Skip to content

Ennakoivaa huoltoa

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Ennakoivaa huoltoa

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9259
      Marko Koivisto
      Participant

      En ole kesäkuun alun jälkeen lentänyt MIK:n koneilla, koska varattu lento on joka kerta peruttu koneen huollon takia. Ilmeisesti varaosien toimitusajat ovat pitkiä ja niiden päälle asennuksia joutuu odottelemaan. Ymmärrettävää sinänsä.

      Mietin, voisiko korjausten tarvetta ennakoida tehokkaammalla viestinnällä. Jos lentäjä havaitsee koneessa jotain normaalista poikkeavaa, kuten esimerkiksi että vipuihin on tullut klappia tai kierroslukumittari on alkanut hieman vipattamaan, olisi olemassa viestintäkanava jonne voisi jättää kommentin tai kysymyksen aiheesta. Tällä voitaisiin ehkä ennakoida huollon tarve, tilata varaosat ja huoltoaika etukäteen, ilman että kone maadoitetaan kolmeksi viikoksi. Tällainen käytäntö on toisessa kerhossa käytössä, ja tuntuu että koneet eivät 2-3 päivää kauempaa ole poissa rivistä. Viestintäkanava voi olla post-it -lappu, viesti tänne keskusteluryhmään tai mitä vain.

      Tietysti jos koneessa on selvä vika, sen täytyy kirjata ja kone täytyy maadoittaa. Tässä on kysymys aikaisemmista signaaleista jotka eivät vielä estä lentämistä, mutta antavat vihjeen siitä että jonkun osan elinkaari alkaa mahdollisesti lähestyä loppuaan.

      Älköön kukaan tästä viestistä ottako hernettä nenäänsä, koska en tunne lentokoneen huoltotoimintaa sen enempää kuin PPL-kurssilla on aihetta käyty läpi. Noviisina vain kyselen sellaisia asioita, jotka toimivat Datsunin ylläpidossa, mutta eivät välttämättä lentotoiminnassa.

    • #10695
      Miika Asunta
      Participant

      Viestintää varten on kalusto@mik.fi sähköpostisosoite, johon jokainen vikailmoitus pitäisi lähettää, sen lisäksi että viasta ilmoitetaan koneen kalustovastaavalle puhelimitse.

      Kalustovastaavat ylläpitävät tällä sivustolla vikataulua, johon viat kirjataan kaikkien nähtäville.

      Lisäksi keltainen lappu -menetelmää (tai muuta lappua – keltaisia lappuja ei säästösyistä osteta) on hyödynnetty niissä tilanteissa, joissa konetta ei tarpeen maadoittaa, mutta pilotin on syytä olla viasta tietoinen tai että tiettyä tuntilukemaa ei missään tapauksessa saa ylittää.

      Näkisin ettei ei ole viestinnästä kiinni.

      Erityisesti Diamond-kaluston varaosien saatavuus on toivottoman huono. Jos varaosaa ei ole valmiiksi huollon hyllyssä, ei sitä välttämättä ole Diamondillakaan, jolloin odotusaika on todella pitkä. Tähän ei ole parannusta Diamond luvannut, eikä ole reagoinut kun asiasta on huomautettu.

      Kuten tunnettua Malmilla ei ole yli vuoteen ollut paikalla mekaanikkoa joka voisi pienemmät viat diagnosoida ja korjata, joten poikkeuksetta menee helposti seuraavaan päivään ennenkuin edes tiedetään mitä varaosia tarvitaan. Tähänkään asiaan ei ole parannusta odotettavissa ainakaan vielä ensi vuonna.

    • #10696
      Marko Koivisto
      Participant

      Kiitos tiedosta, tuolta Lennon suunnittelu-kohdasta se vikataulu löytyikin. Viestinnän puute taisi olla omassa päässä. Sattuneesta syytä kerhon toimintaohjeet eivät ole vielä sisäistyneet.

      Harmillinen tilanne noiden varaosien kanssa, ei luulisi olevan kaupallisesti järkevää Diamondillekaan että koneet odottelee maassa kun alihankkija alkaa jyrsimään alumiinista varaosaa vasta kun vika on todettu. Toivottavasti tilanne paranee.

    • #10697
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Kiitos Marko Koivisto, että osaltasi piristit tätä muuten aikamoista hiljaiseloa viettävää keskustelupalstaa. Jatka vaan ideointia, ei kukaan ota sellaisesta hernettä nenään! Kohta on MIK.n syyskokous, siellä kohdassa “muut” voit tuoda lisää ideoitasi esiin.

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .