Malmin Ilmailukerho ry › Forums › Keskustelu › Ilmatilamuutokset, kartat etc.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
-
2014-11-06 at 15:05 #9083
Marko Tolvanen
ParticipantMoikka
Onko kerholla tarkoitus pitää joku yleinen info ilmatilamuutoksista?
Entäpäs ilmailukartat, niistähän on saatu aina hyvät alennukset kimppatilauksen myötä, ollaan tätä toteuttamassa tällä kertaa?
t.Marko
-
2014-11-07 at 15:56 #10361
Pietu Pohjalainen
ParticipantNaapurikerhossa ainakin saivat tilauksen menemään. Syyskokouksen yhteydessä varmaan kannattaisi kerätä nimiä yhteistilaukseen?
-
2014-11-07 at 21:52 #10362
Miika Asunta
ParticipantTiedotus tulee jälleen kerran perimikkiläiseen tapaan hieman jälkijunassa – hallituksen kokous jossa näitä asioita käsiteltiin pidettiin maanantaina 3.11.
KARTTATILAUS on tulossa – mutta toteutus on erilainen kuin ennen, tällä kertaa kartat maksetaan sähköisesti etukäteen ja vain tiettyyn päivään mennessä maksetut kartat tilataan. Tästä tulee tarkemmin infoa heti kun systeemi saadaan pystyyn.
ILMATILAUUDISTUKSESTA puhutaan syyskokouksen jälkeen, linkit materiaaleihin on jaettu jo jäsenalueella, ja Trafikin muistutti jo asiasta kirjeessä. Lisäksi tätä käydään vapaamuotoisesti keskiviikkoisin ja lauantaisin läpi vaikka heti huomenna. Kerholla on kiinteästi asennettu videotykki, jota voi käyttää.
Helsinki VFR-kartta 13 NOV 2014
https://ais.fi/files/finavia2/VFR%20Chart%20Helsinki/EF_VFRChartHelsinki_13NOV2014.pdf
Tästä epävirallisesta koko Suomen kartasta näkyy muutokset pääpiirteittäin (vaatii aika tehokkaan tietokoneen):
http://mik.1g.fi/map/2014-NOV-13-Finland-fsnordic.pdf
Koulutusmateriaali tässä:
https://ais.fi/koulutus/ilmatila2014
Tässä pintaraapaisu muutoksista
– aktiiviselle D-alueelle saa lentää päällikön harkinnan mukaan. Esim. purjelentoalueet ovat D-alueita.
– Ampuma-alueista tulee R-alueita. Osa R-alueista on pysyvästi 24H aktiivisia (ne mitkä ennenkin eli R10-R54 + itäinen rajoitusalue R100) ja osa aktivoidaan NOTAMilla (R56-R99, R101-R117)
– TRA-alueet sijaitsevat aina valvotussa ilmatilassa, ja ilma-alus voidaan johtaa aktiivisen TRA-alueen läpi.
– aktiiviselle TSA-alueelle ei saa lentää, ja nämä ulottuvat valvomattomaan ilmatilaan. Tarkastettava aina ennen lentoa. Alarajat pyritään pitämään kesäkaudella korkealla FL65, talvikaudella 3000ft. Mutta poikkeuksia saattaa tulla.
– Kaikki VFR-ilmoittautumispaikat (paitsi Malmin NOKKA ja DEGER; Hesavantaan HAGIS, KOLIS, LINTU, LILJA) menevät uusiksi. Malmille lisäksi RASTI. Tämän käyttöperiaatteista ei ole saatu vielä tietoa.
– TMA:n muoto ja alaraja muuttuu kaikkialla muualla paitsi Helsinki-Vantaalla.
– Uusia CTA-alueita (Helsinki-Vantaan TMA:n ulkopuolella, Jyväskylä)
– Nesteen jalostamo muuttuu P-alueeksi
– Helsinki-Vantaan TMA lower salmiakkikuvio laajenee huomattavasti.
– AFIS-kentillä toimitaan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta G+ ilmatilaluokka poistuu; jatkossa G-ilmatilaa täydennettyä RMZ- eli radio mandatory zonella.
– MIL CTA:t poistuvat
-
2014-11-08 at 15:01 #10363
Miika Asunta
ParticipantKuulin tänään (la 8.11.) että Karttakeskuksella ei ole vieläkään uusia karttoja valmiina toimitettavaksi, tilauksia kuitenkin otetaan vastaan.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.