Skip to content

G1000 ja mittarikaarto VMC/VFR-olosuhteissa?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu G1000 ja mittarikaarto VMC/VFR-olosuhteissa?

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9035
      Miika Asunta
      Participant

      Yölentämistä on tullut harrastettua STL:llä syksyn mittaan useita kertoja. Olen havainnut että G1000 on nimenomaan VFR-pilotin kannalta pahasti rajoittunut: mittarikaarron oikean kallistuksen hahmottaminen on tuskastuttavan hidasta. IMC:hen ajautuessa tämä saattaa olla jopa fataalia.

      30 asteen peruskaarto on G1000:n keinohorisontin avulla helppo tehdä, mutta pelkkien mittarien varassa 30 asteen kaarto on liian jyrkkä. Mieluummin siis 180 asteen kaarto paluusuuntaan mittarikaartona, 3 astetta sekunnissa, kesto yksi minuutti.

      G1000:ssa suuntahyrrän päällä on kaartonopeuden mukaan venyvä ja lyhenevä purppuraviiva, sen päällä kummallakin puolella standardikaartoa osoittava merkkiviiva, jonka kohdalla purppuraviiva on tarkoitus saada pidettyä. Viivan pää muuttuu nuoleksi, jos kaartonopeus on yli 4 astetta sekunnissa.

      IFR-säännöillä operoitaessa, keskityttäessä yksinomaan mittareihin tämä lienee riittävä indikaattori. VFR-olosuhteissa kaartonopeuden muutoksen havaitsemiseen menee mielestäni ihan liikaa aikaa – silmät viipyvät mittaristossa auttamatta liian pitkään. Olen testannut tätä niin simulaattorissa kuin lennoilla. Homma ei kertakaikkiaan toimi niinkuin sen pitäisi.

      Perinteisestä “höyrykallistusmittarista” näkee oikean kallistuskulman nopealla vilkaisulla. Jopa “laitoksen kokeessa” sähköinen kaartomittari nostetaan luotettavuudessa vakuumikeinohorisontin edelle – se ei kerro nokan pystyasennosta mitään, mutta siitä näkee kumpaan suuntaan kone on kallellaan.

      Olen lähtenyt siitä, että aina kun kyydissä on matkustajia, teen loivia kaartoja – mittarikaartoja. Mittarikaarto on myös turvallinen ja rauhallinen laskukierroksessa.

      Jossain teoriamateriaalissa mittarikaarron (standard rate turn) yhteydessä puhuttiin nyrkkisääntönä n. 15 asteen kallistuksesta, joka tietysti vaihtelee ilmanopeuden mukaan.

      Näkölentosäännöillä toimittaessa päähuomio on aina uloskatsomisessa. Ohjelmiston kehittämiselle olisi siis mielestäni huutava tarve.

      Mutta miten kallistusta / kaartonopeutta voitaisiin paremmin ilmaista G1000:ssa?

    • #10157
      Niko Ikonen
      Keymaster

      G1000:ssa on tosiaan melko pieni indikaattori mittarikaarrolle. Kuitenkaan, mikäli nopeutta ei muuta, ei sitä myöskään tarvitse katsoa kuin kerran. Sen jälkeenhän ei tarvitse kuin pitää se saavutettu kallistuskulma joka kyllä on helppo havaita G1000:n kokoisesta keinohorisontista. Se on tangoliman normaaleilla matkalentonopeuksilla on siellä noin 19 asteen nurkilla. Sopivan tarkkuuden saa kaavasta TAS/100+7

      Mikäli VFR lennolla eksyy IMC:hen niin sitä 180 asteen kaarrosta varten kannattaa kuitenkin enemmän katella sinne mittareihin kuin niihin pilviin.

      En ole ikinä kiinnittänyt huomiota mutta näkeenö höyrykallistusmittarista kuinka tarkasti sen kääntymisnopeuden? Eli onko helppo havaita esimerkiksi 3 astetta sekunnissa ja 4 astetta sekunnissa ero? Samoin onko sillä merkitystä että kääntyykö laskukierroksessa rauhallisesti 2,5 vai 3,5 astetta sekunnissa (paitsi se 10 sekuntia eroa 90 asteen käännöksessä)?

    • #10158
      Miika Asunta
      Participant

      Sähkökaartomittarin (uudenmallisen, jossa lentokonesymboli. Vanhan liiton porukka vannoo viiksimittarin nimeen) astetta per sekunti -tarkkuudesta en tiedä, mutta havainnollisuus on omaa luokkaansa – koneen siipi väkäsen kohdalle, ja pidä siinä.

      Tavallaan ihan sama juttu G1000:ssa, mutta niinkuin sanoin, etenkin yöolosuhteissa pilvenväistöstä tai tavallisesta harjoittelukaarrosta tulee helposti liian jyrkkä.

      Kokemukseni perustuu tosiaan omiin havaintoihini, ja mieluusti käyn ajamassa opettajan kanssa muutaman perusmittarikeikan – edellisestä (höyrymittareilla) on turhan kauan.

    • #10159
      Taneli Haapaniemi
      Participant

      Valtaisan kahden G1000 IFR-session antamalla vakaumuksella uskallan neuvoa, että tuo Nikon TAS/100 + 7 astetta antaa likimain suoraan mittarikaarron.

      Taneli

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .