Skip to content

Lisää kalustoa, saatava

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Lisää kalustoa, saatava

  • This topic is empty.
Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9137
      Miika Asunta
      Participant

      Hommataan pränikkä DA40NG STL:n rinnalle. Tarvitaan 400 000+ euroa.

      En tiedä olisiko tällainen rahoitusmalli mahdollinen:

      Perustetaan rahasto, johon myydään osuuksia. Rahaston pääoma = koneen hankintahinta ja myöhemmin myyntiarvo.

      Osuuksille maksetaan korkoa (niin paljon että houkuttelee enemmän kuin pitkäaikaistalletus) + palautetaan pääomaa vuosittain koneen arvonaleneman verran. Nämä kerätään tuntihinnassa.

      Kun kone myydään rahasto puretaan, ja pääoma palautetaan rahasto-osuuksien omistajille.

      Rahasto-osuuden voi myydä.

      Toimikoon tämä uuden kalustokeskustelun avauksena – unohdetaan tässä tulevaisuuteen liittyvät epävarmuustekijät. Pitää joka tapauksessa katsoa eteenpäin siten että toimintaa kehitetään.

      Miika

    • #10441
      Ilkka Korkiakoski
      Participant

      Miika, hyvä keskustelun avaus!. Kalustotilanne on heikko ja jostain pitäisi saada helpotusta.

      Rahastomalli voisi periaattessa toimia jos investoijalle jäljellä oleva pääoma ja korot yhteensä tuottaisivat 3-5% tuoton pääomalle rahaston elinkaaren aikana. Joku minimisijoitus rahastossa pitäisi olla jotta vaihdanta ja hallinnointi toimisi järkevästi. Pystyykö joku tekemään esimerkkilaskelmaa tälläisesta esim 5-10v sijoitushorisontilla?

      Olisiko tässä mahdollista yhdistää kahta sarjaa – tuotto ja lento?. Edellinen tähtäisi vain tuottoon kuten kannatusjäsenyys ja jälkimmäinen konvertoisi tuoton esim edullisempaan lentohintaan ja varausetuoikeuteen ?

      Avainkysymys lisäinvestoinneissa koneisiin olisi saada näkemys lentotoiminnan jatkon vaihtoehdoista 2017 ja sen jälkeen. Ilman näitä näkymiä sijoittajia voi olla vaikea houkutella mukaan.

    • #10442

      Ongelma on akuutti, rahaston kehittäminen ja kokoaminen on parhaassa tapauksesa tulevaisuudessa, jolloin tämä akuutti ongelma toivottavasti takanapäin. Aloite uudesta DA40NG:stä osoittaa uskoa tulevaisuuteen, mutta uskallan väittää, että myös se miten akuutit ongelmat hoidetaan voi lisätä jäsenten uskoa tulevaisuuteen. Aika tietysti korjaa tätä akuuttia kahden koneen telakalla olosta johtuvaa ongelmaa, mutta onko kahdollisesti mitään lyhyen aikavälin nopeaa ratkaisua. Koneen vuokraaminen lyhyeksi ajaksi on varmasti taloudellisesti epäedullisempaa, mutta samalla voimme mitata kuinka monet ovat valmiita lentämään korkeamilla hinnoilla, mihin uuden koneen hankkiminen vääjäämättä johtaa.

    • #10443
      Taneli Haapaniemi
      Participant

      Ehdottoman kannatettava ajatus, MUTTA: em. periaatteella lentotunnin hinnaksi tulee 250+ € (vrt Aeropolen 255€/h + 8min rullaus). Allekirjoittaneelle ei ole kynnyskysymys mutta ero on mittava STL:n hintaan verrattuna ja kuitenkin tavoiteltava minimituntimäärä / vuosi olisi yli 200h.

      En tarkoita, etteikö voisi onnistua mutta vaatii sijoittajien lisäksi potentiaalisilta lentäjiltä nykyistä huomattavasti suurempia taloudellisia uhrauksia lentoharrastukseen.

      Taneli Haapaniemi

    • #10444
      Ilkka Korkiakoski
      Participant

      Akuuttiin ongelmaan vuokraus lienee ainoa mahdollisuus. Lähin melko hyvällä käytettävyydellä oleva on OH-KAM jonka hinnan Taneli tuossa jo totesi. Onko kukaan kysynyt olisiko siitä saatavissa jollain järjestelyillä syyskesäksi/syksyksi lisäkapasiteettia?

      Jos unohdetaan kaikki epävarmuudet lentoiminnassa ja pohdittaisiin vain uuden koneen tuntihintaa joka korreloi vuosituntimääriin ja sitä kautta takaisin tuntihintoihin niin esittäisin kysymyksen kaikille DA40 lentäjille. Mikä on tuntihinta jolla ollaan kiinnostuneita lentämään uudella koneella 10h+ vuodessa (määrä jolla osaaminen ja rutiini pysyy jollain tasolla voimassa) ?.

    • #10445

      TIL kait myos vaihtoehtona akuuttiin tilanteeseen?

      Itse olen KAM:lla lennellyt hieman. Eli se n. 250e/h on siedettava itselle, mutta vain jos STL ei ole saatavilla.

      Jos meilla olisi kaksi DA40NG niin niiden tuntihintojen kannattaisi ehka olla samat (Kerhon psykologit voi korjata jos arvaan vaarin). Toki jos olisi TCAS tai saatutkaa tai ilmastointia tms. niin sitten voinee perustella jonkinlaisen preemion.

      Mutta…Voisiko neljas kone olla joku ihan muunkinlainen kone?

      Taitolentokelpoinen (tai saisi edes spinneja harjoitella..), laskutelineet sisaan vedettava, kannuspyorakone, kaksimoottorinen (onnistuisiko 500e/h tai alle? Jos niin olisin kiinnostunut.)… turbopropit taitaa olla liian kalliita.

      Entas joku ultra? Voisi lahialueella lahinna sompailla ja rohkeammat pidemmallekin.

    • #10446

      Täällä tulikin mielenkiintoinen avaus. Kannattaa todella katsella eri vaihtoehtoja hieman laajemmin.

      Olen lähettänyt hallitukselle pienen muistion kysyen Piperin soveltuvuudesta kerhon kaavoihin. Tosin ajatuksena oli lennättää Suomessa varsin vähällä käytöllä oleva Piper OH-BAN Malagaan. Siinä olisi tullut mahdollisuuksia lentää koneellä Suomessa, ainakin tyypit ja vähän muutakin. Antti Laukkanen näki hankkeessa kehittämisen mahdollisuuksia ja Johan Stude, joka tuntee koneen ja toisen osakkaan piti mahdollisena järjestää tyyppikoulutusta tarvitseville. Olen keskustellut ajatuksesta kerholla ja useammat jäsenet ovat myös pitäneet tätä ajatusta kelvollisena.

      Olen esittänyt harkittavaksi yhteistyötä ultrakerhojen kanssa, eräänä taka-ajatuksena oli, että jos lentäminen Malmilla loppuu, niin monet ultralentäjät voisivat kokea tarvetta korvata lähialueella ja kierroksessa tapahtuvat harjoituslennot vähän pitemmillä matkalennoilla. Tuskin kukaan ajaa Helsingistä vaikkapa Hyvinkäälle tai Lahteen tunnin tai polen tunnin harjoituslennon vuoksi, mutta jos kyseessä on lento Ouluun tai Tukholmaan, niin se ehkä olisi mahdollistea. Tällöin moni ultralentäjä saattaisi innostua hankkimaan aluksi vaikkapa LAPL:n, mikä antaisi MIK:n koulutusorganisaatiolle hommia ja laajentaisi rekrytointipohjaa. Ultrakerho toisi koneet tullessaan, jos yhteistyötä lähdetään kehittelemään ja ultrakenttä voisi olla pajon lähempänä kin Hyvinkää, Räyskälä tai Vesivehmaa.

      Olen myös ollut kehittämässä ajatusta koneen viemisestä talveksi Malagaan, jossa suomalaiset käyvät muutenkin talvilomalla ja kerho voisi tarjota matkalentomahdollisuuksia Malagasta eri puolille Espanjaa ja mikäli olot Välimeren eteläpuolella ovat riittävän rauhalliset niin myös sinne.

      Tässä kannattaa myös miettiä mahdollisuutta vesilentämiseen. Jos tyydytään ultraan, niin 30 tonnin Ikarus ja 5 tonnin ponttoonit on ihan mahdollinen yhdistelmä ja sillon lentotunnin hinta on jopa pidettävissä halvempina kuin “Ihqun”. Mielestäni kaikkia vaihtoehtoja pitää tutkia ja jos hallituksella ei ole siihen aikaa, niin sehän voisi muodostaa vaikka useampia työryhmiä, joille se voisi antaa tehtäväksi erilaisten skenaarioiden kehittämisen ja jonkunlaisen arvausta paremman kustannuskehikon rakentamista. Monet ajatuksista olisivat varmasti toiveiden tynnyreitä, ja mahdottomia toteuttaa, mutta jotkut tai eri ajatusten uudet yhdistelmät voisivat olla kelvollisia jatkomuokkaukseen.

    • #10447
      Pekka Aakko
      Participant

      Itse olen kiinnostunut rahastosta, rahoittamisesta (tai kimppakoneestakin), lentotunnin hinta voi olla siellä 200 euron huudeilla eikä tee vielä silloin ongelmaa. Akuutti konepula on imo isompi ongelma. Mielestäni kannattaa satsata moderniin kalustoon, uskoisin sen houkuttelevan myös uusia lentäjiä paremmin kuin vanhat mallit koneista. Kerholla on jo IHQ ja SRH, jotka edustavat halvempaa hintapistettä konevuokrissa.

      Oma lupa on vasta tuloillaan, mutta mulle ihan ehdoton \”myyntivaltti\” kerhoon oli STL. Diamond vaan on ihku =) senkin vuoksi kannatan uuden sellaisen (tai jopa DA42) hankkimista. Tuossa tietysti tulisi laskeskella vähän ja tod näk DA40 menekki olisi kuitenkin isompi vuokratunneissa kuin DA42.

      Jos kone vuokrataan ulkopuolelta, voi äkkiä olla tilanne, jossa se sitten jääkin kalustoon kun haluajia on paljon ja vuokrakoneesta tulee ikäänkuin osa MIK kalustoa. Silloin tietysti maksetaan lentämällä jonkun toisen konetta. Mielelläni tutkisin sen vaihtoehdon, että kerho hankkii rahoituksen (kerholaisilta tai pankista tai jostain kombinaatiosta). Rahoittajilla sitten voisi olla porkkanana esim halvempi tuntihinta koneella ja tietty sitten jonkin ajan päästä myös sijoitettujen rahojen saaminen takaisin. Etuoikeus lentoihin saattaa olla hankala toteuttaa, tosin varmaan myös saattaisi olla yksi iso syy maksaa isompaa osuutta koneesta jos saatavuus olisi myös parempi. Tuo vaan voi olla hankala laittaa toimimaan?

      Hyvä keskustelunavaus, hallitus voisi tehdä vaikka kyselyä jäsenten mahdollisuuksista toimia rahoituksen antajina ja vähän hahmotella mitä etuja moinen toisi? Tällöin ainakin saataisii vähän kuvaa rahoituspohjasta ja kiinnostuksista.

      Pekka

    • #10448

      En haluaisi asettaa akuutin ongelman nopeaa ratkaisemista ja pitkän aikavälin konestrategiaa vastakkain. Jos vuokrakone jää pitempiaikaiseksi ratkaisuksi, niin se kertoo siitä, että se on kelvollinen ja että kerhon voimavarat eivät riitä pitkällä aikavälillä taloudellisempaan ratkaisuun.

      En myöskään haluaisi houkutella ketään mukaan herättämällä toiveita koneeseen sijoitetun pääoman palaamisesta joskus takaisin, mahdollisesti jopa voitollisena. Jos Malmi menetetään, niin se tulee haittaamaan Suomen lentokonemarkkinoita vuosia ellei vuosikymmeniä. Vanhoja, mutta vielä käyttökelpoisia koneita tulee myyntiin, mutta sekä harrastajat että pienemät ja jopa isommat yrittäjät vähentävät toimintansa volyymiä. Uusia lentäjiä tulee entistä vähemmän. Malmi on noin 1.5 miljoonan asukkaan ainoa toimivalla etäisyydellä oleva yleisilmailukenttä. Jos se poistuu, niin sekä toiminnan volyymi että rakenne muuttuu ja voimakkaasti. Tässä tilanteessa on vaikea kuvitella, että lentokone olisi hyvä sijoitus. Pankit eivät ole kiihkeitä rahoittamaan ilmailua juuri nyt, sieltä saadaan rahaa vain, jos riittävän moni kerholainen pistää asuntonsa kaniin.

      Ruotsalainen sanoo: Om det smakar så kokstar det. Uusi ja moderni kone on varmaan houkutteleva, mutta jos halutaan pitää lentohintoja matalina, niin silloin täytyy kyllä katsoa mitä tästä Malmin tilanteen muodostamasta suhdanteesta on saatavissa. Ennustan tarjolle tulevan edullisia Cessnoja ja Pipereita ja vähemmän Diamondeja, jotka saattavat jopa lentää ulkomaille. En ole tehnyt laajempaa markkinatutkimusta, mutta 200 euron pintaan olisi tarjolla esimerkiksi aikaisemmin mainittu OH-TIL, papereiden mukaan varsin hyvässä kunnossa oleva Piper PA28. Cessna 152 taitaa olla tarjolla jonnekin 150 euron seutuville. Nämä koneet ovat käytettävissä myös ilman kerhon myötävaikutusta, koska jokainen jäsen voi vuokrata niitä halutessaan. Sitä tietenkin voisi toivoa, että jos MIK voisi ostaa näiltä vuokraajilta isomman paketin, niin tuntihintoihin voidaan saada pudotusta. Ainakin jotkut lentokoulut myyvät myös “hour building” paketteja 10, 20 ja 50 tunnin laajuisina ja hinta on silloin 5-20 % halvempi.

      Lentotuntihinnan säätely investoinnin suuruuden mukaan on varsin yksinkertainen asia. Joillakin kerhoilla on eri kokoisia kalustomaksuja, isommalla kalustomaksulla saa isomman alennuksen lentotuntihintaan. Joillakin kerhoilla on myös alennus ennakkomaksajille ja kerho-aktiiveille. Aktiiviksi pääsee hallituksen päätöksellä, kun on ottanut vastuulleen joitakin kerhon toimintoja.

      Etuoikeus varauksiin on tietenkin vaikeampi toteuttaa, mutta siihenkin on keinoja. Yksi keino olisi, että varauskirja on avoin kaikille vasta esimerkiksi viikkoa tai kahta ennen lentopäivää ja ne, jotka ovat “kultapossukerhossa” voivat varata milloin vain, tämä merkisisi sitä, että etuoikeuden käyttäminen edellyttää varausta aikaisemmin. Tämä merkitsisi käytännössä sitä, että jos joku haluaa varata koneen lomapäivikseen tai vaimon syntymäpäivälle, niin sen varauksen voi tehdä vaikka kuukausia ennen ja sitten vain toivoa, että olisi lentosää ja kone kunnossa. Yksi mahdollisuus on myös sallia pitemmät matkalennot, siis 5 – 21 vrk vain “investoijille”. Eräs venekerjo halusi saunan retkisaareensa ja päätti, että jos jotkut jäsenet kustantavat sen, niin heillä on 10 vuoden ajan etuoikeus saunan käyttöön ja sen jälkeen se tulisi kaikkien käyttöön. Tämä muistuttaisi hieman kimppakonetta, jossas kimpan jäsenet voivat halutessaan lentää, mutta jos kone olisi ylijäävällä ajalla myös muiden käytössä ja kerho siitä hyvästä vastaisi hoidosta ja huollosta sekä varauskirjabyrokratiasta, niin se olisi kimpalle yksinkertaisempaa.

      Juuri nyt näyttää siltä, että akuutin ongelman ratkaisemiseksi yksittäiset jäsenet vuokraavat Malmilla tai jossain lähikentillä olevia koneita, varmaankin menee pitkälle syksyyn ennenkuin kaupunki antaa päätöksiä kntän käytöstä. Finavia jättää lähtiessään kiitoteiden päihin valkoiset rastit, mutta varmasti tullaan keskustelemaan miten Malmi voisi toimia korpikenttänä. Kaupungin byrokratia taitaa pelata kaupallisen toimijan (Aviastar) pois pelistä, koska kaupalliselta toimijalta tullaan edellyttämään ihan mainnittavaa vuokraa, mutta yhdistykselle kenttä kuulema voidaan luovuttaa varsin nimellistä vuokraa vastaan. Kaupunki edellyttää kaiketi, että yhdistys pitää paikat kunnossa. Vaikka tämä juonne onkin lähinnä kaluston hankkimisesta, niin varsin oleellinen komponentti on kenttä ja halli, jolta lennetään ja sitä kalustoa säilytetään. Tällä hetkellä kaikki Malmin toimijat koheltavat jotain omalla tahollaan, nyt pitäisi kyetä liittämään kaikki voimavarat yhteen sekä kerhojen että kaupallisten toimijoiden, jota saataisiin niin voimakas yhdistys, että se kykenisi ottamaan kentän vastuulleen. Ilman sitä kaupunki ei tule luovuttamaan kenttää ilmailijoille. Ilman kenttää ei juuri tarvita koneitakaan.

    • #10449
      Antti Laukkanen
      Participant

      Lähtisin pohtimaan esitettyjä ajatusmalleja siltä pohjalta, että Malmin Ilmailukerho ry on nimensä mukaisesti rekisteröity yhdistys, ja yhdistyksen jäseniä koskee ehdoton tasa-arvoisen kohtelun periaate. Näin ollen jokainen maksaa lentotunnistaan saman summan ja jokaisella on sama oikeus varata koneita. Jos porukka lähtisi mukaan rahoittamaan lentokonetta eurojen kiilto silmissä, se ei voisi johtaa toisen koneen hinnan nostamiseen. Se olisi sangen epäoikeudenmukaista niitä kohtaan, jotka eivät ole rahoittamassa konetta (ja vielä epäoikeudenmukaisempaa, jos he vielä joutuisivat kärsimään kovemmista hinnoista ja huonnommista varausmahdollisuuksista). Perinteisesti kerhotoiminnassa jokaisen koneen tulee kattaa omat kulunsa.

      Meillä koneissa on ilmeisesti pistämättömän onnistunut hinta-laatusuhde, mikä osaltaan vaikuttaa varauskalentereiden jatkuvaan täytenä olemiseen. Huono tuuri koneiden kunnon suhteen ei ole asiaa ainakaan helpottanut. Lienee päivänselvää, että toinen samanlainen – tai muuten yhtä houkutteleva – kone lentäisi aivan yhtä paljon kuin STL. Niin huutava pula meillä on kalustosta.

      Vuokrakalustoa on toki tutkittu, mutta sitä ei ole oikein tahtonut löytyä – ainakaan järjelliseen hintaan. Kerho kun ei kuitekaan tahdo ottaa vastuulleen ylimääräistä riesaa pelkästä läpilaskuttamisen ilosta. Ehkäpä tähän on tulossa parannusta.

      Tulevaisuus on nyt joka tapauksessa synkän epävarmuuden pilven varjossa, joten investointeja ei voitane tehdä ennen kentän kohtalon ratkeamista. Kimppakonevaihtoehtoja on toki olemassa, mutta ne eivät varsinaisesti ratkaise kerhon kalustopulasta johtuvia ongelmia. Paitsi mikäli liuta aktiivipilotteja häviää lentämään muulla kalustolla. Lopputulos lienee senkin jälkeen sama varauskalenterin suhteen.

      Mitä tulee taitolentokelpoisiin koneisiin, niitä on hyvin vähän tarjolla sellaisessa kategoriassa, josta olisi hyötyä koko jäsenistölle. Kannuspyöräkoneiden, ainakin moottorikoneiden, soveltuvuus jokapojan kerhokoneiksi on todistetusti aika huono. Jos ja kun meillä Cessna-kalustossakin menee vuoron perään nokkapyörä ja pyrstökoukku, voi lyödä vetoa kuinka kauan konstikas kannuskone kestäisi. Aika harva peruskerhokone soveltuu nykyään edes syöksykierretreeneihin. Ja mitä kompleksisempi kone, sitä kalliimpaa sitä on huoltaa.

      Lähtökohtaisesti ajatus on toki hyvä, mutta sen kehittämisessä täytyy huomoida aika iso läjä liikkuvia osasia – etenkin kerhotoiminnassa.

Viewing 9 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .