Skip to content

Koneiden vuokraus

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Koneiden vuokraus

  • This topic is empty.
Viewing 16 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9066
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      Katselin tuossa koneiden varauskirjaa, SRH:n haverin vuoksi varauskirja ainakin STL:n osalta on kohtuu täynnä (jos ei halua lentää ennen 0800 aamulla tai 21 jälkeen illalla) STL.n saa vuokrattua seuraavan kerran elokuun puolivälissä.

      Onhan se hienoa että koneet lentää mutta G1000:lla olisi kiva päästä välillä harjoittelemaankin ettei vaan taidot ruostu ja tule lisää havereita, mahtaako malmilla olla OH-KAS koneen lisäksi mitään muuta konetta vuokrattavana jossa olisi G1000?

      Onko mitään tietoa SRH:n kohtalosta että milloin se mahtaisi olla jälleen kunnossa?

      Sitten vielä semi-kaupallinen tiedote niille jotka haluavat kuitenkin lentää edes jollakin koneella näin kesäaikaan. OH-TIL (piper cherokee) on vuokrattavana Malmilla ja on ihan kiva kone lentää (nyt siinä on gps:kin asennettuna) ja sen varauskirjassa on onneksi kivasti tilaa ainakin tällä hetkellä.

      t.Marko Tolvanen

    • #10265
      Marko Tolvanen
      Participant

      Jäi pois vielä Peter Tähtisen yhteystiedot mahdollista OH-TIL vuokraamista varten: 045 670 3670

      t.Marko

    • #10266
      Miika Asunta
      Participant

      Aeropolen kautta on saatavissa DA20C1 OH-KAT ja DA40NG OH-KAM (Austro diesel + G1000 kaikin herkuin – mm. synthetic vision).

    • #10267

      Pari kysymysta aihepiiriin etäisesti liittyen:

      1) kun ollaan huolestuneita G1000 taitojen ruostumisesta, niin mikä on käsitys simulaattoriharjoitetlun vaikutuksesta taitojen oppimiseen ja ylläpitoon.

      2) Onko liian monimutkaista tai tehotonta ohjata lyhyitä harjoituslentoja aamun ja illan tunteihin hinnoittelemalla ne halvemmiksi kuin päivätunnit?

      Simulaattori kiinnostaa sen vuoksi, että en vielä lennä kerhon koneilla, koska PPL on tavoitteena vasta ensi kesäksi. Tarkoitus lentää se Malagassa OneAirin lentokoulussa. Siellä on myös G1000 simulaattori ja koulutusohjelmaan kuuluu 7 tuntia simulaatiolentämistä ennenkuin pääsee lentämään koulun Diamandeilla DA20 ja DA40 25 tuntia kummallakin.

      Sanotaan, että raha ohjaa, jos tavoitteena on saada koneet lentämään aamuisin ennen tornin aukeamista ja illalla tornin sulkemisen jälkeen, niin yksinkertaisin keino voisi olla tuntien hinnoittelu. Onko koskaan arvioitu, että olisiko esimerkiksi muutaman lisätunnin marginaalikustannus sen verran pienempi, että niitä kannattaisi tarjota vaikkapa 10 – 20 % halvemmalla? Elleivät jäsenet tartu tarjoukseen, niin mitään ei liene menetetty, jos taas jotkut tarttuvat, niin saavat ainakin lentää.

      – Lauri

    • #10268
      Miika Asunta
      Participant

      Garmin verkkokaupassa ja Aeropolella on myynnissä Garminin oma G1000-simulaattorisofta, jolla käyttöliittymää voi opetella kotona kaikessa rauhassa.

      Nappuloiden painelua ja nuppien kiertämistä taas voi harjoitella kerhon G1000-simulaattorilla, jonka uutta kolmella videotykillä toteutettua visuaalia voi jo koeajaa uudessa simulaattorihuoneessa. Alkuunpääseminen tosin vaatii vielä opastajaa.

      Toisaalta aivan samaa Garminin MFD-logiikkaa löytyy myös kahdesta(!) kerhon käytössä olevasta lentokoneesta – IHQ:ssa on GNS430. Samoin COXissa, joka palaa vuokrakoneena paikkaamaan kalustopulaamme. Harjoittelusoftan voi ladata ilmaiseksi Garminin nettisivuilta.

      * * * *

      Aamu- ja iltatunteja ei mielestäni ole tarpeen hinnoitella edullisemmiksi. Malmilla voi operoida 07-22 välisenä aikana, eikä tornin aukiololla ole merkitystä muuten kuin siinä, että laskukierroslentäminen kielletty sen ollessa suljettu. JET A1:n saatavuus aamutuimaan ja illalla on myös nihkeää

      Ja muistetaan että IHQ:lla voi operoida ainoastaan valoisan aikaan.

      Hallissa oleva kone tuskin on ilmassa 0700.

      Miika

    • #10269
      Erik Schobesberger
      Participant

      Onko COXin hinnoittelusta vielä tietoa? Mikä muuten on kerhon politiikka “kerhotarkkarien” suhteen ko. koneelle, olen itse lentänyt lupakirjan C152:lla (eri yksilöt tosin), tarviiko koneella käydä heittämässä lenkkiä open kanssa? Eroaviin konetyyppeihin, joihin ei ole aiempaa kokemusta en koskisi ilman kierrosta open kanssa, vaikka olisivat kuinka yksinkertaisia vehkeitä :)

    • #10270
      Miika Asunta
      Participant

      http://www.mik.fi/malmin-ilmailukerho-ry/uutiset/lentotoimintaohjeet/

      Lainaus, ohje on laadittu vuonna 1989, ja on jäänyt nettisivuilla hiukan piiloon:

      “(Kerhon kaluston) Käyttöoikeuden säilyttäminen edellyttää kuitenkin käyttäjältä, jonka lentokokemus moottorikoneella on alle 150 tuntia, lennon suorittamista kerhon tyyppikouluttajan kanssa, mikäli asianomaisen viimeisestä ko. tyypillä tapahtuneesta lennosta on kulunut yli vuosi.”

      Varsin monella alkaa olla edellisestä COX-lennosta yli vuosi, ja vain harva lentää enemmän kuin minimitunnit, joten kertauslento opettajan kanssa on hyvinkin suositeltava, varsinkin jos koneyksilö ei ole ennestään tuttu.

      Varsinkin nyt kun COX ei ole meidän omistuksessa ja palaa laskuvaurion jälkeen takaisin käyttöön ja SRH on niinikään laskuvaurion takia pois pelistä olisi lievästi sanottuna hölmöä, että samanlainen onnettomuus toistuisi.

    • #10271
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      Hienoa että COX on jälleen rivissä, saako koneella lentää taitolentoa? mitä vuokraussopimus sanoo siihen?

      Niin ja tietysti tuntihintakin olisi kiva tietää.

      t.Marko Tolvanen

    • #10272
      Miika Asunta
      Participant

      COX 153 euroa / tunti

      Taitolento on ainakin toistaiseksi kielletty – itse asiassa koneen nykyisessä vakuutuksessa ei ole taitolentoa huomioitu ollenkaan, kuulemma vak. maksu tuplaantuu jos taitolento on mukana. Varjot olivat jo menossa pakattavaksi. Nyt vaan tarvitsisi tietää miten paljon temppulentämiselle on kysyntää ja onko ok että tuntihinta nousee vielä tästä.

      SRH:sta on toivottavasti ensi viikon lopulla enemmän kerrottavaa. Varmaa on ettei se lennä heinä-elokuussa. Varauskirjasta otettiin kaikki tulevat varaukset pois, ettei viikko kerrallaan tarvitse ilmoittaa peruutuksista. Lähdetään aikanaan puhtaalta pöydältä.

    • #10273
      Esa Pappila
      Member

      Hienoa hallitus, että COX on jälleen kerholaisten käytössä! Kiitos!

      Miten olisi, jos COX ostettaisiin takaisin kerholle? Näin talousasioista mitään ymmärtämättä/tietämättä. Ainakin tarvetta olisi, kun tuntuu olevan aina joku kone poissa rivistä.

    • #10274
      Miika Asunta
      Participant

      Ajatus COX:in ostamisesta takaisin on varmaan käynyt aika monen mielessä.

      Vanhojen koneiden huoltokustannukset ovat kuitenkin merkittävästi isommat kuin uusien, ja kun omaa vapaata pääomaa ei hirveästi ole, tuntihinta muodostuisi todennäköisesti aika paljon korkeammaksi nykyiseen vuokrajärjestelyyn verrattuna.

      Vaikka perinteiselle Cessna-kalustolle riittää kysyntää, näkisin että kerhon seuraaava konehankinta on STL:n tai IHQ:n sisarkone. (Lähden tässä siitä oletuksesta että SRH tulee takaisin käyttöön.)

      Tavoitteen pitäisi olla joka tapauksessa se, että meillä on omassa varauskirjassa 4-5 konetta, jolloin yhden koneen käyttöä voisi rajata ensisijaisesti matkalentoihin. Mahdollinen yksittäinen pidempi seisokki (moottorinvaihto) ei aiheuttaisi viime elokuusta vallinneen kaltaista tilannetta, jossa kolmesta koneesta yksi on kokonaan pois rivistä, yksi kärsii teknisistä ongelmista ja yksi lentää ennätyslukemia, ja varauskirjat on toivottoman täynnä.

      Toisaalta pitkällä tähtäyksellä olisi hyvä päästä takaisin velattomaan tilanteeseen, jolloin tuntihintoja voitaisiin laskea.

    • #10275

      Toimintaa lähinnä sivusta seuranneena olisin utelias kustannusrakenteeseen. Ilmeisesti uudemmat koneet ovat kalliimpia hankkia, mutta usein halvempia huoltaa. Tai tämä on yleinen käsitys. Onko kerhon vanhempien koneiden, siis lähinnä Cessnojen ja uudempien koneiden siis Diamanttien kustannusrakennetta selvitelty? IHQ on ollut aika vähän aikaa käytössä ja pienempi kuin STL, mutta STL:n ja SRH:n pitäisi olla vertailukelpoisia.

      Ajatus yhden koneen dedikoimista primäärisesti matkalentoon voidaan perustella, mutta pitäisikö matkalentoon tarkoitettu kone olla kaksipaikkainen vai nelipaikkainen? Minulle kerrottiin, että dieselmoottorin painon vuoksi STL ei olisi aidosti nelipaikkainen matkakone. Diesel on tietenkin polttoainetaloudellisesti perusteltu, mutta pitäisikö matkakoneen olla aidosti nelipaikkainen. Olen ymmärtänyt, että Diamond DA40 sopivalla bensiinikoneella olisi aidosti nelipaikkainen.

      PS: Dieselmoottoreissa saattaa automaailmassa olla tulossa vallankumous, Chalmersin teknisessä korkeakoulussa oli dieselmoottoria ajettu bensiinillä ja muuttamalla sytytystä (siis ilmeisesti ruiskutuksen ajankohtaa) myöhäisemmäksi, oli siitä saatu 50 % enemmän tehoa. Siis laboratoriossa ja ilmeisesti lyhytaikaisesti. Ennustettiin vallankumousta kuorma-autoille, minä ajattelin, että lentokoneille.

    • #10276
      Miika Asunta
      Participant

      Yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona on STL:n konvertoiminen NG-versioksi, jossa kuormattamuus ja suoritusarvot paranevat, tosin ei sekään koneesta aidosti nelipaikkaista taida tehdä. Hintalappu vaan on aika iso. Mutta meillä on jo erinomainen tilaisuus tutustua NG-malliin käymällä lentämässä OH-KAMiin Aeropolella tyypit!

      Continental/Centurion (Thielert) dieselmoottoriin saattaa hyvinkin olla tulossa päivityksiä jossain vaiheessa, joten kuormausongelmiin voi löytyä tätä kautta ratkaisu. 2.0S versio on ollut olemassa pidemmän aikaa, ja Diamond näyttäisi kääntäneen kelkkaansa siten, että päivitysmahdollisuus tähän suuntaan on olemassa. Tätäkin harkitaan siinä vaiheessa kun STL:n moottorinvaihto aikanaan tulee eteen.

      Mielenkiintoinen kaksipaikkainen konetyyppi – Aquila – on tulossa Malmille esittelyyn elokuun puolivälin jälkeen. Siinä on 100hp 912S Rotax-moottori, säätöpotkuri, kulutus ja nopeus ovat IHQ:n luokkaa, ja kuormattavuus on 250kg, mutta tankkiin menee 6,5h tunnin edestä bensaa, ja täysillä tankeilla pitäisi kyytiin mahtua kaksi 86kg painoista henkilöä. Mutta näihin lukuihin pitää suhtautua tässä vaiheessa mainospuheena. Garminin G500 -lasiohjaamo. Hintalappu lienee varustelun mukainen, myöskään tässä vaiheessa ei kerrota miten eri avioniikkavaihtoehdot vaikuttavat kuormattavuuteen. http://www.aquila-aero.com

      Aiemminkin on useaan otteeseen todettu, että ultimaatti kerhokone voisi olla Cessna C182 SMA-dieselmoottorilla, se kantaa neljä henkilöä ja matkanopeus olisi 120 solmun kieppeillä. Tämä vaihtoehto myös mahdollistaisi SAR-toiminnan, johon nykyinen kalusto ei sovellu.

      Kun CTL 180hp moottorilla oli meillä käytössä, neljä päällä lennettiin loppupeleissä varsin vähän, eli nelipaikkaisuus ei kovin vahva argumentti ole. Toki Piper Arrow, neljä pilottia kustannukset jakamassa veisi aika kauas. Mutta Arrow-juna taisi mennä jo.

    • #10277
      Esa Pappila
      Member

      Lienee oli tuntihinnaltaan meidän vanha TangoLima sieltä nelipaikkaisbensa-koneiden halvimmasta päästä. Oliko se jotain reilu 180 e/h? Tuon alle on varmaan vaikea mennä, yli helppo. Esmon entinen PYW Archer oli käytännössä yli 200 e/h (kalustomaksuineen) ja nykyisen Cirruksen hinnan näkee Esmon sivuilta, eli tuolla pyöritään uudemmalla kalustolla.

      Miikalta asiallista juttua. Yhtenä pointtina mopon puolesta heitän, että sitä voi noin jotenkuten säilyttää talven ulkona, käsittääkseni komposiittikoneet eivät tästä tykkää. Näin (ilmeisesti) viisaammat ovat sanoneet. Eli säästää halli/parkki-kuluissa.

      Sinänsä ihan ok myös pitää vuokrakonetta, kunhan Joe ei myy Coxia alta pois.

    • #10278
      Erik Schobesberger
      Participant

      Toivottavasti ei nyt mene mainospuheeksi, mutta noista hinnoista vielä että OH-TIL (se Tähtisen Warrior II) kantaa myös melko hyvin kuormaa, hinta tällä hetkellä 210 eur/h. BF-Lento pyytää C172:sta 180 eur/h, tosin he lisäävät aina 5 min rullausaikaa lentoaikaan, joten vertailukelpoinen tuntihinta on 195 eur/h. BF on myös ihan viime aikoina (viimeinkin) ottanut kaskovakuutuksen koneisiin, omavastuu 3.000 EUR. MIK:in hinnat ovat siis erittäin kilpailukykyiset kun vertaa mihin tahansa.

      Voisiko noita kustannuslaskelmia avata hieman, onko Cessnojen huoltokustannukset todella niin kovat verrattuna uudempaan kalustoon? Juoppojahan ne on, 0-320 tai 0-360 koneella varustetulle koneelle pitää melkein laskea se 105 eur/h pelkkiä polttoainekustannuksia, mutta pääomakustannukset ovat hyvin pieniä ja oma käsitykseni on että peltikonekaluston huoltaminen ei olisi ylivoimaisen tyyristä. Joku ostohinnaltaan edullinen nelipaikkainen spamcan ei rasittaisi kerhon tasetta samalla lailla kuin kieltämättä paljon hienompi uusi kone. ESMOn Archeria taidettiin kaupitella johonkin 40kEUR hintaan? Arrow ei vakiokierrospotkureineen ja sisäänvedettävine fillareineen ehkä ole kerhokäyttöön se sopivin kone.

      Saksalaiset kerhot ja lentokoulut ovat muuten kehuneet Aquilaa erinomaiseksi laitteeksi, ja vähän käytettyjäkin on jonkin verran tarjolla. Itseäni koneessa askarruttaa vain se, onko se mahdollista saada Suomessa yö-VFR kelpoiseksi, sillä en ole löytänyt mistään tietoa pitot-putken lämmityksestä. Muualla Euroopassahan se on yö-VFR hyväksytty.

    • #10279
      Erik Schobesberger
      Participant

      Aquila A211 näyttää olevan tulossa Malmille 15.-17.8: http://www.almt.fi/index.php?tid=51

      Varsin mielenkiintoista veloittaa 100 eur 20 minuutin promolennosta, eikös noita yleensä pidetä myynninedistämiskustannuksina…Maksaahan sen koneen lentäminen Saksasta toki jotain ja kyseessä on melko pieni yritys, mutta silti. Pitäisikö MIK:n hallituksen tai “kalustoiskuryhmän” kinuta ilmaiset tyypit tohon?

      Katselin muutaman Itävallassa rekisteröidyn Aquilan painolaskelmia (http://www.aac.at/de/pdfs/AAC/Aircraft_Downloads/AAC_A210_MassBalance_20120704.pdf), kuromattavuus näyttää olevan varustelusta riippuen 219 kg – 237 kg. Ihan kiva, mutta ei käytännössä enemmän kuin IHQ:lla.

    • #10280
      Miika Asunta
      Participant

      Aquilassa on nokkapyöräohjaus, 2×60 litran bensatankit ja tavaratilaan voi lastata 40 kg. Moottori sama kuin IHQ:ssa, toiminta-aika täysillä tankeilla 7 tunnin luokkaa.

      Aquilan tutusmislentoja on mahdollista varata perjantaille 15.7. Aikaikkuna on harmillisen lyhyt, aamupäivä ennen lentonäytöksen harjoitusten alkua.

      Minulla on maahantuojan yhteystiedot, jos joku haluaa varata ajan satasen maksavalle lennolle.

Viewing 16 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .