Skip to content

Keskustelua SRH:n avioniikkapäivityksestä

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Keskustelua SRH:n avioniikkapäivityksestä

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9299
      Jani Grundström
      Keymaster

      Kuten viimmeisimmässä kerhokirjeessä kerrottiin, saa SRH lähiaikoina toisen G5-näytön. Koneen vanhassa suuntahyrrässä haviaittiin epäluotettavuutta jo keväällä, ja nyt yölentokauden häämöttäessä suuntahyrrän korvaaminen tuli ajankohtaiseksi.

      Kerhokirjeessä myös mainittiin mahdollsista muista päivityksistä koneen avioniikkoihin. Pohdinnat ovat varsin alkuvaiheessa, ja toivoisimmekin, että asian ympärille kehittyisi keskustelua.

      Minkälaisia ajatuksia herättää koneen autopilotin, radion ja GPS:n uusiminen? Tavoitteena olisi saada nämä järjestelmät keskustelemaan toistensa kanssa mahdollisimman paljon. Nykyinen epäkunnossa olevan autopilotti ei keskustelisi esimerkiksi G5-näyttöjen kanssa, kun taas esimerkiksi Garmin GFC500 -autopilotti tekisi sen. Nykyisen autopilotin korjaaminen ei vaikuta taloudellisestikaan järkevältä.

      Entä millaisia ajatuksia herättää koneen muuttaminen IFR-kelpoiseksi? Kone soveltuisi IFR-toimintaan erityisesti pitkän toiminta-aikansa ansiosta. Millaisia asioita toivottaisiin avioniikalta IFR-lennolla (määräyksissä mainittujen vaatimusten lisäksi)?

      Vapaata keskustelua voi käydä tässä kekustelussa.

      Jani Grundström

      Sihteeri

      Malmin Ilmailukerho ry

    • #10761
      Miika Asunta
      Participant

      Nykytilanteessa kaikki avioniikka on Bendix-Kingin, Garminin G5:ttä lukuunottamatta.

      * * * *

      Nykyinen GPS Bendix-King KNL94 ja näyttöruutu Bendix-King KMD150 (MFD, multifunction display) ovat kaksi erillistä laitetta, joissa on kummassakin oma erillinen tietokanta eli database muistikortilla. Toisen näistä voi muistaakseni päivittää kortinlukijalla ja toinen taas tilataan Honeywellilta ja vanha kortti lähetään palautuskuoressa takaisin. Kovin vaivalloista, ja edellisestä päivityksestä taitaa olla viitisen vuotta. Päivittäminen on kohtuuttoman kallista Garmin-laitteisiin verrattuna.

      KMD150:n taustakartassa kummittelee 20 vuoden takaisia VFR-ilmoittautumispaikkoja, taustakarttaan ei ole missään vaiheessa tullut päivityksiä. KMD150 saa paikkatiedon sarjakaapelilla KLN94:sta.

      Sinällään KLN94:n käyttölogiikka on ihan OK, ja toimii edelleen oikein mainiosti VFR-käytössä, mutta sitä ei voida käyttää S-mooditransponderin ADS-B Out -paikkatietolähteenä. Laite on yksinkertaisesti vanhentunut.

      Molemmat laitteet pois.

      * * * *

      Sitten tullaan kysymykseen mikä laite tilalle?

      Mielestäni olisi parasta, että GPS ja MFD, sekä ykkös-COM/NAV radiot olisivat yksi laite. Voisi olla mielekkäämpää vaihtaa Garminin laitteisiin, koska niihin on totuttu.

      Kannatan tässä jotakin Garmin GTN-sarjan kosketusnäytöllisistä malleista, jossa on myös COM-radio ja ILS/NAV. Ensihätiin riittäisi että yksi radio olisi 8.33kHz kanavavälillä, toisen nykyisen radion voi jättää ATIS-lähetysten kuuntelua varten.

      https://www8.garmin.com/aviation/pdfs/GTN_series_brochure.pdf

      GTN-sarjan harjoitusohjelman saa ilmaiseksi iPadiin App Storesta! Pääset heti ottamaan käyttöliittymään tuntumaa.

      En kannata Garmin Aera -sarjan tai muiden kannettaviksi tarkoittujen laitteiden asentamista, näitä ratkaisuja löytyy esim. Vesilentokoneyhdistykseltä (OH-CTL) ja Tähtisen OH-TIL:istä.

      * * * *

      ADS-B ratkaisu pitäisi toteuttaa siten että koneessa olisi varusteet, jotka välittävät muiden koneiden paikkatietoa Garmin GTN-laitteen karttanäytölle. (Erillinen kevyempi ratkaisu liikennetiedon välittämiseen pilotin iPadiin.)

      * * * *

      Radioiden uusiminen menee mielestäni autopilotin edelle.

      * * * *

      Kysymys VOR-näytöistä – ymmärtääkseni Garmin G5 pystyy näyttämään ILS liukupolun ja suuntasäteen, ja GPS-reittiviivan tai VOR-radiaalin (HSI-moodi!). Näissä lienee edellytyksenä että NAV-radio ja GPS-paikkatieto ovat myös Garminin valmistamia.

      Nykyisellään NAV/GPS valintanappulalla voi vaihtaa näyttääkö analoginen ykkös-VOR-näyttö gps-reittiviivaa vai VOR-radiaalia/ILSsiä. GPS-reittiviivan analogista näyttöä ei pidä VFR-pilotin aliarvioida.

      Toinen vanhoista COM/NAV-radioista poistuisi, jolloin toinen analoginen VOR-näyttö voidaan irrottaa.

      * * * *

      Tiedän, että moni tykkää käyttää omaa tablettia VFR-suunnistamiseen. Pitäisi kuitenkin pyrkiä siihen, että käytetään ensisijaisesti koneen omia navigointilaitteita, ja iPad olisi vain karttalaukku. Perinteistä karttasuunnistusta väheksymättä.

      (päivitän tekstiä ja korjaan mahdollisia kirjoitusvirheitä vielä)

      * * * *

      Paljonkohan kone näillä muutoksilla kevenisi?

      * * * *

      Eli Miikan ostoslista:

      Garmin GTN650 tai GTN750 (GPS/MFD/COM/NAV/ILS), piuhat G5:een ja transponderiin (ADS-B Out)

      Garmin GFC500 autopilotti, piuhat GTN+G5

      Nykyisistä laitteista jäisi:

      audiopaneeli

      1x COM/NAV -radio, 1x VOR-analoginen (kakkosradio – uusittaisiin myöhemmin)

      transponderi

      Poistoon:

      KLN94 gps

      KMD 150 mfd

      1x COM/NAV radio, 1x VOR-analoginen

      KAP140

    • #10762
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Nyt on se verran asiantuntijatekstiä että lausun tähän: Luotan yhdistyksen johtoon päätöksiä tehdessänne. Hienoa että on näin aktiivista porukkaa.

    • #10763
      Juha Kallioinen
      Participant

      Yhden pilotin IR toiminnassa hyvä autopilotti on erinomainen apuväline ja lisää lentoturvallisuutta varsinkin haastavissa olosuhteissa. Lisäksi Cat1 ILS lähestymisessä minimi RVR vaatimus on suurempi, jos koneessa ei ole autopilottia.

      Garminin autopilotista minulla ei ole kokemuksia, mutta se varmaan sopisi hyvin yhteen muun garmin avioniikan kanssa.

      ESMOn cirruksessa on S-Tec 55x autopilotti, jonka toimintaan olen ollut tyytyväinen.

    • #10764
      Jani Grundström
      Keymaster

      Kiitoksia kaikille kehittävistä vastauksista. Olemme hyödyntäneet vastauksia hallituksen alustavissa pohdinnoissa.

      SRH on nyt lentänyt ensimmäiset lentonsa uudella G5 -suuntahyrrällä. Pitkällä aikajänteellä koneen kehittämistä tullaan pohtimaan vielä varmasti paljonkin. Palaute aiheesta on jatkossakin tervetullutta.

    • #10765
      Tatu Koiranen
      Participant

      Joo, se RVR-vaatimus nousee 550 tai 600 metristä 800 metriin ilman AP:ta. En tosin olisi ihan niin kauhean varma siitä, haluaisinko muutenkaan lentää 1-moottori-ifr:ää, jos näkyvyys yleisesti on luokkaa 300-400 m (RVR 600m). Mahdollisen moottorihäiriön kohdalla pakkolasku ei tule olemaan erityisen hallittu.

      Kumpikin G5 kykenee näyttämään VOR/LOC + GS -tiedon.

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .