Skip to content

"KOKEMUKSIA" FINLAND AIRSHOWSTA

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu "KOKEMUKSIA" FINLAND AIRSHOWSTA

  • This topic is empty.
Viewing 6 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9074

      Tulin paikalle suurin toivein lauantaiaamuna. Toki ymmärsin, että parkkitilaa oli rajoitetusti, mutta oletin silti rohkeasti, että jonkinlainen liikenteenohjaus pelaa. Turha oli toive. Tulin portille johtavalle tielle ja kysyin, minne voin pysäköidä. Sain tiuskaisun, että minulla ei ole ajo-oikeutta ja että palaa sinne, mistä olet tullutkin. Onneksi löysin sentään säällisen matkan päästä parkkipaikan. Seuraava koettelemus odotteli salakavalasti. Oli yksi ainoa lippuluukku, mutta se pysyi tiiviisti suljettuna vielä puoli yhdeltätoista, vaikka näytöksen piti alkaa jo vartin kuluttua ja vaikka ohjelman mukaan portitkin avataan jo kymmeneltä. Jono kasvoi kasvamistaan ja ilmassa alkoi olla kapinan oireita. Sitten tuli paikalle suorastaan omahyväisen näköinen, pienenkö, punakka kaveri, joka alkoi hyvin hitaaseen tahtiin myydä lippuja. Jono oli tässä vaiheeesa jo satojen metrien mittainen. Sitten tuli vihdoin minun vuoroni ja kysäisin heti syytä lipunmyynnin viivästymiseen. Tämä herrasmiehen perikuva alkoi haistatella ja väitti, että mitään ongelmia ei ole.

      No niin, lukekaa ja ihmetelkää. Itse olen käynyt kymmenissä ja taas kymmenissä ilmailunäytöksissä lähes viiden vuosikymmenen ilmailijanurani aikan, mutta eipä tälläista kohtelua ole päin naamaa ennen laukaistu. Piti tämäkin vielä nähdä.

    • #10307
      Erik Schobesberger
      Participant

      Ikävä kuulla, muuallakin netissä moni on valittanut järjestelyistä. Meillä (minä + muksut ja mummi) oli sunnuntaina oikein mukava päivä näytöksessä, olin hakenut liput etukäteen jo torstaina jolloin jonoa ei käytännössä ollut lainkaan. Parkkipaikoista oli kyllä varoiteltu jo aiemmin, meiltäpäin onneksi menee bussi 75, jolle oli hommattu lisävuoroja (75X), busseissa ei ainakaan sunnuntaina ollut yhtään ruuhkaa niin aamulla kuin iltapäivälläkään. Pysäköinti alueella näytti olevan melkoisen villiä, Helsingin kaupunki olisi saanut hyvät lisäteinestit laittamalla pari lappuliisaa seuraamaan näytöstä lähistöltä :)

      Ilmeisesti vahingosta viisastuneena jonotus toimi ihan OK sunnuntaina, etukäteen lipun lunastaneet saattoivat mennä suoraan vaihtamaan sen rannekkeeseen, lipunmyynnissä sen sijaan näytti olevan melkoisesti jonoja iltapäivällä. Flyben lennot myytiin aika nopeasti loppuun, onneksi olimme saaneet tutun kautta ostettua liput jo lauantaina ja tuttavaperhekin pääsi mukaan, yllättävän kivasti Atikan ikkunasta näkyi maisemat korkeudelta 2500 ft. Lensivät muuten lähes saman reitin kuin itsekin aina lennän silloin kun tulee uutta porukkaa kyytiin.

    • #10308
      Miika Asunta
      Participant

      Kerhon puolesta teimme kaiken mikä voitiin ajolupien ja 50% alennuslippujen sekä esittelytiimin vapaalippujen hankkimiseksi.

      Lentotoiminnan rajoituksista tietomme olivat puutteelliset – AIP Supplementissa tai NOTAMeissa ei kerrottu näistä oikeastaan mitään, varsinkaan siitä millä edellytyksillä lentäminen olisi onnistunut.

      Toisaalta järjestäjältä tai Finavialta ei myöskään saatu minkäänlaista aikataulua maanäyttelyn rakentamisesta, joten pelasimme varman päälle ja siirsimme STL:n esittelypaikalleen jo torstai-iltana isoimman rekkarallin päätyttyä. (Asemataso 1 tyhjäksi -> rekkaralli + rakennus -> maanäyttely pystyyn).

      Perjantain osalta ei myöskään ollut käytettävissä harjoitusaikataulua, näytti siltä että lentotoiminta toimi normaalisti harjoitusessioiden välissä, eikä kohtuuttomia viivytyksiä tullut.

      Toimintamme johti muutaman lentovarauksen peruuntumiseen, näistä yksi oli tarkastuslento. Pahoittelen tapahtunutta.

      Yritetään kerätä kokemuksen yhteen, ja toimitamme palautetta eteenpäin, jotta tulevaisuuden tapahtumissa saadaan asiat toimimaan paremmin.

    • #10309
      Erik Schobesberger
      Participant

      Kiitokset muuten vielä kerhon hallitukselle alennuslipuista, meillä ainakin tulivat tarpeeseen. Lentotoimintaa kokeva tiedotus tosiaan näytti olleen aika rempallaan, todella harmittavaa, etenkin jos tämän takia tarkastuslento on peruuntunut.

      Onko meillä vastaisuudessa mahdollisuuksia laittaa vaikka yksi kone “evakkoon” esimerkiksi Hyvinkäälle? Kävin muuten itse perjantaina koelentämässä Aquilan (D-EAQU), laitan siitä tänne tarkemman raportin jahka ehdin. Lentotoiminta onnistui perjantaina erittäin hyvin, tosin ilmeisesti koneen osallistuminen näyttelyyn avitti jonkin verran, eipä ennen ole tullut marshalleria Malmilla, pakko oli ottaa kuvat siitäkin.

    • #10310
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      There were some obvious glitches in organization, but anyway the show was good enough. Thanks to our BOD, I could get discounted tickets for myself and all my friends in advance and without queue.

    • #10311

      Tämä ei tietenkään liity MIK:iin, vaan kertoo jotain joidenkin järjestysmiesten ja virallisten järjestäjien toiminnasta. Olin viikonvaihteen merellä, mutta tulin sunnuntaina illalla klo 20 maissa Malmille tarkoituksena siirtää näytillä ollut OH-U656 asemataso 1:ltä asemataso 2:lle ja halliin. Tulin autoliikenteelle suositettua väylää pitkin ja vastaan tuli hiljakseen poistuvia ajoneuvoja, kaikki näytökseen liittyvä toiminta oli loppunut, kun punakka ja pyöreä puolen hehtaarin kokoinen järjestysmies pysäytti miut ja kysyi minne olen menossa. Vastasin KILA:an ja kun hän kysyi mitä varten, kerroin aikomuksesta siirtää konetta pois ja tehdä joitakin muiden koneiden huoltoon liittyviä tarkistuksia lähinnä jarrujen säätöjä. Aluksi hän totesi, että ei ole mitään järkeä tulla tänne nyt, kun kaikki on ohi, ja miksi juuri nyt olen siirtämässä konetta ja eikö niitä huoltoja voi tehdä huomenna? Kun kerroin hänelle, ettei konetta voi siirtää näyttelystä pois ennen kuin se on loppu ja se kannattaa siirtää pois asematasolta yksi jo tänä iltana, jotta asemataso on huomenna vapaana sen vakituisille käyttäjille ja kun kerroin hänelle, että on parempi tehdä huoltotoimenpiteet nyt illalla, jotta aamulla, jos säätä on koneen varanneet pääsevät heti lentämään., niin järjestysmiehestä irtosi tekstiä, jota en kykene toistamaan, kun hän veti henkeä pistin ikkunan kiinni ja ajoin pois. Hän ei jossut perään. Lentonäytos oli varmaan muuten hieno, mutta jos järjestysmiesten pinna palaa heti alussa ja hehkuu vielä lopussa, niin olisiko heidän valintaansa ja briefaukseen syytä kiinnittää huomiota.

      – Lauri Tarkkonen

    • #10312

      No juuri tämä jalökapallon kokoinen ja muotoinen, punakka ns. herrasmies haistatteli minulle. Rauha hänen sielulleen sitten joskus.

Viewing 6 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .