Skip to content

Matkakertomus: CTL Itämeren ympäri 26.-28.5.

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Matkakertomus: CTL Itämeren ympäri 26.-28.5.

  • This topic is empty.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8900

      MATKAKERTOMUS OH-CTL ITÄMEREN YMPÄRI

      Vuoden suunniteltu lentoreissu Tango Limalla Itämeren ympäri toteutui 26.-28.5.2011. Lensimme reitin myötäpäivään seuraavien kenttien kautta:

      Malmi

      Riika (Latvia)

      Kaunas (Liettua)

      Szczytno-Szymane (Puola)

      Pila (Puola)

      Rönne (Bornholm, Tanska)

      Kristianstad (Ruotsi)

      Hultsfred-Vimmerby (Ruotsi)

      Tukholma-Skavsta (Ruotsi)

      Maarianhamina

      Malmi.

      Lupasivat epävakaista säätä ja sitä, tuhkatiedotteita ja seitsemän maan NOTAMeita tutkittuamme nousimme Malmilta ilmaan 26.5. puolen päivän aikoihin. Maan pinnalla tuuli lännestä mutta kilometrin lentokorkeudessamme oli hieman takatuulta ja laskeuduimme Riikaan 2 h 5 min jälkeen. Tankkaus siellä kesti jälleen kerran kauan ja laskeutumismaksuissa meitä varmaankin huijattiin (116 EUR) – kuitissa lukee charter flight, huomasin jälkeenpäin. Vahva pyrkimyksemme oli ehtiä Länsi-Puolaan vielä saman päivän aikana. Tankkasimme vielä matkalla Kaunasissa ja NOTAMin mukaan suljetulla kentällä Szymanessa Itä-Puolassa, jonne puolalainen ystävämme oli järjestänyt Avgas-jakelun. Ensimmäisen päivämme määränpäähän Pilaan Länsi-Puolaan saapuessamme odotin typötyhjää kenttää, mutta loppuosalle kaartaessani huomasin viiden kuumailmapallon nousevan kentältä ja porukkaa oli. Pilan kenttä on siitä erikoinen, että lentokoneiden hangaarin ja kiitotien välissä kulkee nelikaistainen autotie, joka pitää ylittää. Puolalaiset autoilijat kaahaavat, joten autoliikenteen pysäyttäjät piti olla koneen molemmin puolin ja rullatessa edessäkin. Sää oli helteinen ja ukkosta hierova mutta lopulta ei satanut.

      Toinen aamu oli täysin tyyni ja täyspilvikatto yllämme oli kohoava. Puolalaisen ystävämme helikopteri oli sähköisen bensapumpun korjauksessa Poznanissa, joten odottelimme sen valmistumista yli puolen päivän. Sitten tankkasimme lentolaitteet, teimme yhden lentosuunnitelman Luoteis-Puolan sotilasalueita väistellen, ja lensimme kohti Bornholmin saarta, joka on Puolan ja Ruotsin välissä. Helikopteri lensi edellä ja me muutaman sata metriä perässä. Puolan rantaviivalta ei nähnyt Bornholmia, joka on vajaan sadan kilometrin päässä rannikolta. Bornholmin edessä oli kevyt sadekuuro ja kiitotie on täysin avoin etelä- ja länsituulille. Myöhemmin illaksi luvattu 30 solmun puuskatuuli ei ollut vielä saavuttanut Bornholmia ja laskeutuminen sujui aika keskimääräisin ohjausliikkein. Lentokentällä oli ystävällistä väkeä. Saimme lainaan siipipainot, ilmatäydennyksen oikeaan päätelineeseen ja hotellivarauksen. Tilataksilla ajoimme sitten parin kilometrin matkan Radisson Blue –hotelliin, jossa meille myönnettiin sellaiset kahden hengen huoneet, joissa kussakin oli ihan erilliset huoneet kummallekin nukkujalle. Kävelimme saaren pääkaupunkiin Rönneen ja tuuli oli kovaa. Kävimme vielä ennen nukkumaan menoa tarkastamassa että lentolaitteemme ovat paikoillaan.

      Kolmantena aamuna lähdimme kentälle kahdeksalta mainion aamiaisen jälkeen. Laskeutumismaksu oli naurettavat 14 euroa. Lensimme lyhyen lennon Ruotsin mantereelle Kristianstadiin. Siellä oli torni kiinni mutta vilkasta laskuvarjotoimintaa ja jälleen avuliasta lentokerhon väkeä jolta saimme lentobensaa, vinkkejä ja juotavaa. Ongelmaksi muodostui löytää seuraava kenttä, jolta saisi lentobensaa. Lauantait ovat Ruotsissa sellaisia päiviä, että monet isohkotkin kentät ovat suljetut eikä bensaa saa näppärästi luottokortilla itse tankaten kuten Suomessa. Selvitimme käytännössä kaikki lentopaikat Kristianstadista pohjoiseen ja länteen mutta vasta Skavsta, 25 Ryanairin kohteen kenttä Tukholman eteläpuolella, oli auki. Lensimme sitten sinne pysähtyen puolimatkassa Hultsfred-Vimmerbyn kentällä jaloittelemassa. Skavstan torni halusi CTL:n ja helikopterin lähestyvän ja laskeutuvan eri lentosuunnitelmilla, joten ne puhuttiin jaksolla peräkkäin. Turvatoimet Skavstassa olivat harrastelentäjälle ylimitoitetut. Söimme terminaalissa reissumme ensimmäisen lounaan (aamiaiset ja illalliset toki olivat runsaat) ja selvittelimme helikopterin miehistölle seuraavaa paikkaa tankata. He halusivat jo kääntyä takaisin kohti Puolaa vaikka houkuttelimme heitä kiertämään myös Itämeren. Lounaistuulet eivät mahdollistaneet lentää enää takaisin Kristianstadiin ilman välitankkausta. Saimme puhelimella kiinni Västervikin (Itä-Rannikolla noin tunti Skavstasta etelään) yhteyshenkilön, joka lupautui raahautua kentälle myymään lentobensaa helikopteriin. Tiemme erosivat ja me ponkaisimme Tango Limalla ilmaan, kettu loikki kiitotiellä jo noustuamme, ja suuntasimme kohti Maarianhaminaa. Saimme selvityksen lentää Tukholman keskustan vierestä, lensimme kilometrissä, Tukholman controllin alueella oli hyvin vähän liikennettä, koska oli lauantai-ilta. Takatuuli siivitti matkanopeutemme 130 solmuun. Maarianhaminaan saavuimme vain tunnin lennon jälkeen. Tiesimme, että seuraavan päivän sää on huono, joten tankkasimme ja nousimme jälleen ilmaan suuntana Malmi. Laskimme saapuvamme Malmille klo 21.40, siis reilusti ennen kello kymmentä, jonka jälkeen emme enää saisi melunrajoituksen takia laskeutua. Sää Suomen mantereella näytti huonolta mutta Turun tornin kertoma Helsingin sää hyvältä, joten jatkoimme. Vastaamme tuli jos jonkinlaista pilveä meitä alempana, ylempänä ja myös meidän lentokorkeuksissamme, mutta onnistuimme säilyttämään VMC:n ja puskemaan kostean ilman läpi Malmille, johon laskeuduimme klo 21:45 tyytyväisinä. Emme olisi ehtineet Malmille ellei meitä olisi koko päivän auttaneet reippaat myötätuulet Etelä-Ruotsista saakka.

      Olo oli hieman epätodellinen könytessämme väsyneinä MIK:n kerhohuoneelle, jossa oli käynnissä bileet. Ihan tuntui että kolmen päivän lentoreissuamme Itämeren ympäri suorastaan ihailtiin. Lentoreissu oli pisin tähänastisista 15 ulkomaan lentoreissustani. CTL oli ilmassa noin 13 tuntia, 10 lentoa. Lentobensat maksoivat 2-3 eur/litra riippuen tankkauspaikasta, joten se oli keskimäärin Suomea halvempaa mutta aikaavievempää ja hankalampaa järjestää. Laskeutumis- ja muita kenttämaksuja maksettiin Riikassa (116 eur), Kaunasissa (76 eur), Rönnessä (14 eur) ja Skavstassa (33 eur). CTL toimi koko matkan moitteettomasti. Jos joku MIK:läinen innostuu samantyyppiseen reissuun, minulta löytyy muutama kilo karttoja.

    • #9684
      Marko Einamo
      Member

      Hieno tarina . Ja hyvä ettei tuhka hommat pilanneet reissua. Laita halutessasi joitain kuvia tuonne mik gallerian puolelle , kaikki käy mutta CTL vierailla mailla kuvat on erityisesti mieleen.

      Kuvagalleria kohdassa on linkki, jonka kautta kuvien siirto käy kätevästi.

      Olemme lähdössä Ilkan kanssa Hanniin saksaan SRH:n kanssa 14.6. Ekaksi yöpymis paikaksi ajattelimme juuri tuota Rönneä. 14 eur laskeutumis maksu on minunkin mielestäni ihan ok. :-) Pitäisiköhän testata tuo sama Radisson Blue –hotelli !

      Saako tämän matkakertomuksen kopsata tuonne web sivumme kohtaa matkakertomukset ?

      t:marko

    • #9685

      Toki matkakertomukseni voit kopioida muiden matkakertomusten joukkoon. Onnistunutta matkaa Saksaan!

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .