Skip to content

Lentämään Espanjaan ja Espanjassa

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lentämään Espanjaan ja Espanjassa

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9139

      Suomen talvi on pitkä ja pimeä. Lentosääkin on usein huono. Jos meitä uhkaava kauhuskenaario Malmin tuhoamisesta toteutuul, niin täällä on vielä huonompi lentää. Joillakin on mahdollisuus ottaa lomaa talvella ja silloin voisi harkita vaikka lentämistä Espanjassa.

      Yhden askeleen tähän suuntaan tarjoaa mahdollisuus lentää Piper PA28 OH-BAN Malagaan, tarkemmin Velez-Malagaan (LEAX). Kone jää sinne talveksi ja jos mielenkiintoa löytyy, niin pyrimmä järjestämään mahdollisuuden sillä lentämiseen.

      Malagassa toimii myös lentokoulu One Air, jolla on kaksi Diamond DA20, Diamond DA40 ja Diamond DA42. He tarjoavat erilaisia “hour building” paketteja. Sieltä löytyy vuokralle myös Cessnoja.

      Keskiviikkona on keskustelutilaisuus, jonka ehkä primäärinä teemana on OH-BAN Espanjaan, mutta jossa voidaan myös keskustella mahdollisuuksista lentää siellä. Erityisen hyödyllistä olisi, jos asiasta kiinnostuneet voisivat tuoda esille omia näkemyksiään siitä, mitä he haluavat. Sen jälkeen voidaan miettiä, mitä toiveista voidaan täyttää.

      Tarkoitukseni on olla Malagassa suurin osa talvesta ja selvittää lentomahdollisuuksia laajemmin, mutta erilaisten näkökantojen nostaminen esille auttaisi löytämään mahdollisimman monelle sopivat.

      Viime talvena Antequerassa oli yksi suomalainen ultra, lentäjiä olisi voinut olla enemmän, mutta kaikki tapaamani kävijät olivat sitä mieltä,että he tulevat toistekin, jos vain koneita on tarjolla. Uteliaana odotan, miten Suomen aktiivisimman il mailukehron jäsenet tarttuvat tähän.

    • #10450

      Eilen,keskiviikkona 10.08.16 olikeskustelutilaisuus, jossa paikalla oli noin 10 henkeä. Koska eurontarkkaan hinnoittelua siirtolennosta eikä myöskään kalenteriaikaa voitu määritellä, niin myöskään sitovia ilmoittautumisia ei tehty. Siirtolennon hintahan riippuu myös isolta osalta pysähdyspaikkojen laskeutumis- ja palvelumaksuista. Matias Viitanen on kuitenkin selvittänyt “edullisimmat” kentät ja hänen tietonsa ovat matkaa suunniteltaessa käytettävissä.

      Kekustelun osanottajat olivat sitä mieltä, että annettujen tietojen perusteella projektin valmistelua pitää jatkaa ja riittävä määrä lentäjiä löytyy. Kyse on paremminkin siitä, että lennetäänkö yhdellä miehistöllä koko matka suurinpirtein lyhitä (lue edullisinta) tietä, vai onko halukkaita useampaan miehistöön, jolloin voidaan tehdä pitempi reittisuunnitelma, johon kuuluu miehistön tai osan vaihto jossain edulliset yhteydet p,aavassa paikassa.

      Koska paikalla oli vain yksi, joka oli kiinnostunut ainoastaan lentämisestä Espanjassa, niin tästä ei juuri syntynyt keskustelua, mutta se ei tarkoita, että tämä puoli olisi hylätty, mutta sitä voidaan keskustella enemmän kun OH-BAN on Espanjassa. Arvaus on, että kun tämä puoli konkretisoituu, niin siihenkin löytyy lisää kiinnostuneita. Varesinkin jos ensimäiset kokeilijat voivat raportoida myönteisesti. Tähän tullaan palaamaan. Mielenkiintoa ja toiveita voi esittää myös kommentoimalla tällä palstalla.

      Paluulentoon oli myös mielenkiintoa, mutta siitä ehditään keskustelemaan, kunhan kone on Espanjassa ja menomatkan kokemukset ovat käytössä. Paluulennon ajankohta sijoittuu keväälle, kun lentokelit Europpassa ovat kohtuulliset ja lisäksi on hyvä tietää mille kentälle voimme päästä. Kaikki tietysti toivomme ja monet uskovat, että jatkamme Malmilla.

      Muuntokoulutuksen Piperiin tarvitsei kuusi kokousen osanottajista, Johan Stude on varautunut hoitamaan ne. Lisäksi on tarkoitus järjestää mahdollisuuksia lentää OH-BAN:illa myös Suomessa tänä syksynä, niin siihen on mahdollisuus saada tuntumaa jo ennen matkalle lähtöä. Tekisi mieleni jopa suositella tutustumista Piperiin, varesinkin nyt kun MIK:n omat koneet ovat eri syistä väliaikaisesti poissa käytöstä.

      Raportoin tilanteen etenemistä täällä ja myös ne, jotka haluavat tiedon omaan sähköpostiinsa voivat ilmoittaa siitä minulle: lauri.tarkkonen@gmail.com. Kokouksessa ilmittautuneet saavat tiedon sähköpostissa sen ilmoittautumisen perusteella.

    • #10451

      Hola, Amigos. Sope people, with limited understanding of Finnishh have shown interest, so let us use some English. The planned departure will be after september 15, depending of the participants. So far there are not fixed pland, but the short way would be some 1800 Nm and 20 hours.

      It is possible to make detours to destinations choosen by the participants and we can do it so that some fly only part of the trip. At the moment focus is in flying the plane to Spain and then we will discuss the flights in Spain and in the spring the flight back.

      For those interested in the procect, I will be at the Malmi Airshow on Saturday and Sunday, the best way to contact and find me is to call me 0405011014. If you want to join our e-mail list let me know lauri.tarkkonen@gmail.com.

      If you need the rating for Piper PA28, contact Johan Stude or Harri Pottonen.

    • #10452

      The crew forthe flight is still open. There is a change in the timetable, if there are aviatiors who would like to fly it earlier than the late septhember, it is now possible to leave as early as it is practical.

      The ideais to fly the plane to Spain., originally the target was Velez-Malaga, but it can be shortened to Barcelona. It would save one day, or half a day.

      Enquiries Lauri Tarkkonen 0405011014 lauri.tarkkonen@gmail.com

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .