Skip to content

Keskustelua talvitoiminnasta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Keskustelua talvitoiminnasta

  • This topic is empty.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8979
      Miika Asunta
      Participant

      Pakkaskeleihin on vielä aikaa, mutta muistin virkistykseksi voisi miettiä seuraavaa aika usein toistuvaa skenaariota, ja miten lentopäivä voitaisiin pelastaa:

      – Sääennuste lupaa hyvää talvilentosäätä. Varaan koneen ja olen varauskirjan mukaan päivän toinen pilotti. Tarkistan varauskirjan tilanteen vielä illalla.

      – Tulen kerholle ja teen lentosuunnitelman paikallislentoa varten. Kerholla ei näy ketään muita, koneen kirja on hyllyssä ja päivän ensimmäinen varaus näkyy poistuneen varauskirjasta.

      – Menen koneelle varauksen alkaessa ja havaitsen että se on umpijäässsä, siipipusseja ei näy ja parkkiruutukin on paksun lumen peitossa.

      – Näyttää siltä että moottoritilan lämmitin ei ole toiminut.

      – Peruutan lentosuunnitelman ja lähden kotiin.

    • #9914
      Marko Einamo
      Member

      Tuo on kyllä tosiaan ongelma sillä suunniteltu lento vaihtuu helposti koneen sulatus talkoiksi. Jos on yksin liikenteessä niin koneen siirto parkkiruudusta halliin sulamaan muodostuu jo melkein ylitse pääsemättömäksi haasteeksi.

      Lisäksi haasteena on saada sulanut ja kuiva kone ulos hallista kerruttämästä hallimaksuja. Minusta tuntuu että jäsenistöltä vaaditaan kohtuuttomasti pelisilmään miksi hallissa on kaksi konetta ja että lennon jälkeen tulisi hallista löytyneen koneen parkeerata ulos.

      Kerholle tarvittaisiin koko päiväinen toiminnanjohtaja malmille , että homma saataisiin kunnolla pyörimään.

    • #9915
      Miika Asunta
      Participant

      Talvilentämisen romantiikkaa edellisiltä vuosilta:

      Siipipussit:

      – Vaikka olisivatkin paikallaan, sisälämmittimen hukkalämpö sulattaa lunta koneen päältä ja valuva vesi pussin alle päästessään voi jäädyttää laipat kiinni, samoin pussi voi jäätyä siipeen kiinni.

      – Jos lunta kertyy pussin ja koneen päälle ja lumi plussakelillä sulaa, vesi ei välttämättä ehdi haihtua ennenkuin se jäätyy.

      – Jos siipipussit levitetään kun siiven päällä on kosteutta, ne todennäköisesti jäätyvät kiinni.

      – Vasemmassa pussissa on pitot-putkelle läpivienti, joka repeää jos pussia ei erikseen irrota pitot-putken ympäriltä.

      – Jos pussi on jäätynyt, se repeää irrottaessa.

      – Vaikka pussi ei olisi jäätynyt, se repeää helposti pois vedettäessä siivekkeiden ja laippojen jättöreunojen terävissä pinnoissa.

      – Tuuli vie toisen peräsinpussin.

      Renkaat voivat jäätyä asvalttiin, ja väkisin irrottaminen repii kumin pinnoitteen.

      Harjaamalla on mahdollista katkaista com-antenni.

      Yllättävän pieni lumimäärä korkeusperäsimen päällä riittää painamaan pyrstön maahan ja nostamaan nokkapyörän ilmaan.

    • #9916
      Marko Einamo
      Member

      Olkoon talvi vähä luminen :-)

    • #9917
      Miika Asunta
      Participant

      Luulen että pelisilmäksi riittäisi se, että jos aikoo lentää huomenna, niin tänään pitäisi käydä jo tarkastamassa koneen tilanne, ja jos tosiaan aikoo olla heti aamulla liikkeellä, niin sulattaminen pitäisi tehdä tarvittaessa illalla.

      Jos taas pitkän huonon jakson jälkeen sää selkiää yön aikana ja aamulla on kelpo keli, päivän lentäjien kannattaisi sopia yhdessä aamun sulatustalkoista, ja varsinkin viikonlopun kyseessä ollen hiukan tinkiä varauskirjan aikataulusta. Vajaan tunnin paikallislentoja ehtii päivän mittaan toteuttaa enemmän kuin mitä väljästi merkattuun varauskirjaan näyttäisi mahtuvan.

      Siipipussit olisi jokaisen viitsittävä laittaa lennon jälkeen, ellei seuraavan lentäjän kanssa ole toisin sovittu. Tämäkään ei vielä takaa että kone olisi lentokunnossa, mutta merkittävästi helpottaa kuitenkin tilannetta – ainakaan kirkkaan pakkasyön aikana siipiin ei pääse muodostumaan huurretta, ja kevyestä tuoreesta pakkaslumesta pääsee helposti eroon.

      Isoin ongelma taitaa olla koneiden saattaminen lentokuntoon pitkän tymäjakson jälkeen. Kerhopäivinä keskiviikkoisin ja lauantaisin varmasti käydään ainakin tarkastamassa koneiden tilanne, tehdään lumitöitä ja sulatellaan koneita sään mukaan.

      Jos ottaa koneen sulamaan halliin, pitäisi ennestään sisällä oleva toinen kerhon kone (yleensä SRH) muistaa ottaa samalla avauksella ulos, ja ottaa se sisään kun sulatettu ja kuivattu kone otetaan ulos.

      Hallimaksu tosiaan napsahtaa jo muutaman tunnin sulatuksesta, takuuvarmasti viimeistään kun kone jää yöksi halliin. Reilu 20,- / vuorokausi ei kerralla ole kovin iso summa, mutta joskus meillä on vahingossa ollut kaksi konetta sisällä toista viikkoa. Turhat – jopa parin sadan euron – laskut heijastuvat koneiden hintoihin.

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .