Skip to content

Kesän lentoreissu Visbyhyn SRH:lla 24-25.7 2012

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Kesän lentoreissu Visbyhyn SRH:lla 24-25.7 2012

  • This topic is empty.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8970
      Esko Tirronen
      Participant

      Ilmaan päästiin sään paranemisen odottelun jälkeen Malmilta klo 14:24. Esko oli lentovuorossa ensimmäisellä legillä EFHF-EFMA . Sää oli alussa matala, mutta parani länteen mentäessä sallien lopulta nousun 2000 ft:iin. Vajaan 2 h (1:58) lennon jälkeen tankit täyteen Maarianhaminassa ja Thomas puikkoihin suoralle reitille EFMA-ESSV. Tunne meren päällä alussa 3000 ft korkeudessa oli pelastusliiveistä huolimatta vähän jännittävä ja vastatuuli söi nopeutta. Maarianhamina siirsi meidät joustavasti Sweden controlille, joka valvoi etenemistämme. Keli parani koko ajan Visbytä lähestyttäessä ja vähitellen päästiin nousemaan lentosuunnitelman mukaiselle korkeudelle FL65. Lopulta ennen Gotska Sandön saarta edessä oli cavok ja sky clear. Ihmettelimme onko lämmityslaite päällä, kun ilmastoinnista alkoi tulla lämmintä ilmaa! Tosiasia oli kuitenkin, että ilmamassa, johon tulimme oli hyvin lämmin… Siirto Visby controlille, jonka ohjaamana tulimme laskuun Visbyhyn, lentoaika 1:49. SRH parkkiin kentän ruohoapronille ja taksilla kaupunkiin. Yövyimme Visbyssä Clarion Hotel Wisby hotellissa, kallis (turistisesonki), mutta hintansa arvoinen. Hotelli sijaitsee aivan vanhan kaupungin sydämessä, jossa ympärillä on hyviä ruokapaikkoja. Maittava illallinen herkullisine pihveineen kruunasi loistavan lentopäivän. Kaupunki on mukava lomanviettopaikka. Aamulla ruokailun ja kävelylenkin jälkeen taas kentälle. Seuravana oli puikoissa Esko legillä ESSV-EEKE. Visbyn torni antoi luvan lentää suoraan koilliseen pitkin saarta ja samalla nousta lentopinnalle FL55. Hieman suttuisessa kelissä meren päälle ja siirto Sweden controlille ja edelleen hetkeksi Riga controlille ennen Kuresaaren tornin jaksolle siirtymistä. Vihdoin 1:19 lennon jälkeen oli maa taas tukevasti jalkojen alla Kuressaaressa. Jorman C172 oli parkissä kentällä ja soitto Jormalle paljasti, että Pietu perheineen oli koneella liikeellä. Uusi plaani sisään ja nyt oli Thomasin vuoro ajaa lyhyt 29 min lento EEKE-EEKA 2000 ft korkeudessa. Kärdlassa oli parkissa kaksi Malmin ultraa. Seuraavaksi Esko puikkoihin 33 min reitille EEKA-EFHN 3000 ft korkeudella meren yli Tallinn controlin ja sitten Tampere radarin seuratessa etenemistämme suttuisessa säässä. Pieni jaloittelu Hangossa ja sitten oli taas Thomasin vuoro ajaa viimeinen 37 min pyrähdys EFHN-EFHF. Keli oli osittain sateinen, pilvikorkeus 5000 ft. Malmille laskuun vähän ennen klo 21 sateen puhtaaksi pesemällä koneella ja mukava matka oli päätöksessä.

      Kaikkialla saimme todella avuliasta lennonjohtopalvelua ja ihmiset olivat ystävällisiä. Siirrot alueelta toiselle sujuivat joustavasti, joten omat turhat ennakkopelot lennojohdon kanssa toimimisesta hälvenivät. Kahden pilotin miehistöllä lentämisessä on sekin ilo, että voi yhdessä punnita eri ratkaisuvaihtoehtoja ja oppia toistensa tekemisistä.

      Nyt täytyy vähän hengähtää ja sitten taas uusia matkoja suunnittelemaan!

      Thomas ja Esko

    • #9891

      Morjesta! Törmäsinkin teihin poikiin lentoanne edeltävänä päivänä kerholla, kun olin vasta kerhoon liittyneenä tutustumassa toimintaan. Juteltiin pitkäkin tovi lentohommista perspektiivistä sotilasilmailu vs. siviili-ilmailu. Itselläni kun on kokemusta pelkästään sotilasilmailusta. Kiitos muuten silloisista vinkeistä ja opastuksesta kerhon toiminnan saloihin! Tänään sain ensimmäisen siviili-ilmailukokemuksen kerhon OH-CTL:lla. Tästähän se lähtee!

      Mukava kuulla, että reissunne oli kokemusrikas ja kaikki sujui ilman isompia ihmetyksiä. Kirjoitelkaa vastaisuudessakin reissuistanne tänne ja tietysti muillekin kannustusta reissupäiväkirjojen julkaisuun. Näitä on mukava lukea ja oppiipahan näistä lukemallakin, vaikka ei niin paljon kuin mukana olemalla.

      Törmäillään taas kerholla!

      Pekka Koskinen

    • #9892
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Moi vaan,

      enpäs tiennytkään, että koneemme ovat kohdanneet Kuresaaressa. Olimme siellä yön yli, hieno paikka käydä ja kenttäpalvelut pelaavat. Siellä on ollut aina mukava käydä.

      Kuresaareen tulimme Lyckholmista, pieni ruohokenttä Haapsalun lähellä. Jos sinne suuntaa, niin etukäteen soitto AIP:stä löytyvään numeroon, jotta saa selvitettyä kentän kunnon. Kentän vieressä on Saaren kartano (Saare Mõis), jossa voi yöpyä. Linnuntietä kentältä on Haapsaluun vajaa 10km, mutta maanteitä pitkin matkaa kertyykin jo sitten 40km. Kentällä ei ole kovinkaan paljoa kävijöitä, pitäjän mukaan tänä kesänä muutamia koneita kuukaudessa. Lyhyen kiitotien takia varmaan CTL on suositeltavampi kone kuin SRH siellä käymiseksi.

      Me jatkoimme Kuresaaren jälkeen matkaa vielä Tarttoon. Kaupunki on hieno, vanha yliopisto ja sellaista, mutta kentän järjestelyt kaipaisivat parannusta. Lähtiessä alkoivat laskemaan laskeutumismaksua, aikaa kului kolme varttia (ja silti meni väärin!), lentosuunnitelmakin meni siinä odotellessa umpeen ja kuuma oli. Noh, semmoista se on välillä. Onhan se aika yllättävää, että lentokentälle laskeutuu lentokone.

      Lapsen kanssa matkustaessa (1,5v) meillä oli tavallinen auton turvaistuin, johon lapsi istutettiin. Tyttö nukahti jokaisella legillä viimeistään 5 minuutin kuluttua lähdöstä. Virolaiset taksikuskit pyörittelivät päätään, kun sama jakkara siirrettiin taksiin aina matkalla hotelliin. Ei kuulemma ole heillä päin tapana…

      Jos joku aikoo toistaa saman tempun, niin kannattaa kokeilla etukäteen, että sopiiko nimenomainen penkki valittuun koneeseen, niissä voi olla yllättäviä ongelmia. Esim. PJX:ssä vyön lukko osui juuri penkin lukitusmekanismin kohdalle, eikä sitä ollut mahdollista säätää mihinkään suuntaan. No go siis sille koneelle perheen kanssa matkustaessa, harmi. Oman kerhon koneet siis kunniaan! :-)

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .