja nokkatelineen muotosuojat säilyvät ehjinä ja että niitä myös käytetään kesäkaudella. Nämä ovat tulilinjalla kovassa laskussa. Käykää katsomassa OH-KAS ja OH-DDS. Ovatko muotosuojat paikallaan, ja jos eivät niin miksi ei?
STL:ssä on paljon samaa kuin DDS:ssä ja KAS:sissa, mutta se on eri yksilö. Kaikkia eroavaisuuksia ei yhdellä käsikirjan vilkaisulla löydä. Kaikkia eroavaisuuksia ei myöskään löydy netistä ladattavasta DA40 AFM:sta, sillä useita keltaisella sivulla esitettyjä käsikirjan lisäyksiä ei siinä ole. Koneen paperisessa käsikirjassa ne ovat.
Jokainen täyttää käsikirjakuulustelun ja opettajan kanssa käydään tyyppilennolla, ja jos tuntuu että tarvitaan lisäharjoittelua, ei ole hullumpi idea lentää opettajan kanssa useampi lento.
Ja tyyppilennoillakin lainapääoma pienenee
Miika
-
2013-06-13 at 13:27 #10026
Paulo Poinha
MemberWell if it is a requirement and requested I will do it, no problems. I don’t know what has happened to OH-KAS as it is a very forgiving plane and easy to fly. Accidents happen and I am not judging anyone and maybe one check-ride is not that bad if you are unsure about your limitations.
I understand your concerns Miika and agree on everything you have said, but accidents will happen even to airline pilots and the accidents in OH-KAS probably happened to pilots not on their first flight but as their confidence overgrew their ability. It’s a responsibility as a pilot to know your limits or you could get seriously hurt.
Regards,
Paulo Poinha
-
2013-06-13 at 14:56 #10027
Marko Einamo
MemberI think we should not get confuce with requirements and what is reasonable. I feel that having thielert experience from SRH or DDS and G1000 from KAS might not be with STL where bouth system are in the same plane.
-
2013-06-13 at 16:46 #10028
Ilia Prokhorenko
ParticipantThank you for laying all this down, Miika! Of course, there is never too much learning, so I understand that, besides of all the ratings required, just a check out would be still useful in a new airplane.
-
2013-06-13 at 22:29 #10029
Miika Asunta
ParticipantThe following is not supposed to be a sermon, and certainly not training material, but I feel I have to write this. I am not an instructor, just a hobbypilot usually listening to what more experienced pilots have to say. I am going to a point out few differences I have found between these aircraft during the self-studying of first days of my summer holiday. I’m new to DA40 TDI so please point out if I’m missing something. I just checked I have flown 19 hours with OH-KAS, there are certainly over 200 hours in OH-SRH. As I wrote earlier, I haven’t flown OH-DDS. Now I regret I haven’t done so.
The airframe is the same in KAS, DDS and STL.
The engine is practically the same in STL, and DDS, as well as in SRH. There may be some difference how propeller is controlled by the Thielert computer between C172 and DA40, eg. how the propeller slows down the plane when power lever setting is reduced.
The fuel system of STL requires special attention. It’s a completely different design from what we have learned in KAS. Main tank and auxiliary tank, with a electric fuel transfer pump and a mechanical emergency fuel valve. Warm fuel returning via pipeline inside both tanks to the main tank, warming up cold fuel.
STL has also a fuel cooling system to be used if ground air temperature is above +20 C to avoid excessive heat in the auxiliary tank. An external mechanical baffle is to be removed from an air intake below right wing. The baffle should be inserted if ground temperature is below +20 C. This is operated by pilot before flight, and is this mentioned in any published checklist? AFM preflight checklist mentions this. We even have the little yellow baffle somewhere in the cockpit. I wondered what it is when I first saw it.
The loading and mass&balance are very different in STL, DDS and SRH.
STL: MTOM and Max landing mass 1150 kg, empty weight 843 kg.
DDS: MTOM 1150kg, but max landing mass only 1092 kg, empty weight 810 kg (hopefully I have current data)
KAS: MTOM 1200kg, max landing mass 1200kg, empty weight 798 kg
STL has an extra permanently installed 5 kg weight in the rear to help with forward CG balance issues experienced in DDS.
These three planes will be different during approach and flare, even if CG is within the limits: STL can be 58 kg heavier than DDS, and KAS can be loaded much heavier than these two.
This implies that if we fly a heavier aircraft, the result of a hard landing will be more dramatic. If we are in a too high landing flare – a typical result of gusting wind – and we have a somewhat exaggerated nose-up attitude, the loss of lift is likely to happen suddenly, accompanied with a tail strike. DA40 will just stop flying. For an average Cessna pilot this will be a surprise, but it will also surprise a DA20 pilot. And if the plane is lighter, it fill fly longer. But how long?
We have two DA40 aircraft in the Malmi hangar without wheel fairings installed. These are usually not used during winter, but in a hard landing these are likely to break first.
I think hard landings can be avoided with training. It is not just bad luck if there’s a hard landing. It is not just bad luck if I forget the tow bar. Accidents are not just bad luck.
How many people and how much fuel you can take? If you can do something at one airplane, it doesn’t mean you can do it in another similar looking plane. OK, every one of us knows this and every pilot it the world knows it because it was taught during the PPL course, and as we have the licence, we know what to do. But without an interactive mass&balance spreadsheet or webpage or other tool, how many of us would do the calculations manually?
Climb performance will be different in these planes. STL will not be a rocket climber like KAS.
Accidents can happen, yes. We have insurance policy, yes. But an insurance does not guarantee the next pilot has an intact plane with clean wings washed from mosquitos and other insects after nice smooth summer evening flight, with a clean unscratched canopy.
We want to keep our planes flying. Of course, in a critical situation human life is more valuable than a plane. But this is not my point here.
Our plane just looks so nice in hangar, that I would like to fly it like that. I bet you want the same!
-
2013-06-19 at 05:48 #10030
Paulo Poinha
MemberHello,
To whom should I send the completed questionaire regarding the POH for OH-STL.
And I found on the pdf version on the website about the fuel baffle to be removed above 20 C.
Regards,
Paulo Poinha
-
2013-06-19 at 06:04 #10031
Kalevi Ylisirniö
MemberSaattaapi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: mistäpä löytyy sähköisessä muodossa STL:n käsikirja.
-
2013-06-19 at 07:50 #10032
Juha Kallioinen
ParticipantKalevi, käsikirja löytyy tuosta jäsenalueen “Käsikirjat” linkistä, sivujen vasemmasta laidasta. Sieltä löytyy myös G1000 käsikirjalisäosa.
-
2013-06-23 at 19:28 #10033
Kalevi Ylisirniö
MemberDuoda duoda: Käsikirja on 135 hv moottorille. Eikös niin ole, että STL:ssa on se raisumpi vetolaite eli siis myös koneen suoritusarvot ovat muuttuneet? Entä onko koneessa long range tankit?
-
2013-06-23 at 21:09 #10034
Juha Kallioinen
ParticipantKäsikirja on oikealle lentolaitteelle. STL:ssä on Centurion 2.0 135 hv moottori. Se raisumpi moottori olisi joko Centurion 2.0S tai Austro diesel, mutta ei siis STL:ssä. Long range tankit siitä kyllä löytyy.
-
2013-06-26 at 17:07 #10035
Kalevi Ylisirniö
MemberMutta mutta: tähänastisesta uutisoinnista/kauppaneuvotteluista pääsin kyllä siihen käsitykseen, että siihen ostettiin suurempi moottori. No, käyhän se toki näinkin. Kuinka pitkä range on maksimitankkauksella?
-
2013-06-26 at 18:15 #10036
Tatu Koiranen
ParticipantKyllä, koneessa on se suurempi moottori eli 2-litrainen. Tehoa siitä irtoaa yhtä paljon kuin 1,7-litraisesta (135 hp), eli suoritusarvoissa ei ole eroa. 2.0S -mallista irtoaisi lyhytaikaisesti enemmänkin (155 hp, muistaakseni), mutta sellaisen hankinta ei ole oikein millään mittapuulla järkevää kalliimman hinnan ja lyhyemmän käyttöjakson vuoksi; eikä se paranna koneen kuormattavuutta lainkaan (mtow ei muutu).
Mikäli koneeseen seuraavan moottorivaihdon yhteydessä tehdään ns. NG-konversio ja vaihdetaan austro engine nykyisen thielert/centurion -moottorin tilalle, paranee myös koneen suorituskyky/kuormattavuus olennaisesti.
-
2013-06-26 at 18:18 #10037
Tatu Koiranen
ParticipantMiika, OH-DDS:ssä ei ole muotosuojat paikallaan siksi, että yhdessä muotosuojassa on vaurio, joka syntyi sen takia, että siitä irtosi pari ruuvia ja se pääsi haukkaamaan kiinni renkaaseen. Kyseessä siis lähinnä teknisen vian aiheuttama vaurio, lentämällä suojia tai muutakaan ei ole DDS:stä rikottu.
Toinen syy muotosuojattomuuteen aina välillä on se, etteivät ne kestä käyttöä epätasaisilla pinnoilla / ruohokentillä.
-
2013-07-02 at 06:24 #10038
Kalevi Ylisirniö
MemberPitääköhän käsikirjatentin olla suoritettu ennen tyypeksiä? Minne se täytetty lomake sitten lähetetään?
-
2013-07-02 at 06:33 #10039
Ilkka Linnamäki
ParticipantPitää joo, se annetaan tyyppilentojen yhteydessä opettajalle tarkastettavaksi.
// Ilkka
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.