Skip to content

Lentokimppoja Eurooppaan ensi kesänä !

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lentokimppoja Eurooppaan ensi kesänä !

  • This topic is empty.
Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9037
      Ilkka Korkiakoski
      Participant

      Kerhollamme on erinomainen matkakone – STL. Ulkomaan matkalennot STL:llä ovat erittäin antoisia ja myöskin varsin helppoja kun reitit ja suunnistuksen voi tehdä pitkälti G1000 ja IFR pisteiden avulla. Kuten olemme kertoneet Villellä, Nikolla ja minulla oli erinomaisen mukava Berliinin ja Itämeren ympäryskeikka elokuussa. Minulle jäi kipinä päälle ulkomaan lennoista/lentolomista ja toivoisin että voisin ensi vuonna päästä Alppien eteläpuolelle ja Kroatiaan saakka.

      Uskon että pitkät siirtymät (5-6 h per sivu) Keski-Eurooppaan ovat monille hidaste tai jopa rajoite ulkomaan lentojen laajentamisen yli Baltian tai Ruotsin. Meillä olisi mahdollisuus tehdä Eurooppa-lentäminen edullisemmaksi kaikille jos saisimme useampia kimppoja tai yksittäisiäkin lentäjiä mukaan ja koneen lennettyä yksillä siirtymillä vaikka 3-4 viikoksi Keski/Etelä-Eurooppaan.

      Tällöin kiinnostuneet ja innokkaat voisivat lentää Euroopassa esim 3-4 päivän matkoja ja uudet porukat / lentäjät voisivat tulla/mennä halvoilla kaupallisilla lennoilla vaihtopaikkaan tai ottaa menon/paluun vastuulleen.

      STL on alustavasti varattu 2014 kalenterista minun ja Jounin toimesta juhannuksen jälkeen n 4 viikon ajaksi Eurooppa-lentojen suunnittelua varten.

      Kiinnostuneita on alustavissa keskusteluissa löytynyt jo useita. Jotta homma oikeasti saataisiin tapahtumaan niin tarjoutuisin yhdeksi asian puuhamieheksi ja kiinnostuneet voisivat laittaa mailia minulle (ilkka@softlogic.fi) tai vastata tähän postaukseen.

      Terv.

      -ilkka

    • #10167
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Lentopaikkakisassa pisteitä ropisee kun pääsee Välimerellä pikkukenttiä bongailemaan :-).

      Minusta on kannatettava ajatus edistää pidempilentoista matkailua pienellä yhteissuunnittelulla.

      Mutta! Oletteko ihan loppuun saakka miettineet tuon aikataulutuksen? Juhannuksen jälkeinen aika on myös Suomessa sitä parasta lentoaikaa. Moni kerholainen varmaankin haluaisi myös kotimaassa juuri tuona aikana lentää paikallisesti, esitellä uutta hienoa konetta tuttavapiirille jne. Vuorokoneella Italiaan ja siitä paikallislentoa on välttämättä pienen, dedikoituneen jäsenkunnan puuhaa.

      Kerhon talouden kannalta tuollaisella Keski-Euroopan matkalla luultavasti pystyy saamaan keskimääräiset lentotunnit, 60-70h per kesäkuukausi hyvinkin kasaan (30*2h/pv = 60h) ja ylittääkin sen. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että kone ei ole paikallisesti käytettävissä.

      Siellä Keski-Euroopassa ja Välimerellä “On-season” jatkuu selkeästi pidempään kuin meillä täällä finskissä. Olisiko mitenkään pöljää miettiä tuota kimppareissua meikäläisittän off-season ajalle, syys-lokakuulle? Näin saataisiin koneelle meidän on-seasonilla hyvät tunnit ja off-seasonilla innokkaimmat pääsisivät vielä jatkamaan kautta.

    • #10168

      Pietulla on muuten erittäin hyvä pointti tässä. Tuplamittainen kesäkausi =)

      //T

    • #10169
      Ilkka Korkiakoski
      Participant

      Kiitos Pietu, hyvä pointti. Aikataulutusta voidaan varmaan säätää kunhan saadaan selville kuinka paljon kiinnostusta on. Lomamahdollisuudet voivat rajata tietysti joidenkin mahdollisuuksia syksyn osalta. Mutta mutta, koitetaan tasapainoilla…

      Toinen tärkeä asia olisi myös se että COXin tilalle olisi saatu uusi kone jotta Suomen maaperälle jäisi kaksi hyvää konetta. Jos kesällä operoidaan vaan kahdella koneella niin sitten jakson pituutta ja ajankohtaa joutuu enemmän miettimään.

      -ilkka

    • #10170

      Hei, kaikki. Espanjassa lentämiestä kiinnostuneet

      Olen tämän talven aikana selvittänyt mahdollisuuksia lentää Espanjassa. Lähdin liikkeelle selvittämällä ultralla lentämistä, koska minulla on tällä hetkellä vain UPL. Ensi talven aikana on kuitenkin tavoitteena suorittaa Espanjassa PPL, jonka vuoksi selvitin myös mahdollisuuksia lentää yleisilmailukoneilla.

      Espanja on suuri maa ja siellä on varsin hyvät lentomahdollisuudet ja erityisesti silloin kun meillä pohjoiseuroopassa, Brittein saaret mukaan lukien on kylmää ja sumuista, niin siellä on mitä parhaimmat lentokelit.

      Jotkut brittiläiset ja saksalaiset ovat vieneet osan koulutuksestaan Espanjaan, esimerkiksi Jereziin, Malgaan ja Alicanteen tai näiden kaupunkien lähellä oleville kentille.

      Purjelentäjillä on jo paljonkin julkisuutta saavuttanut Jaccan leiri, Pyreneitten juurella, jossa saa tuntumaan todelliseen vuoristolentämiseen. Erään Malmilla toimivan ultrakerhon piirissä on keskusteltu mahdollisuudesta viedä yksi ultra ja sijoittaa sen talvikuukausiksi Antequeraan, jossa on ultrakenttä ja järjestää siellä sekä alkuosa peruskoulutuksesta että jatkokoulutusviikkoja. Samalla kun perhe tulee viikon tai 10 päivän talvilomalle aurinkorannikolle, ja lentämisestä kiinnostuneet lentävät muutaman tunnin päivässä, niin muut voivat sitten tutustua paikalliseen kulttuuriin, nähtävyyksiin ja shoppailla.

      Yleisilmailukoneet eivät voi käyttää Espanjassa ultrakenttiä, ellei niitä ole rakennettu Espanjassa, mutta niitä on sekä Malagassa, että Velez-Malagassa, jossa järjestetään myös monipuolista lentokoulutusta ja lentokouluilla on erityisisiä “Hour building” ohjelmia, joissa joko paikalla asuvat tai paikkakunnalle viikoksi tai pitemmäksi aikaa tulevat lentäjät voivat “kasvattaa tiimaa” halunsa mukaan. Olen aloitanut PPL:n suorittamisen OneAir lentokoulussa, jolla on kaksi Diamondia DA20 ja DA40, jolla he kouluttavat ja joita voi vuokrata tiiman kartuttamiseen. Tuntihinnat veroineen luokkaa DA20 136 e/h ja DA40 164 e/h, mihin ei ole laskettu laskeutumismaksuja. Malagan lentokentän vieressä on lähin majoitusmahdollisuus 10 minuutin kävelymatkan päässä yleisilmailun terminaalista n. 50 e/yö kahden hengen huoneesta.

      Monet kerhot pistävät osan koneistaan talveksi nukkumaan, koska lentotunteja tulee liian vähän, jotta niitä kannattaa pitää vakuututettuina ja maksaa kausikortteja. Olisiko ajatusta pitää jotain konetta vaikkapa Aurinkorannikolla, jonne on jatkuvasti aika edullisia lentoja ja lentää koneilla siellä?

      – Lauri Tarkkonen

    • #10171
      Tommi Satama
      Member

      Moikka,

      mihin tässä keskustelussa päädyttiin? Kalenterissa pari pidempää varausta oli ja mietin, että onko nämä toteutumassa vai onko noita alustavia varauksia?

    • #10172
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      kyllähän reissu on toteutumassa ainakin vielä näillä näkymin. Reissuun ilmoittautuneiden kanssa tapaamme kesäkuun toisella viikolla keskustelemaan yksityiskohdista.

      Niko Ikonen

    • #10173
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      reissu alkoi muotoutumaan tarkemmin. Kone lennetään 27.6. alkaen minun ja Törmäsen toimesta Nizzaan, jossa avaimet vaihtavat omistajaansa 3.7. Koska Ruotsi on jo melko nähty ideanamme oli lentää 1 välilaskulla Bremenin suunnille, joka vaatii sen verran polttoainetta että koneeseen mahtuu vain 2 henkeä. Toki jos innokkuutta jollain on niin asiaa voidaan miettiä

      Nizzasta Repo ja Korkiakoski lentävät koneen italian kautta Kroatiaan jossa mukaan hyppää vielä Thomas. He ajelevat koneen sitten sieltä takaisin Suomeen hieman kierrellen. Varaus saattaa olla tällä hetkellä hieman pitkä, mutta mikäli reissu uhkaa lyhentyä niin sitä lyhennetään hyvissä ajoin matkalta.

      Mukaan sinällään vielä mahtuisi ainakin keskieuroopan lennoille. Esimerkiksi Bremenin ja Splitin välisillä matkoilla on näillä näkymin vain 2 lentäjä ja kenttiä tiheässä eli polttoainekkaan ei muodosta ongelmaa.

      Niko Ikonen

      040 827 6955

    • #10174
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      SRH laskuvaurion takia pois käytöstä ja STL sitten Euroopassa.. P. Timosen sanoin:

      “Vähän pelisilmää please, Pietu”

    • #10175
      Tommi Satama
      Member

      Laitatteko vaikka infoa mikäli reissu lyhentyy, niin voisi saada heinäkuussa itse jonkun matkan lennettyä päiväseltään.

Viewing 9 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .