Skip to content

EIR koulutusta?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu EIR koulutusta?

  • This topic is empty.
Viewing 16 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9158
      Pekka Aakko
      Participant

      Hyvä hivemind,

      Nyt on PPL on taskussa ja NF kelppari myös näillä näppäimillä, joten pitäisi alkaa miettimään seuraavia steppejä. Enroute IR (EIR) kiinnosti kovasti, mutta tästä olisi kiva kuulla mielipiteitä kokeneemmilta – lähinnä sen käytännöllisyydestä. Itsellä jatkossa on odotettavissa kohtuullisesti matkalentoja, esim sukuloimaan pohjoiseen parin päivän reissuille. Ainakin itse mietin, että tuo EIR voisi olla hyvä välisteppi full IR:ään ainakin. Huono keli on huono korpikentällä, mutta olettaisin että vähän saisi parannettua todennäköisyyttä lentämiseen jos matkan huonot kelit voi selättää. Ja olisihan se IR toki lentoturvallisuuden kannalta hyvää reeniä myös.

      Aeropole tuota kurssia ilmeisesti tarjoaa, mutta itseäni kiinnostaisi myös vaihtoehto lentää se jossain muualla kuin Suomessa. Ehkäpä jonain viikon kahden intensiivinä lentojen ja lähituntien osalta. Onko tähän suosituksia opetuslaitoksista? Vai pitäydytäänkö kotimaisessa :)

      Kiitoksia etukäteen.

      Pekka

    • #10490
      Olli Pitkänen
      Participant

      Samaa olen harkinnut. Aeropolella ei ymmärtääkseni vielä ole lupaa EIR-kurssiin. Ainoa lupa Suomessa taitaa olla Lentokoulu Pirkanmaalla. Sain sieltä Erkki Järviseltä juuri viesti, että heidän on tarkoitus taas järjestää kurssi. Se sisältää 80 h lähiteoriaa. Etäteoriavaihtoehtoa heillä ei ole. He kuulemma voisivat tulla pitämään teoriakurssin pääkaupunkiseudulla, jos löytyy 6-7 osallistujaa ja luentopaikka. Itselläni ei oikein olisi aikaa noin suureen määrään lähiopetusta ainakaan Tampereella. Jos kurssi järjestyy Helsingissä, voisin harkita, mutta mieluummin tekisin teoriat etänä.

      Olen ollut yhteydessä myös pariin ulkomaiseen lentokouluun.

      Aerotours Berliinin lähellä Saksassa: http://www.aerotours.de/ ja

      F AIR Tsekeissä: http://www.f-air.cz/en/

      Molemmat vastaavat nopeasti sähköpostiin ja ovat olleet halukkaita neuvottelemaan aikatauluista yms.

      Näistä Aerotours olisi minun nähdäkseni järkevämpi vaihtoehto, koska Berliiniin on paljon paremmat yhteydet kuin Prahaan. F AIR saattaa kyllä olla vähän edullisempi. Lisäksi Britannniassa näyttää olevan useampikin lentokoulu, jotka tarjoavat EIR-kursseja, mutta ne ovat kalliimpia ja hankalampien yhteyksien päässä. Ruotsissa jollain kerholla on ollut EIR-kurssi ja joitain muitakin EIR-luvallisia ATO:ja on tullut vastaan, mutta noita edellä mainittuja olen pitänyt kiinnostavimpina.

      EASA:n sääntöjen mukaan riittää että lentää 10 h luvallisessa ATO:ssa ja loput lentotunnit voi tehdä muualla luvallisen IR-opettajan kanssa. Ainakin F AIR:in kanssa olisikin mahdollista suorittaa kurssi siten, että lukee teoriat etänä Suomessa, käy vain 8 h lähiteorioita paikan päällä ja sikäläisen viranomaisen teoriakokeessa. Sen jälkeen lentää 10 h heillä Tsekinmaassa ja loput lentotunnit esim. Aeropolella tai MIK:ssa tai jonkun muun IR-opettajan kanssa Suomessa. En ole vielä tarkistanut onnistuisiko tällainen Aerotoursilla Saksassa, mutta minulle tuollainen yhdistelmä olisi houkutteleva. Toki voi olla oppimisen kannalta huonompi vaihtoehto vaihtaa koulua välillä, mutta silloin ei tarvitsisi olla niin paljoa ulkomailla, mikä ainakin minulle on työn takia hankalaa.

      Kerropa, mitä sinä saat selville!

    • #10491
      Pekka Aakko
      Participant

      Aeropolelta on Riepulan mukaan tulossa EIR kurssi, materiaaleja työstetään kuulemma parhaillaan. Hinnasta ei hajua. Oman NF open kanssa juteltiin asiasta ja sen mielestä full IFR voisi olla kuitenkin harkinnan arvoinen. Trafin kantaa ei hänen käsittääkseen ole vielä EIR -> Full IFR polkuun. Pelkäsi hieman sitä, että teorioita pitäisi tehdä extroja päivitettäessä.

      Jäädää odottelemaan. Nuo sun esittämät vaihtoehdot kyllä oli kiinnostavia, siellä ulkomaillakin. Mä ehkä osin toivoin saavani kokemusta myös siellä ulkomailla lentämisestä samalla…

      Mutta hyvä tietää, että on vaihtoehtoja :)

      Pekka

    • #10492
      Olli Pitkänen
      Participant

      Aeropolessa on työstetty EIR-materiaaleja jo monta vuotta. En pidättele hengitystäni odotellessani että saavat kurssin myyntiin… ;-)

      En ole oikein keksinyt syytä, miksi kukaan harrastaja enää haluaisi suorittaa “full-IR”:n. Siinä on pakko lukea paljon sellaista teoriaa, jota yksityislentäjä ei tarvitse. Voi olla ihan kiva harrastuksena joskus lukea siitä, miten suihkukoneella lennetään kovaa ja korkealla, mutta 200 tuntia pakollista teoriaa on aika paljon enemmän kuin EIR:n 80 tuntia. Full-IR on paljon kalliimpi ja se on pakko tehdä kokonaan ATO:ssa, kun taas EIR+CB/IR johtaa samaan lopputulokseen harrastajan kannalta, on paljon halvempi ja sen voi lennellä suurelta osin omin päin lentokoulun ulkopuolella. Lisäksi on minusta hyvä ajatus että EIR-kurssin jälkeen saa jo lennellä itsekseen matkamittarilentoa. Jos suorittaa isoa IR:ää, pääsee omin päin lentämään mittareilla vasta tehtyään koko kurssin. Siinä voi harrastajalla olla helposti vuodenkin ero.

      Olen käsittänyt että tuo EIR -> Full IR -polku on aika selkeä: EIR + noin 15 tuntia mittarilentoa omin päin + CB/IR-kurssi tuottaa yleisilmailijalle täyden IR-kelpuutuksen. (Katso esim http://www.trafi.fi/filebank/a/1446029062/82a217407e94ea572a1981352af5010f/18844-VALMIS_CB-IR.docx).

      No nythän on sitten vielä tulossa Basic Instrument Rating eli BIR (https://www.flyer.co.uk/easa-launches-consultation-for-new-ppl-basic-instrument-rating/) jonka pitäisi olla harrastajalle vielä parempi vaihtoehto hankkia sellainen mittarikelpuutus, jonka hän tarvitsee. Lienee kuitenkin vielä vuosien päässä ennen kuin näitä kukaan rupeaa Suomessa kurssittamaan, joten kyllä minä ainakin jatkan EIR:n harkitsemista. :-)

    • #10493
      Pekka Aakko
      Participant

      Joo, kyllä tuo EIR + CB/IR selkeämmin houkuttelisi. Toi sun mainitsema “tehokurssi” voisi itellekkin toimia, saisi kuitenkin vähän maistaa lentämistä ulkomailla ja sitte loput Suomessa omaan aikaan lennettynä.

      Tuossa tietty pitää olla sitten varma teorioiden onnaamisesta ekalla, ettei tule toista tai kolmatta reissua niitä tekemään :-)

      Pitää tutkailla noita sun mainitsemien koulujen hintoja vielä. Ja ottaa nyt vuoden alusta plänystikku käsiin. Tosin jos myyvät kaksi kurssia kerralla, saadaanko aletta? =)

    • #10494
      Ville Salmela
      Participant

      Paljonko EIR kurssi maksaa? Mitkä on tuntivaatimukset pilotille? Entä ylläpito, pitääkö lentää erikseen mittaria, jos on pääasiassa vfr koneen puikoissa? Medikaalit, tarkkarit, montako kertaa vuodessa? Liittykö CPL tähän jotenkin? Entä monimoottori yms hässäkät? Löytyykö tietopakettia jostain? Tiedän ainakin yhden henkilön itseni lisäksi joka on jonkun verran kiinnostunut tästä EIR:stä pääkaupunkiseudulla. Voiko EIR:ää oikeasti käyttää matkalentoon silloin kun keli ei VFR lentoja salli? Talvella täällä pohjolassa on varmaankin suurempi vaara koneen jäätämisestä, mutta onnistuuko mittarilento kesällä koneella jossa ei ole jäänpoistoja ja lisähappea/paineistusta?

    • #10495
      Pekka Aakko
      Participant

      Uskaltaudun suht tuoreen PPL haltijana tähän vastaamaan, asiantuntijat korjatkoon tai tarkentakoot.

      Hinnat EIR kurssin osalta liikkuu noin 7-9keur hujakoilla Euroopassa. Suomessa tätä ei käsittääkseni tarjoa vielä kukaan. Aeropolella on “tulossa”… tosin ollut jo ilmeisesti tulossa pidempään :)

      Kelpuutuksen uusinta ymmärtääkseni samalla lailla kuin IR: “The rating is valid for 12 months and is revalidated by a proficiency check within 3 months of the expiry date, or within the validity, complete six hours as PIC under IFR and a training flight of at least one hour with an instrument instructor. Each alternate revalidation must be by proficiency check. If the rating has expired the applicant must have refresher training and then renew the rating. “

      Medikaaliin riitti kakkostaso, mutta kuulokoe piti olla mukana.

      CPL ei liity tähän sinänsä. Sulla voi olla lupa kaupalliseen toimintaan (CPL) ilman IR kelpuutustakin.

      Monimoottorikelpuutus on erillinen, EIR/IR voi lentää joko monimoottorina tai yksimoottorisena. Kursseilla on pieni muutaman tunnin ero, eli jos joskus hankit MEP kelpuutuksen, joutunet hieman lisätöihin IR/EIR kelpparin kanssa.

      EIR idea on siis tehdä lentoonlähtö ja laskeutuminen VFR ja itse matkaosuus sitten IFR. Jäätävissä olosuhteissa lentämiseen tarvitset koneen, jolla voi sellaisiin olosuhteisiin lentää. Kyllä se varmasti avaa paremmat mahikset suorittaa matkalento, kun voi vetästä “säiden päälle” mahdollisesti matkanteon.

      Ylläolevassa ketjussa on keskusteltu myös CB/IR eli competency based IR kelpuutuksesta. Tuo on siis EIR:n laajennus, jolla voit tehdä myös lentoonlähdöt ja laskeutumiset mittarimenetelmin. Tuo polku on työn (teorioiden) osalta hieman helpompi kuin full IR ja myös halvempi hinnaltaan. Sinänsä se siis on ihan “täysi IR”, mutta teorioissa on eroja ja jos joskus ATPL on kiikarissa, niin noi ei mene käsittääkseni ihan sinne sisään, eli tulee lisätöitä.

      Ohessa muutama linkki koulutustentarjoajien sivulta, joissa on hyvää informaatiota:

      http://www.f-air.cz/en/en-route-instrument-rating-eir/

      https://www.pplir.org/getting-the-rating/903-how-best-to-work-on-getting-an-ir-now

      Googlella myös löytyy paljon keskusteluja molemmista kelpuutuksista. Mä ajattelin tässä ens viikolla kysellä suoria tarjouksia kouluista (esim toi Saksa) ja optiolla jos meitä olisi useampia. Katsotaan sitten mitä sieltä tulee.

    • #10496
      Vilho Järvinen
      Participant

      Jossain vaiheessa oli puhetta että MIK mahdollisesti järjestäisi EIR kurssin. Onko tämä vaihtoehto haudattu ATO ym. kuvioiden seurauksena vai mikä on tilanne sen suhteen?

    • #10497
      Miika Asunta
      Participant

      ATO-hakemusprojekti on ollut pitkään jäissä, montakin syytä

      – Malmin tilanne (ei este enää?)

      – Nykyinen kansallinen koulutuslupa (PPL,LAPL,NF) voimassa huhtikuuhun 2018 pienin kustannuksin

      – ATO-Koulutusohjelmien (LAPL,PPL,NF, EIR, CB IR) vuotuiset viranomaismaksut ovat kalliit

      – Safety Management System (SMS) määrittely ja käytännön toteutus osoittautui vaikeaksi (mielestäni koko raskas ATO-linjaorganisaatiomalli ja yltiöbyrokraattinen turvallisuudenhallintasysteemi monine vastuuhenkilöineen ei sovellu meidän kerholle lainkaan)

      – työmarkkinatilanne vaikeuttaa pitkäaikaisten vastuuhenkilöiden löytämistä

      – EASAlta/Trafilta tulossa kevyempi koulutusorganisaatiomalli, josta ei vielä ole tarkempaa tietoa.

      Ensi vuoden huhtikuu tulee kuitenkin nopeasti vastaan, joten ratkaisuja on tehtävä pian.

    • #10498
      Olli Pitkänen
      Participant

      Tämä voisi myös olla mielenkiintoinen lentokoulu: http://www.w.learntofly.dk/

      Heillä on moderni Diamond-kalusto ja Tanskaan on helppoa ja suhteellisen edullista matkustaa.

    • #10499
      Vilho Järvinen
      Participant

      BIR tulossa ja EIR häviää:

      http://hub.easa.europa.eu/crt/docs/viewnpa/id_354

      Nopealla vilkaisulla en löytänyt miten EIR konvertoidaan BIRriksi, mutta ilmeisesti ainakin yksi moduuli pitää suorittaa EIRin päälle.

    • #10500
      Olli Pitkänen
      Participant

      Menee varmaan vielä monta vuotta ennen kuin kukaan alkaa tarjota BIR-kursseja. Siihen asti ainakin EIR on mielenkiintoinen vaihtoehto.

      EIR:n konvertoiminen BIR:ksi lienee melko yksinkertaista, koska BIR sallii oppilaan osaamisen joustavan huomioonottamisen, kun opetuksen yksilöllistä sisältöä suunnitellaan. Toisaalta ei välttämättä ole järkevää konvertoida EIR:ää BIR:ksi, koska EIR:stä CB/IR:ään on lyhyt ja selvä polku, jonka jälkeen on käytännössä täysi IR-kelpuutus ilman BIR:in rajoituksia. BIR on luultavasti järkevämpi niille, joilla ei vielä ole mitään mittarikelpuutusta.

    • #10501
      Pekka Aakko
      Participant

      Bumppaan vähän tätä ketjua. Aeropole osti tuon learntofly:n ja kuulemma olisi nyt mahista lentää EIR osin Suomessa ja osin tanskassa. Hinnasta ei vielä hajua.

      Ajattelin (nyt kun tän taas muistan) kysyä tarjoukset Aeropolelta ja tässä ketjussa mainituilta firmoilta. Kuinka moni olisi tästä kiinnostunut? Hinnanmuodostukseen varmaan auttaa kiinnostuneiden määrä :)

      Nyt ei siis haeta sitoumuksia, mutta jos olet vakavasti EIR:iä harkinnut (jo ehkä tänä kesänä), niin lapanen pystyyn.

      Pekka

    • #10502
      Jussi Sorsa
      Participant

      Nyt tuli EIR hintoja Aeropolen kautta, kokeineen n 10.5 keur. Etäopiskelua pääosin, 8 h lähiopetusta lennot ja kokeet TAnskassa.

      Itse opetus alle 8000 mutta ifr englanti 1000 ja kokeet CAA:lle 1500 olivat yhteensä 2500,-

      Pitää kysellä maksuehdoista, olisihan tuo reippaasti edullisempi ja PPL lentäjälle riittävä kelpuutus kuin ful IR.

      Oma IR medikaali käy vanhaksi ja epäilen kuuloni edelleen heikenneen, mutta tiedoksi muille.

    • #10503
      Sten Stockmann
      Participant

      Tässä AP:n tiedote

      Aeropole Denmark ApS tarjoaa Enroute IR -koulutusta

      Matkalennon mittarilentokelpuutuksella (EIR) voit lentää mittarisääolosuhteissa matkalento-osuuden kohteeseesi. EIR-kelpuutus sopii mainiosti yksityislentäjille (PPL), jotka haluavat laajentaa mahdollisuuksiaan matkalentoon myös huonommalla säällä ja pilvessä. EIR mahdollistaa lentämisen IMC-olosuhteissa matkalentovaiheessa. Lentoonlähdöt ja lähestymiset tulee edelleen lentää VFR:ssä.

      Sääolosuhteiden täytyy olla hyvät (VMC) lähtö- ja määräkentällä. Tästä kelpuutuksesta voi olla hyötyä esimerkiksi silloin, kun reitillä on rajoitettu näkyvyys tai reitti saattaa mennä pilven läpi. Se myös antaa sinulle hyvän pohjakäsityksen IFR-lentämisestä ja luetaan hyväksi jos jatkat myöhemmin mittarilentokelpuutukseen (CB-IR).

      Esivaatimukset:

      – PPL(A)

      – NF

      – 20 h PIC-lentokokemusta

      Lisäksi lentäjän tulee täyttää lääketieteelliset vaatimukset IR-kelpuutusta varten (Luokka 2 + kuulokoe)

      EIR(A)-koulutus pitää sisällään:

      – Etäteoriakurssin (80 h), joka sisältää materiaalit ja luokkaopetuksen (8h)

      – 15 h EIR-lento-opetusta Aalborgissa (EKYT)

      – 3 h IFR-teoriaa ICAO-lentotoimintamenetelmistä

      – Lentokoneen vuokra 1 h lentokoetta varten

      Kurssin hinta on 7 667 € sis. alv. (57 125 DKK). Koulutuksen toteuttaa Aeropole Denmark ApS (DK/ATO/11).

      Lisätietoja: info@aeropole.fi

    • #10504
      Pekka Aakko
      Participant

      Tätä vähän jumpataan muuten, keskustellaan osasta lentoja lennettäväksi Suomessa, samoin kielikokeet ja tarkkari on mahis hoitaa Suomessa.

      Vaikuttanee hintaan hieman, mutta tuo 7.7k on aika hyvä estimaatti.

    • #10505
      Jussi Sorsa
      Participant

      Kyselin tälläisen vaihtoehdon:

      Jos löytyy viisi kiinnostunutta voinevat järjestää teoria koulutuksen (80 h) Malmilla. Muutoin Pirkkalassa viikonloppuisin. Ei juuri etäkoulutus mahdollisuuksia.

      Lentokoulu Pirkanmaa OY

      EIR

      Hinta n 7000 e

      moro !

      teorian ,

      simu(fnpt)lennot

      lentokoulutuksen (sis konevuokran),

      normi kurssimateriaalin

      koulun kokeet sekä

      kahvit ja pikku purtavaa

      erkki

      Onko kiinnostuneita? Ja tunteeko kukaan ko toimijaa, taustayhtiö Airspark Oy on toiminut jo n 20 vuotta.

      Itsellä on jonkinasteinen kiinnostus (IFR medikaali ja R/T voimassa..) mutta vähän on pitkä matka harrastaa.

Viewing 16 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .