Skip to content

Hallin ovien avaus jatkossa

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Hallin ovien avaus jatkossa

  • This topic is empty.
Viewing 14 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9160
      Pekka Aakko
      Participant

      Ajattelin lähteä tänään STL:llä lentelemään ja kyselin BF:n markilta miten hallien ovien avaus. Kuulemma kahden tunnin välein availlaan ja tällä mennään.

      Mun mielestä kyllä kohtuullisen merkittävä huononnus entiseen. Jos käyt vaikka 45 min lyhyen lennon, niin odottelet sitten 1h 15min, että saat koneen sisään. BF ei kuulemma muiden koneisiin koske ja ulos jättäminenkin saattaa olla varsinkin talvella melko nihkee tilanne riippuen toki seuraavasta lennosta.

      Onko tosissaan niin, että tuo 2h on sovittu BF:n kanssa? Jos näin on, niin olisi varmaan hyvä vahventaa tämä ja viestiä eteenpäin. Tuo meinaan tekee kyllä varsinkin lyhyemmistä lennoista ongelmallisia. Ja mikäli sattuisi niin, että myöhästyy arvioidusta tuloajasta sen 10 minsaa, niin pahimmassa tapauksessa odotellaan kentällä vajaa 2 tuntia koneen halliin laittamista. Tuntui niin ehdottomalta tuo BF:n kaveri asiassaan.

      Ymmärrän toki, että kentän palvelutaso laskee, mutta jos paikalla ON kaveri niin miksei ovea voi avata aikaisemmin? Tuntui vaan olevan enempikin asennekysymys “ei sitä nyt alvariinsa availla”.

    • #10506
      Pekka Aakko
      Participant

      Tässä kävi mielessä myös sellainen vaihtoehto, että koneelle voisi ostaa sen uloslaitto/sisäänlaitto palvelun, mikäli noihin olemassaoleviin aikoihin ei pääse? Tai maksamalla saisi sen oven auki aikaisemmin (5/10 euroa?) jos tuosta tulee aidosti lisäkulua. Tuosta voisi saada yhdistys kenties hieman lisätuloakin.

      Pelisäännöt olis tosiaan hyvä saada selkeiksi, jotta osaa omia menojaan suunnitella. Pelkäänpä, että joustamattomuudella ei ainakaan koneiden käyttömäärät kasva :(

    • #10507
      Pekka Aakko
      Participant

      Vähän tässä itseni kanssa keskustellen… ;)

      Juttelin tänään iltapäivällä Markin kanssa lyhyesti, samoin Riepula oli paikalla. Aeropolella homma kulkee siten, että ovien käyttöön saa opastuksen (se olisi huomenna MA 2.1 klo 16:00 ekaa kertaa, mikäli kerhossa on porukkaa, joka heidänkin kalustolla lentää). Aeropolen hallissa voi ovet avata itsekin tuon koulutuksen jälkeen. Pyysin Markia miettimään ratkaisua omalle puolelleen myös, josko koulutuksen omaavat voisivat ovia käyttää, lupasi harkita. Tässä kerholla voi olla oma painoarvonsa painaa hieman päälle, jotta tuohon saadaan toimiva ratkaisu.

      Toinen huomioitava asia BF hallissa on, että se on oikeesti todella täynnä. Kuulemma BF vuokraa Aeropolea halvemmalla, mutta se tarkoittaa toisaalta ahtautta. Kannattaa varautua pahimmassa tapauksessa kaivamaan konetta hetken aikaa, jos se on joutunut hallin perälle. Esim nyt iltapäivästä OH-PAR meni ekaksi hallin etuosaan, huomenna STL:n ulosotossa saattaa tarvita ottaa se kaksimoottorinen Piper ekana ulos, ne on melko tiiviinä pakettina ;)

      Toivottavasti asiat lutviutuvat ja solahtavat paikalleen. Ymmärrettävää, että alussa saattaa olla kasvukipuilua ja kaikki toimintatavat eivät ole selkeitä – mutta toivoisin, että muuttunut tilanne hyödynnetään ennemmin mahdollisuutena kehittää toimintaa joustavammaksi.

    • #10508

      Onhan tuo nyt vähän outoa Suomessa odottaa palvelua saavansa ;) Onneksi on Aeropole.

      Ihan mielenkiinnosta, miten tänään muut ovat STL:n saaneet ulos? Markin avustuksella? Huomasin, että avain oli unohtunut hallin ovien käyttöboksin lukkoon – kiehtoi toki kokeilla itsekin ovia availla, parempaakaan tietoa kun missään avauksista ei ollut, mutta ystävällinen Aeropolen henkilökunta hoiti homman.

    • #10509
      Antti Laukkanen
      Participant

      Tässä asiassa on tietysti monta mutkaa matkassa. Yksi mutka tulee siitä, että kyseinen puolikas hallia on BF:n ja JS:n aluetta ja eritoten JS:n mekaanikkojen työpaikka. Kun hallin ovet levittää selälleen pakkasella, lämpö karkaa pihalle eikä se noilla vehkeillä tule edes kahdessa tunnissa takaisin. Lämmittäminen myös maksaa melkoisia summia. Joka tapauksessa nämä tahot ovat hallioperaattoreita ja määrittävät sen toiminnan pelisäännöt.

      MIK:lle on tulossa mitä ilmeisimmin kaksi tolppapaikkaa, jolloin myös STL:n säilyttäminen ulkona lentojen välillä helpottuisi. Tämä on tietysti selkeä miinus siihen verrattuna, että koneen saisi aina hallista, mutta toisaalta selkeä plussa siihen verrattuna, ettei Malmilta lennettäisi enää lainkaan. Tämä lähtökohta kannattaa muistaa muutenkin. Palvelutaso ei tule olemaan samaa kuin Finavian aikana, mikä on toki erittäin luonnollista.

      Tavallaan tämä lisää myös lentäjän vastuuta toimistaan. Jos koneen varaa johonkin aikaan, siitä on myös jollakin tapaa vastuussa. Jos edellinen pilotti jättää koneen ulos seuraavaa varten, on koko lailla väärin, että seuraava peruukin lennon ja joku muu taho joutuu hoitamaan koneen sisään. Tai pahimmassa tapauksessa se jää ulos pakkaseen. Tässä korostettakoon myös varauskirjaetiketin noudattamisen tärkeyttä.

      Rohkenen toivoa, ettei Aeropole joudu tuon menettelyn kanssa ongelmiin. Ovien käyttäjäjoukko on syystä pidetty pienenä tähän saakka ja olisi suotavaa, että näin olisi jatkossakin. Ennustan oitis, että joku mäkylosaan-tyypeistä päräyttää ne hajalle ennemmin tai myöhemmin. Rohkenen aiheesta tähän saakka keskustellun pohjalta väittää, ettei kerho tule painamaan asiassa päälle vaan toivoo pikemminkin jotakin toimivaa muuta tietä asiassa.

      Täynnähän se halli on ollut ainakin ne parikymmentä vuotta, jotka minä olen Malmilla ilmaillut. Jokaisena lentopäivänä siellä on siirretty koneita. Tässä piilee myös valittaen se riski, että kun ammattilaiset eivät ole katsomassa kaiken aikaa päälle, hallivauriot lisääntyvät.

      Tämä tarina saattaa kuulostaa negatiiviselta, mutta se pyrkii vain kuvaamaan joitakin niistä haasteista, joita hallin sujuva operointi tuo tullessaan. Nythän on kuitenkin niin, että virka-aikaan paikalla on kaupungin vahtimestari, jonka kanssa asioihin tulee varmasti tarkempi tolkku. Iltojen ja viikonloppujen suhteen kehittämistä varmastikin on, mutta kehitystyötä tehdään kovasti kaiken aikaa. On varmaa, ettei kaikki suju alussa täydellisesti, mutta opitaan yhdessä ja pyritään joustamaan myös toiseen suuntaan!

    • #10510

      Toimivaa voisi myös olla tieto siitä, saako hallin ovet auki parillisina vai parittomina tunteina. Oman varauksen ajankohdan huomioiden voi (ja tottakai on suotavaa) olla ajoissa, mutta kovin järkevää ei ole jos koko lyhyt varaus menee oven avaamista odotellessa – jos ei satu operaattorin aikaikkunaan. Käytännössä tämä pahimmillaan vaatisi 30 min lentoa varten 2 h varauksen.

    • #10511
      Pekka Aakko
      Participant

      Makes sense. Ehkä tässä itsellä enempi oli juuri tuo oletus vs realiteetti ero. Ja heti ekalla puhelinsoitolla asenne “no et sit lennä” ei asiaa yhtään auttanut … ja jos olis aamulla saanut kahvin juotua aikaisemmin, niin oltaisiin saatu käsiin Antin lämmittämä kone ;)

      Nuo toimintatavat olisi kiva olla tiedossa – jahka sellaiset nyt jollain tasolla muodostetaan. Vaikka sitten alustavana infona. Ymmärretään, että kerhon hallituksella on ollut kädet täynnä töitä lentokenttäyhdistyksen kanssa, mutta muistakaa laittaa vaikka vähänkin tietoa, kun sitä tulee. Se helpottaa sitä lennon valmistelua ja varautumista oman ajan kanssa: täytyy varautua, ettei ovia saa auki heti tai koneita joutuu siirtelemään enemmänkin. Joten kaveri tässäkin mukaan jos mahdollista.

      Kuten Antti sanoi, jos lentoja perutaan niin olisi kyllä hyvä saada se tieto peruutuksesta vaikka tekstarilla, sitä ei aina laskun jälkeen muista katsoa varauskalenteria. Tämä korostuu varsinkin nykytilanteessa. Tuosta voisi laittaa vaikka emailia, jos täällä ei porukka käy boardia lukemassa niin usein?

      Tilanteisiin, jossa aika on tiukassa syystä tai toisesta, joku ulos/sisäänottopalvelu voisi olla olemassa. Maksullisena siis. Jokainen sitten voi itse päättää miten varauksensa sutvii. Ehkä tuo mietintämyssyyn?

      Kiitoksia kuitenkin työstä tähän saakka. Pääasiahan on, että lentäminen jatkuu.

      Pekka

    • #10512
      Pekka Aakko
      Participant

      Viimeisin tieto mulla on BF/Markilta, että joka toinen parillinen tunti availlaan arkena; (8?),10,12,14,16 ja sitten 17 jälkeen ‘kerho hoitaa’. Eli kun Joen Service lähtenyt tiloista pois viideltä, niin sopisi availla useamminkin.

      Ainakin päivän lennoilla tuo kannattaa huomioida, ettei ihan tunnin välein saa konetta ulos tai sisälle. Suosittelen siis sovittelemaan edellisen ja seuraavan lentäjän kanssa tarkemmin kovemmilla pakkasilla.

      Löytyiskö tähän joku virallisempi ohje ja pitääkö tuo mun tieto paikkansa?

    • #10513
      Jussi Sorsa
      Participant

      Eilisen lennon perusteella näin on, myös se että käytänteet elää…

      Nyt olis varmaan koulutuksen paikka kerholauantaihin, malmin uudet lentokäytännöt vol 1. Kenttäyhdistyksen sivuilla on paljon tietoa muttei ihan kaikkea..

    • #10514
      Tatu Koiranen
      Participant

      Halli ei sinänsä kuulu yhdistykselle, koska yhdistys ei sitä ole vuokrannut eikä sitä operoi, joten ihan ymmärrettävää, että eivät halua sekaantua JS:n, BF:n ja Aeropolen toimintoihin liikaa.

    • #10515
      Tuomo Jousala
      Participant

      Onkos kukaan vielä ehtinyt selvittää tai kokeilla miten hallin ovia on mahdollista saada auki ilta-aikaan? Toki hyvällä tuurilla Aeropolella tai BF:llä on joku paikalla, mutta olisi hyvä tietää että STL:n saa vielä esim. 2200 halliin sisälle yö-/iltalennon jäljiltä. STL:n ulos jättäminen varsinkaan talvella ei kuitenkaan ole se paras vaihtoehto…

    • #10516
      Tommi Satama
      Participant

      Oon menossa perjantaina pitkästä aikaa lentämään jos keli sallii. Vielä näyttää olevan varaus ennen ja jälkeen, mutta varmuuden vuoksi kyselen, että pitääkö Bakers pyytää avaamaan ovet vai tuleeko automaationa parillisina tunteina?

    • #10517
      Vilho Järvinen
      Participant

      Ja koska minulla on se seuraava (viimeinen) varaus pe 16-18, niin kysyisin että ketä pyydän klo 18 avaamaan ovet?

    • #10518
      Pekka Aakko
      Participant

      BF:n kanssa muuten voisi mielestäni käydä keskustelun, että klo 17 jälkeen arkisin ja viikonloppuisin ovia voisi availla muutoinkin kuin 2h välein. On perusteltua, että Joen Service haluaa lämpimän hallin, mutta kun eivät ole siellä töissä, niin toi 2h on aika rouhea. Kaikki eivät lennä yli tuntia.

      Suurimman osan lennoista voinee kuitenkin järjestellä siten, että kone odottelee ulkona, mutta joinain kertoina joutuu ottamaan koneen sisään muutoinkin kuin “parillisina tunteina”.

      Kesällä tää ei tietty ole niin iso ongelma, kun STL pärjää ulkona josei ole pakkasta.

    • #10519
      Olli Pitkänen
      Participant

      Täällä on kyselty hallin ovien avaamisesta iltaisin ja viikonloppuisin, mutta vastauksia ei ole näkyvissä. Osaako joku tiivistää täällä tai kertoa, mistä vastauksia kannattaa etsiä: keneltä pyydetään hallin ovia auki iltaisin ja viikonloppuisin?

Viewing 14 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .