Skip to content

Lentäminen länsinaapureissa

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lentäminen länsinaapureissa

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9252
      Risto Pesola
      Participant

      Olisin kiinnostunut lentämään jonkun pidennetyn viikonlopun tässä loppuvuoden aikana mittari ja VFR lentoa Norjan ja Ruotsin puolella. Ruotsin puolella yleinen lentotoiminta on ilmeisesti pitkälti samankaltaista kuin Suomessakin. Onko jollain kokemusta samankaltaisista reissuista? Etenkin lentäminen Norjassa on itselle kysymysmerkki. Onko jotain erityistä huomioitavaa ja onko kallis paikka pörrätä koneella?

    • #10685
      Ville Salmela
      Participant

      Norjalla on VFR ohjeita vuoristolentämiseen, jollain hakukoneella saattaa löytyä tai sitten AIP:stä. Mitä olen bensan hintoja katsellut Norjassa niin edullista on. Ruotsissa lentäminen taitaa olla samanlaista kuin muuallakin. Jos Norjaan lähdet niin kerro miten meni.

    • #10686
      Vilho Järvinen
      Participant

      Pari vuotta sitten käytiin STL:llä viikonloppureissu Norjassa. Perjantaina EFHF-ENTO ja siitä lauantaina rannikkoa pitkin ylös. Sunnuntaina ENVA – ESNO kautta kotiin.

      Kaikki toimi hienosti, lennonjohto palveli, eikä maksutkaan muistaakseni olleet erityisen suuria.

      Mieleen jäi lähinnä hyvä reissu ja mahtavat maisemat.

      VFR guiden luin ennen lähtöä, mutta meille ei sattunut säidenkään osalta mitään yllätyksiä.

    • #10687
      Antti Mäkelä
      Participant

      Norjassa kävimme 2017 J. Mertamon kanssa parin päivän reissulla SRH:lla. Itse lentotoiminta on hyvin samanlaista kuin täälläkin. Lennonjohtopalvelu on ystävällistä, kuten tosin Suomessakin usein ulkomaalaisille. Erityisen maninnan ansaitsee AFIS-lentotiedottaja ENSD:llä, joka tarjosi kahvit torninsa terassilla. ENSD on muutenkin erittäin hienolla sijainnilla vuoren harjanteen päällä sijaitseva kenttä, suosittelen lämpimästi.

      JETin saatavuus kannattaa varmistaa erityisellä huolellisuudella: ENHD:lla kelpuutettiin maksuvälineeksi ainoastaan BP:n kortti. Lopulta maksun sai tehtyä Rocket Routen apilla, joka jotenkin hyödynsi BP:tä, syöttämällä appiin muun luottokortin tiedot. Lisäksi monilla kentillä on Statoilin itsepalvelutankkauspisteitä, joista saa JETtiä, mutta nuo vaativat Statoilin kortin. Sinänsä hämmästyttävää oli, että juuri tuolla ENHD:lla lennonjohtaja pariinkin kertaan suositteli tankkaamaan tuolta Statoililta. Jos taas olet menossa muulla kuin kerhon koneella, niin AVGASin saatavuus vaatii todennäköisesti vähintään hyvää suunnittelua

      Kävimme muistaakseni neljällä eri kentällä, maksut olivat luokkaa 30e. Suomen tapaan kentiltä ei välttämättä löydy mitään briefingiä, jossa maksaa. Vaan ei hätää: lasku tulee perässä.

      Jo yllä mainittu VFR-guide Norway kannattaa selata läpi. Se on helppolukuinen ja sieltä selviävät vuoristolentämisen ilmeisimmät vaarat. (mm. sähkökaapelit vuonoissa, niitä voi olla hämmästyttävän korkealla). Jollen väärin muista, selviää sieltä myös, että kentille ei saa laskeutua lennonjohdon aukioloaikojen ulkopuolella.

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .