Skip to content

Kevätkokous 2019 yhteenveto

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Kevätkokous 2019 yhteenveto

  • This topic is empty.
Viewing 13 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9228
      Ville Repo
      Keymaster

      Hei,

      Yhteenveto kevätkokouksesta on luettavissa alta löytyvän linkin takaa.

      https://www.mik.fi/wp-content/uploads/2019/03/MIK_kokous.pdf

      Ville

    • #10637
      Juha Kallioinen
      Participant

      Hei Ville, kiitos yhteenvedosta!

      Millainen käsitys kerholla on Nummelan polttoaineenjakelumahdollisuuksista ensi vuoden aikana? Käsittääkseni siellä aletaan seuraavaksi hakemaan muutosta ympäristölupaan, jolla jakelu tulisi isommassa määrin mahdolliseksi.

      En sitten tiedä kauanko tuollaisen käsittelyssä yleensä menee, mutta mikähän mahtaa olla todennäköisyys sille, että kentältä saisi JET/100LL jo ensi vuonna?

      t. Juha

    • #10638
      Taneli Haapaniemi
      Participant

      Kiitos, hieno yhteenveto!

      Onko Nummelan suhteen tapahtunut jokin merkittävä muutos toimintaedellytyksissä? Muistelen, että aiemmin mm purjelentotoiminta muutti Räyskälään (osin) melunvaimennussyistä. Mikäli lentotoimintaa Nummelassa lisätään merkittävästi (esim MIK muuttaisi sinne), niin olisi hyvä olla luotettava tieto siitä, että kenttä on varmasti hyvin käytössä esim laskukierroslentämiseen ilman konfliktejä ympäristön asujamiston kanssa.

      T:Taneli

    • #10639
      Marko Tolvanen
      Participant

      Taisi kokouksessakin olla puhetta että Nummelassa ei saa laskukierrosta lentää, jotain puhetta taisi olla myös että jos BF-lento muuttaa sinne niin käyvät tekemässä laskukierrosta Kiikalassa tms. muualla.

    • #10640
      HANNIKAINEN
      Member

      Hei,

      Olen lentänyt MIK:ssä viimeisinä n. 5 vuotena, 2 vuotta sitten muutimme Nummelaan ja viime kesänä lensin kasaan LAPL-S-purjelentokelpparin ja PPL:n TMG-laajennos on tarkkaria vaille valmis.

      Purjelentotoiminta on täällä Nummelassa ihan aktiivista, isoimmilla kerhoilla on n. 12 purjekonetta + kimppakoneet ja yksityiset siihen vielä päälle. Kauniina kesäpäivänä kaunis hinauskoneemme pörisee iloisesti ja paljon. Moottoripurjehtijoita mopukerholla on 3. Eli puheet pois muuttamisesta ovat ennenaikaisia, vaikka sitä ehkä on aiemmin jonniin verran tapahtunutkin; en tiedä historiasta sen tarkemmin.

      Jatkuva laskukierroslentäminen on tosiaan ympäristöluvassa kiellettyä, mutta esimerkiksi Kiikalaan on vain 20 NM ja siellä ei ole tätä ongelmaa. Koululennolla siinä pyrähdyksellä voi opiskella muita asioita, kunhan lennot suunnittelee sen mukaisesti.

      On perusteltua olettaa että toiminnan laajentuessa tulee joidenkin lähinaapureiden kanssa jonkinasteista keskustelua melusta. Paikallislehtien yleisönosastoilla ja vihtiläisten FB-ryhmässä on sitä jo jonkin verran ollut. Kyllä se meteli kuitenkin väistämättä kasvaa, puolin ja toisin, kun Malmilta näillä näkymin on tulossa jonkunkokoinen lauma koneita päristelemään. Ympäristölupaa ja toimintaohjeita kannattaa noudattaa pilkulleen jottei nokan koputtamista tule, lupaehtojen kiristyminen kun olisi kurja homma.

      Varsinaisia valituksia kunnan päätöksentekoketjuun ei kuitenkaan ainakaan vielä ole tullut kuin yhdeltä henkilöltä, eikä hänkään lähtenyt asiassa oikeusasteisiin. Kunta on laittamassa omaakin rahaansa aika paljon asfaltointiin ja muuhun tekniikkaan, ja kenttäyhdistykselle vuokrataan kenttä 20+10v vuokrasopimuksella (kunnan hallitus asiassa yksimielinen, http://vihti02.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=20191021-3 ). Valtuusto on sekin kuulemma ollut hyvin myötämielinen, kun samalla ylläpidetään ja ehkä jopa vähän edistetäänkin harjun ulkoilu- ja urheilumahdollisuuksia, jotka ovat seudun asukkaille erittäin tärkeitä.

      – Hessu

    • #10641
      Taneli Haapaniemi
      Participant

      Kiitos Hessu ajantasaisesti tilannekatsauksesta!

      Taneli

    • #10642
      Ville Repo
      Keymaster

      Hei,

      Kiitos teille kommenteista ja Heikille hyvästä Nummelan paikallistiedosta.

      Nykyinen ympäristölupa on hyvin rajoittava, mutta käsitykseni mukaan sitä ollaan hakemassa ilmailumyönteisempään suuntaan. Siihen kuinka kauan prosessissa menee ja mikä mahtanee olla lopputulos, en uskalla ottaa kantaa.

      Juuri nyt kentällä on positiivinen draivi edistää asioita ja nykyinen kunnanjohtaja on kaiketi myös ilmailumyönteinen. Tulevan kesän aikana ainakin kahdella taholla on tarkoituksena pystyttää lentokonehalli kentälle. Myös kiitotien perusparannus on suunniteltu tälle vuodelle. Se kuinka ympäristö tulee suhtaumaan kentän kasvavaan liikenteeseen on kuitenkin aivan keskiössä siinä, kuinka stabiiliksi pitkällä tähtäimellä kentän toimintaympäristö kehittyy.

    • #10643
      Janne Peltonen
      Participant

      Yksimielinen kunnanhallitus ilmailun edellytyksiä parantamassa kuulostaa harvinaisen hyvältä. Tuntuu, että Vihdissä mahdollisesti hyvinkin ymmärretään ilmailun tuova houkuttavuus paikkakunnalle; tannoinhan HSL:n busseissakin oli mainoksia, että muuttakaa Vihtiin harrastusmahdollisuuksien ääreen, ja kuvituksena oli hevosia sekä Nummelan platalla seisova pienkone. Eli toivotaan.

      Hajasijoitusmahdollisuuskaan ei kuulosta mielestäni hullummalta.

      Ja Nummelassahan on tosiaan helsinkiläisen näkökulmasta saavutettavuus ihan omaa luokkaansa muihin realistisiin vaihtoehtoihin nähden.

    • #10644
      HANNIKAINEN
      Member

      Kaikissa kenttävaihtoehdoissa saavutettavuus on hyvä ja huono joltakin puolen Helsinkiä, toiselta puolen kaupunkia on aina hankala kulkea ja toiselta hyvä, kun on tuo tyhmä kaupunki välissä. Välimatkaeroja on, Nummela on jonniin verran lähempänä ydinkeskustaa kuin vaikka Pyhtää.

      Pyhtäälle on varmaan heikoimmat julkiset kulkuvälineet, Hyvinkäälle pääsee junalla mutta kävelymatkaa jää varmaan 40 min verran. Nummelaan pääsee bussilla, joka tosin kulkee vain n. tunnin välein – se vie aivan kentän harjun juurelle, 5 min kävely jää harjulle kiipeämiseen. Google mapsin julkisten reittien opastus tuntee aikataulut hyvin!

      Naapuruston suhtautuminen on todella tärkeää. Kentän väen pitää toimia hyvin, varoa vahinkoja ja tiedottaa hyvin sekä todenmukaisesti. Pohjavesialue harjun alla on arvokas ja kuntalaisten aktiivisessa käytössä, joten polttoaineiden ja muiden nesteiden säilytyksen kanssa täytyy olla tarkkana. Siihen liittyvät vahingot voivat varsinaisen ympäristöriskin lisäksi kääntää ilmapiiriä turbulenttiseksi nopeasti.

      Jonniin verran on harmittanut, kun eräs vapaa tiedetoimittaja on paikallislehden yleisönosastolla erittäin provokatiivisesti ja ympäristöstä huolestuneita selvästi pilkaten puolustanut Nummelan kenttää, valheellisin sekä tieteen laajan konsensuksen vastaisin argumentein. Sellainen ei varsinaisesti edistä asiaa. On turha väittää, ettei lisääntyvä lentoliikenne lisäisi melua – lukija kyllä huomaa ilmiselvän valheen ja suhtautuu kirjoittajaan ja mahdollisesti myös hänen ajamaansa asiaan sen mukaisesti. Tai että Malmin konekanta kovin nopeasti vaihtuisi sähkömoottorilliseksi. Hyvä jos nyt ensin vaihtuisi tämän vuosituhannen puolella tehtyihin koneisiin.

      Paikallislehdet itse ovat olleet positiivisella kannalla. Toimittajaa on viety viime kesänä lennolle ja kirjoitukset ovat olleet luonnollisesti ihastelevia.

    • #10645
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Kiva että keskustelupalsta elävöityi näköjään nyt.

      Näin Pyhtään (Tulevaisuuden Lentokenttä – EFPR) puolestapuhujana on pakko kommentoida tuota Hannikaisen lausetta “Pyhtäälle on varmaan heikoimmat julkiset kulkuvälineet”.

      Jos lähtökohtana on, että kentälle pitää päästä pirun monenlaisilla vekottimilla silloin lause varmaan pitää paikkansa. Mutta kun käytännössä kukin yksilö käyttää vain sitä yhtä välinettä kerrallaan niin Pyhtää ei häviä kulkuvälineissä mitenkään. Autolla pääsee Helsingstä E18 moottoritietä kentälle (65 minuutissa Kehä I:n eli Malmin Nesteeltä laskien). Samaa moottoritietä pääsee kentän viereen pikavuorolla. Kävelymatka pysäkiltä 1,7 km. Lisäksi Korjula on ilmoittanut järjestävänsä jo ensi kesäksi jonkinlaisen ajoneuvon sukkuloimaan pikispysäkin ja/tai viereisen ABC.n ja kentän väliä. En epäile, etteikö kentän päivystyksetkin pelaa erinomaisesti – onhan Korjulalla asumus myös Pyhtään alueella. Olen nähnyt hänet traktorin kauhaa käyttelemässä itsekin, joten erittäin käytännönläheisesti projekti etenee, ja näin ollen meillä MIK:iläisillä on erinomaiset mahdollisuudet neuvotella kaikista tarpeistamme, jos ja kun Plan B.tä lähdetään toteuttamaan.

      Itse olen harkitsemassa, että vuokrattaisiin pikkubussi (1+8 heng), vuokra 78 eur /vrk ja lähdettäisiin siitä Nesteeltä aamulla kentälle ja testattaisiin millaista se reissaaminen sinne olisi. Junaillaan kone(-et) odottamaan EFPR.ään myös sitten ja kuvitellaan että ne siellä hangaarissa odottelee, tai ainakin yksi kone. Koska lennot on kunkin valmisteltava etukäteen näen, että tuota 65 min aikaa voisi hyödyntää tässä mielessä bussissa, jokainenhan saa nettiyhteyden melkein mistä vaan nykyään.

      Aika usein kuulee,että “Pyhtää on niin pitkällä” totean, että kaikki on niin suhteellista. Juuri juttelin kerholla erään insinöörialun kanssa siitä, että paljonko hän käyttää aikaa Malmille tuloon kun lähtee lennolle. Vastaus oli 40 min. Hän asuu Kalliossa. Ei se hänestä pitkältä tuntunut, vaan normaalilta. Jos tuohon pannaan lisää 25 min en jaksa uskoa, että “Pyhtää on niin pitkällä”-argumentti kovin kauan kestää tarkastelua. Eri asia on jos asuu hyvin lännessä Helsingistä katsoen.

      Laskeskelin, että jos vajaa 70 vastausta saatiin kyselyyn, jäsenissä lienee kuutisenkymmentä lentäjää, jotka eivät vastaneet kyselyyn ollenkaan. Olisiko mahdollista, että hallitus tai joku näkisi vaivaa ja selvittäisi vielä niiden loppujenkin mielipiteet vaihtoehtoisesta kotikentästä? Voin olla apuna, jos työvoimapulaa on.

      Kuulin eilen, että Malmin hallin on oltava koneista tyhjänä tämän kuun loppuun mennessä. Siihen ei ole kun 2 vkoa. Miten muutto tapahtuu? Ja miten ulkopaikat merkitään. PyyDän , että hallitus tiedottaisi tästä. Ihan lyhyesti vaan.

      Lopuksi tiedoksi kaikille, että Korjula tarjoaa yhtä 3-4 koneen hanggaaria EFPR.stä ostettavaksi rakennuskustannushintaan 300 000 euroa sis alv. Hangaari käsittää kattavat LVI-S-asennukset. Mietintämyssyyn!

      Loopujen lopuksi. Löytyisikö hallituksen kautta joku nörtti, joka ohjelmoisi tälle palstalle systeemin , mikä hälyttää, kun palstalle on tullut uusi teksti. Tai ehkä sitä ei tarvitakaan, koska loppuvuoden taitaa olla syytä katsella tätä palstaa joka päivä joka tapauksessa…. Mene tiedä.a

    • #10646
      Janne Peltonen
      Participant

      Joo siis toi Pyhtään pikavuoro on varsin jees. Mutta kyllä se huonommin kulkee kuin se Nummelan bussi, siis mitä tulee iltoihin ja viikonloppuihin. Eli siis ei tosiaan tarvii kaikenlaisilla vekottimilla päästä, mut vähemmän vuoroja meinaa että heikompi tilanne julkisten suhteen :D Mutta toisaalta Pyhtäällä olisi muita etuja puolellaan. Ja toi kenttäsukkula kuulostaa vallan mainiolta suunnitelmalta.

    • #10647
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Kiva kuulla, että joku ei pidä Pyhtäätä huonona vaihtoehtona. Nyt kun loputkin koneet on häädetty hallista ulos ei varmaan ole enää ketään joka tosissaan uskoo, että lentäminen Malmilta jatkuu 31.12.2019 jälkeen.

      Näin ollen minä ainakin suuntaudun täysillä tulevaisuuteen. Näkemykseni on, että miesmuistiin ei näin hienoa uuden lentokentän perustamista ole Etelä-Suomessa nähty kun Pyhtään EFPR. Redstone Aero Oy on satsannut kenttään 2 milj euroa ja lisäksi varmasti täytyy olla suht arvokas raha joka on budjetoitu muuhun toimintaan. Kyseessähän on kaupallinen projekti ja yritys. Olen kovasti nöyränä ottamassa vastaan ne palvelut, mitkä mahdollisesti itse saan sieltä hyödynnettyä, vain alan harrastajana. Yhdistystoiminta ei varmasti ole EFPR.n kovinta ydintä. Korjula on siitä huolimatta toivottanut kaikenlaisen toiminnan tervetulleeksi kentälle.

      Olisko tältä palstalta kellään kiinnostusta tehdä pikkubussilla tutustumismatka Pyhtäälle? Vuokraan ajoneuvon ja lähdetään Nesteeltä (Kehä I Malmi) aamulla ja tullaan joskus iltapäivällä takaisin. Sovitaan Korjulan kanssa halli ja muut esittelyt ennakkoon. Kytketään lentäminen tähän projektiin myös, jos onnistuu. Mutta pääasia olisi mielestäni että syntyisi perslihastuntuma siitä miltä matka maanteitse tuntuu.

    • #10648

      Tuossa kenttävaihtoehdot ihan varmasti painottuvat sen mukaan missä päin pääkaupunkiseutua kukin sattuu asumaan. Täältä länsipuolelta stadia pääsee Turunväylälle äkkiä, joten tilanne on Nummelan 37 minuuttia vs Pyhtää tunti ja 14 minuuttia Googlen arvion mukaan ihan autolla itse ajaen. Kombinaatioita on varmasti yhtä monta kuin kerhossa pilottejakin.

      Tuossa tärkeä asia on myös se yllättävän pieni joukko jotka lentävät suurimman osan vuoden lentotunneista. Iso osa näistä on koululentoja ainakin IHQ:lla, jos vain oppilaita riittää. Kiinteät kulut nousevat koviksi jos tuntimäärä putoaa paljon.

    • #10649
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Ois kiva jos joku jaksaisi joskus esittää enemmän tilastollista analyysia koneiden käytöstä ja suhteesta montako tosiaan lentäjää niitä tunteja pyörittää ja vs. kustannukset etc. Jotain on toki nähty, mutta lisää kaipaisin. Löytyykö joku joka tuntee vetoa tilastointiin ja vois tehdä rekordit muille nähtäviksi??? Ja mielellään jos olis tilasto-osaamistakin, se varman edesauttaisi informaation hyötykäyttöä analyysin jälkeen.

Viewing 13 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .