Skip to content

Malmin jatkoaika, liikenneministeri Risikon esitykset

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Malmin jatkoaika, liikenneministeri Risikon esitykset

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9086
      Miika Asunta
      Participant

      Pahoittelen että tietoa eilisestä LVM:n järjestämästä keskustelutilaisuudesta on tihkunut niukasti, lehdistö (YLE) on lähinnä uutisoinut LVM:n klo 15.21 tilaisuuden vielä kestäessä julkaiseman tiedotteen pohjalta.

      * * * * *

      Tilaisuudessa kuultiin seuraavat alustukset

      1. Katsaus Malmin lentokentän tilanteeseen / Mikael Nyberg, LVM

      – Hallituksen ja Helsingin kaupungin poliittinen päätös, tehty valmistelematta, annettu ylhäältä alas, alue otetaan asuntorakentamiseen: “Asia on nyt niinku ratkaistu näin”.

      2. Helsingin kaupungin toimet Malmin lentokentän suhteen / Timo Härmälä, Helsingin kaupunki

      – ei ilmennyt mitään uutta. Kaupungin edustaja ei ottanut missään vaiheessa kantaa siihen, tarvitseeko Helsinki toista lentokenttää.

      3. Trafin katsaus riskikartoituksen tuloksiin / Pekka Henttu

      – Selvitetty korpikenttänä toimisen riskejä ja millä ehdoilla se on mahdollista (RWY 09/27 sulkeminen)

      – Tarvitaan lentokentän pitäjä, jolle myönnetään ao. lupa

      – Ympäristölupa / aluehallintovirasto AVI, periaatteessa ei ole esteitä jatkaa nykyiseltä pohjalta

      – Ilman lennonjohtoa nykyinen operaatiomäärä ei ole mahdollinen

      4. Finavia / Kari Savolainen kertoi ettei Malmilla ole kaupallista liikennettä, eikä kentän ylläpitäminen ole Finavian intresseissä Rajavartioston (ja Patrian) siirryttyä muualle.

      Liikenneministeri Risikko esitti kahden työryhmän perustamista:

      1. TOIMINNAN JATKAMINEN MALMILLA VUOTEEN 2018 (2020) ASTI

      Tätä työryhmää vetää Trafi. Risikko pyysi BF-Lennon edustajaa kokoamaan tähän yrittäjien edustajat. Tarkoituksena on löytää uusi lentokentän pitäjä, ja määritellä ne puitteet jossa toimintaa jatketaan ilman Finaviaa.

      2. KORVAAVAN LENTOKENTÄN ETSIMINEN YLEISILMAILULLE

      Tätä työryhmää vetää LVM / Mikael Nyberg. SIL/Timo Latikka koordinoi tämän työryhmän harrasteilmailun edustajat.

      Kummankaan työryhman osalta mitään nimityksiä tai kokoonpanoa ei sovittu itse tilaisuudessa.

      Seuraava keskustelutilaisuus samalla kokoonpanolla pidetään tammikuussa kun työryhmien toiminta on alkanut.

      Koko noin 2h kestävä keskustelu on kuunneltavissa tästä:

      http://mik.1g.fi/snd/2014-12-04-LVM-keskustelutilaisuus.mp3

      LINKIN LEVITTÄMINEN ULKOPUOLISILLE JA JULKAISEMINEN NETTIFOORUMEILLA ON KIELLETTY.

      TIEDOSTON KOKO ON N. 54 MEGATAVUA, EIKÄ SIINÄ OLE TUNNISTETIETOJA, VOIT KOPIOIDA VAPAASTI OMAAN KÄYTTÖÖN.

      Tilaisuuden powerpoint-materiaaleja ja mahdollista pöytäkirjaa ei lupauksesta huolimatta ole vielä toimitettu.

      Kuvia tilaisuudesta, ml. näytetyt powerpoint-diat:

      http://mik.1g.fi/kuvat/LVM/

      Nybergiltä jäi näyttämättä Tehdyt selvitykset 2/5, 3/5 ja 4/5 powerpoint-sivut. Risikolla, Härmälällä ja Savolaisella ei ollut powerpoint-esityksiä.

      Miika

    • #10369
      Miika Asunta
      Participant
    • #10370

      Ilmeisesti kukaan ei kysynyt Savolaiselta, miten Finavia on määritellyt tonttinsa niin kapeaksi, että vain kaupallinen liikenne on sen intresseissä. Kyllä BF, Aeropole, Salpauslento ja laskuvarjojen pudottajat ovat kaupallisia toimijoita.

    • #10371
      Miika Asunta
      Participant

      LVM:stä saatiin vihdoin tilaisuuden muistio ja powerpoint-esitykset. Ne on tulostettu ja luettavissa kerhohuoneella, lisäksi löytyvät osoitteesta http://mik.1g.fi/kuvat/LVM/ (kuvagalleria tukee powerpoint- ja pdf-tiedostoja).

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .