Skip to content

MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu MIK kalustomaksut kuriin ja millä toimenpiteillä?

  • This topic is empty.
Viewing 17 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8954
      Rami Sadik
      Participant

      Nostetaan nyt kissa pöydälle kalustomaksuista ja niiden kehityssuunnasta.

      Tämän viestin tarkoituksena on avata positiivinen ja kehittävä ilmailuhenkinen keskustelu. Miten ja millä tavalla saisimme tuntihinnat tulevaisuudessa 80-130€ tasolle. Onko tuo yhtälö nykyilmailussa enää edes mahdollinen saavutus vai onko CTL ja COX ovat tulleet (PPL-SEP) nykyilmailun tiensä päähän?

      Itselläni ei ole tarkkaa statistiikkaa jäsenten vuosittaisista lentoajoista, mutta oletan 80% osuvan 0-20 tunnin välille. Seuraaviin hintoihin siis on lisätty kalustomaksu, jäsenmaksu ja ilmailuliiton jäsenmaksu.

      10 h vuodessa lentävä maksaa

      Cessna 172SP (OH-SRH) 181,5 € / h

      Cessna 172M (OH-CTL) 225 € / h

      Cessna 152 Aerobat (OH-COX) 179 € / h

      20 h vuodessa lentävä maksaa

      Cessna 172SP (OH-SRH) 164 € / h

      Cessna 172M (OH-CTL) 208.35 € / h

      Cessna 152 Aerobat (OH-COX) 161.5 € / h

      Haluaisin nimen omaan kuulla asiallisia ja positiivisia kommentteina laskelmia ja erillaisia vaihtoehtoja miten saisimme MIK:n jäsenmäärän kasvuun, hintoja alas päin ja lisää ihmisiä ilmailun pariin.

      t Rami

    • #9848
      Miika Asunta
      Participant

      100LL maksaa tällä hetkellä Malmilla 3,397 €/litra.

      JET A1 maksaa Malmilla 1,305 ja verojen kanssa 2,0089 €/lit

      Pelkkä polttoaineen osuus tuntihinnasta:

      CTL 38 litraa / tunti = 129,086 € / tunti

      COX 25 litraa / tunti = 84,925 € / tunti

      SRH 21 litraa / tunti = [strike]27,405 €[/strike] 42,187€/ tunti

      Tuntihintaan lasketaan myös kiinteät kulut (kausikortti, parkkiruutu/hallipaikka), moottorirahaston karttuttaminen, huoltokustannukset jne. Tätä kertymää seurataan säännöllisesti excel-taulukossa.

      Koneiden tuntihintoja on korotettu viime vuosina ainoastaan polttoainekustannusten noustua.

      SRH:n yllättävät korjauskulut ja ennenaikainen moottorihankinta ovat nostaneet sen tuntihintaa. SRH:n huokeammalla polttoainekustannuksella ei siten ole voitu rahoittaa muita koneita.

      Jos polttoaineen hinnannoususta joitan positiivista hakee, niin kiinteiden kulujen osuus on bensakoneissa romahtanut.

      Miika

    • #9849
      Miika Asunta
      Participant

      SMA-dieselmoottorilla varustettu Cessna 182 kulkisi 120 solmua tunnissa, kantaa 4 henkilöä, toimii ~6 tuntia, kuluttaa 65% teholla n. 25 litraa tunnissa…

      http://www.planeandpilotmag.com/aircraft/specifications/cessna/cessna-182-sma-diesel-skylane.html

    • #9850
      Marko Einamo
      Member

      Pienistä puroistahan nuo kulut tulee mutta jokainen voi asiaan vaikuttaa. Ei jarruteta renkaita lukoon , siipipeitot kunnolla kiinni , tankataan TTT pouserista, laihennetan oikein lennolla. Jos intoa löytyy niin 50h huoltoja voi tehdä kerhotyönä.

      Minusta MIK jäsenmäärä on kasvanut vuosi vuodelta, joten jossain ilmeisesti on onnistuttu.

      Itse olen vakuuttunut, että diesel on se tie jolla saadaan tuo pa-hinta uhka taklattua. Kun vielä saadaan diesel tekniikka parempaan kuosiin ja jaksoja nostettua niin saadaan tuntihinnasta nipistettuä vielä lisää. Nythän näyttää siltä että se mikä pa-hinnassa dieselillä säästetään maksetaan takaisin huoltokuluissa.

      Miikan kommentiin kommentoisin että Mielestäni koneiden ei tule “rahoittaa” toisia koneista vaan jokaisen koneen tuntihinta pitäsi olla suora seuraus siitä aiheutuvista kuluista.

      Onko kenelläkään tietoa mitä muissa kerhoissa vastaavan 10 ja 20 tunnin lentäminen maksaa jos jakaa kertaluontoiset vuosi- ja huoltomaksut per lentotunti.

      Marko

      ps. Ostetaan OH-CAU takaisin kotiin .

    • #9851
      Thomas Hansson
      Participant

      Pieni korjaus edellisiin laskelmiin. JET-A1 hinta ei ole 1,305 vaan 1,305 + 0,7039 =2,0089 €/lit

      Tämä johtuu siitä, että toisin kuin 100LL:ssä niin JETissä ei ole valmistevero ja huoltovarmuusmaksu mukana hinnassa. Se joudutaan kuitenkin maksamaan joka litrasta erikseen jolloin kokonaishinnaksi tulee noin 2€/litra

      http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/valmisteverotus/tiedostot/026.pdf

      Näistä veroista voidaan ja ollaan sitten haettu palautusta siltä osin kuin kone on käytetty SAR-lentoihin tai lentokoulutukseen.

      No, ylläolevasta huolimatta niin SRH:n polttoainekulut ovat tällä hetkellä huomattavasti pienemmät kuin esim CTL:n.

      Kuten Marko mm. sanoi, meillä on nyt mahdollisuus tankata CTL:ä (huom EI COX:ia) TTT-aviationin 94UL pousarilla noin 50centtiä alemmalla hinnalla kuin Shellin 100LL. (Sillä saataisiin tuntihinnat noin 15€/h alas) Tosin se vaatii rullausta kakkosplatalle tankkausta varten. Toinen vaihtoehto jolla saataisiin noin 50 centtiä edullisempaa 100LL (joka käy sekä COX:ille että CTL:lle) on kehitteillä…

      PS. Olen kyllä samaa mieltä että pidemmällä tähtäimellä JETiä käyttävä dieseltekniikka voisi olla se järkevämpi ratkaisu, 100LL:n hinnan nousuvauhti viime aikoina on ollut niin kovaa…

      t. Thomas

    • #9852
      Miika Asunta
      Participant

      Ihmittelenkin JET A1:n hintaa kun on jatkuvasti puhuttu että se on parin euron kieppeillä…

      Miika

    • #9853
      Marko Einamo
      Member

      SRH:n olisi mahdolista tankata autodieseliä jolloin saataisiin siitäkin vielä nipistettyä ja ei tarvitsisi tullille maksella takautuvasti veroja _> hinnassa säästettään ja prosessi kevenee laskutuspäässä , mutta kieltämättä mutkistuu tankatessa. :-)

    • #9854

      Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen DA40D:n tuntihinta on 120,-/h. Onko tietoa miten pystyvät tähän?

      t. Jari

    • #9855
      Marko Einamo
      Member

      Paljonko on jäsenmaksu ja kaluston huoltomaksu vuodessa. Kannattaa laskea kaikki kulut ja laskea sen jälkeen paljonko maksaa lentää esim 10 tai 20 tuntia vuodessa.

    • #9856
      Esa Jokinen
      Member

      Hankalahan tuosta on saada vertailukelpoista pelkkien hintatietojen perusteella, kun sivuilta ei käy ilmi, mitä vuokrahinta pitää sisällään. Kalusto- ja jäsenmaksuista tulee noilla joka tapauksessa yli 500 euroa vuodessa, joten kymmenen tuntia vuodessa lentävillä ei etua esimerkiksi SRH:n verrattuna vielä ehdi syntyä, siitä eteenpäin sitten jonkin verran…

      Juuri muuta ei ilman sisäpiiritietoa pystykään vertaamaan.

      * Minkälaiset vakuutukset?

      * Kuka maksaa lentokenttämaksut? Malmin kausikorttikin tekee varmasti eroa hintoihin…

      * Mikä muu lienee pääkaupunkiseudun ulkopuolella halvempaa?

      Kun me tiedämme, että meillä hinnat koostuvat täysin kuluista, eikä niissä ilmaa ole, niin tuota halvempaa tiimaa saa varmaan ostamalla kesämökin Lappeenrannan nurkilta ja lentämällä sieltä käsin? ;-)

    • #9857
      Marko Einamo
      Member

      Paljonko on jäsenmaksu ja kaluston huoltomaksu vuodessa. Kannattaa laskea kaikki kulut ja laskea sen jälkeen paljonko maksaa lentää esim 10 tai 20 tuntia vuodessa.

    • #9858
      Esa Jokinen
      Member

      Kaikuuko täällä?

      Noilla hinnoittelu on kyllä rakennettu selkeästi enemmän lentävien hyödyksi:

      http://www.liy.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=27

      Ajatellaan nyt edullisimpien kautta, eli kaikki paketit ja 1 erän maksut hyödyntäen.

      10h = 150+375+880+240 = 1645 => 164,5 eur/h

      20h = 150+375+880+800+4*120 = 2685 => 134,25 eur/h

      40h = 150+375+880+800+720+640+576 = 4141 => 103,52 eur/h

      80h = 150+375+880+800+720+640+576+40*72= 7021 => 87,76 eur/h

      40h pakettien jälkeen siirtyy toiseen hintaluokkaan, joka lentää ehkä muiden maksuilla.

      Mutta koska meillä hinta koostuu niistä kuluista, joita meillä tällä hetkellä koneista aiheutuu, eikä näillä Lappeenrannan hinnoilla pysty Malmilla lentämään, en näe, miten toisen kerhon hinnoista puhuminen hyödyttäisi oman kerhon maksujen pudottamisessa?

      Ymmärtääkseni suurin osa MIK:ssa lentää juuri tuon 10-20 tuntia vuodessa. Maksujen porrastaminen ei välttämättä johda siihen, että tämä porukka lentäisi enemmän, vaan pikemminkin kannustaa kaupallisen vuokrakaluston käyttöön. Kalustomaksujen pienentämistä on siis ehkä kuitenkin lähdettävä hakemaan kustannusten pienentämisen kautta, ja sitä on mahdollisesti pohdittava kalustohankintojen kautta, koska kerhon siirtäminen lappeen Rantaan tai USA:n ei varmaan tule kyseeseen, ja lentotukialuskin haukkasi kuravettä.

    • #9859
      Marko Einamo
      Member

      kiitos mielenkiintoisasta hinta selvityksestä. Minusta tuossa LIY tapauksessa vähän lentävät sponsaavat paljonlentävien tunteja, sen verran jyrkkä tuo kompensaatio on alaspäin. Eli jos koneen 400h vuodessa tulisi 5 kpl kerholaisten toimesta a 87 eur tunti niin kuraa tulisi sisään. Toisaalta tuollainen pakettituntien myynti perustuu ainakin osittain siihen, että aina jää joitain lentoja lentämättä jotka saadaan merkitä suoraan tuloksi.

      Yksi tapa saada kiinteitä kuluja alas on keskittää lentoja harvemmille koneille eli omistaa vähemmän koneita joilla lennetään mahdollisimman paljon. Toisessa vaakapussissa on sitten koneen saatavuus ja vaikeus löytää kone joka sopii kaikille.

    • #9860
      Marko Einamo
      Member

      Ai niin säästökohteita millä hintoja voisi laskea:

      SIL jäsenyys vapaaehtoiseksi

      Luovutaan hallipaikasta

      Pienennetään kerhohuonetta

      50h huollot talkootöinä

      Kaluston ehostus talkootöinä

      Ei avioniikka hankintoja

      SRH löpö / autodiesel käyttö

      CTL ja COX tankkaus muualta

      koneiden vakuutusten omavastuun nosto esim. 500 -> 5000 eur

    • #9861
      Sami Ropponen
      Participant

      Tuo linja jossa enemmän lentävät hyötyvät enemmänon on vaarallinen tapa kun kyse on kerhotoiminnasta. Siinä helposti mene niin että samat heput ovat myös päättävissä elimissä ja kerhon toiminta on me ja te muut -toimintaa. Toivon, että MIK ei koskaan siihen sorru.

      Kustannuksia tosiaan voisi tuon Markon listan mukaan yhä pienentää. Suurehkoja summia tulis huolloista ja muista ehostustöistä. Se olisi yös mahdollista toteuttaa vaikka heti.

      Suuret linjat, kuten uusi kone (diesel tai rotax diamond) ovat sitten pitkäntähtäimen suunnitelmia, mutta ne tulisi myös pitää pinnalla ja tehdä tarvittaessa päätöksiä. CTL ja COX koneidenhinnat eivät ainakaan tunnu nousevan… Joten jos joku olisi halukas ostamaan, niin siihen kanattaa suhtautua positiivisesti.

    • #9862
      Jussi Ahonen
      Member

      Kustannusten kannalta etanolilla lentäminen on halpaa, tosin ei aivan yhtä edullista kuin autodiesel.

      Suomessa 85E autobensiini maksaa noin euron litralta.

      Embraer Ipanema lienee ensimmäinen yleisilmailukone, joka käyttää 100% etanolia.

      Moottorina on Lycoming IO-540-K1J5, jossa on tehoa 320 HP etanolilla ja bensalla 300 HP.

      Lisätietoa

      http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2008/03/the-ethanol-powered-plane-1.html

      http://www.aeroneiva.com.br/pt-BR/Aeronave-Ipanema/Paginas/Ficha-Tecnica.aspx

      Olennaista tässä on se, että Lycoming moottori toimii teknisesti etanolilla.

      Lainsäädöntö toki estää etanolin tai 85E bensiinin käyttämisen.

      Voisiko joku pohdiskella seuraavia kysymyksiä

      1) Saisiko Ipanemalla lentää Suomessa, jos se on Brasilian rekisterissä ja pilotilla

      JAR-FCL lupakirja?

      2) Ja saisiko siihen tankata 100% etanolia Suomessa?

      3) Saisiko tankata 85E autobensiiniä, joka sisältää 85% etanolia ja 15% autobensiiniä?

      4) Entä jos joku ostaa IO-540-K1J5 moottorin ja asentaa sen suomalaisessa rekisterissä olevaan

      lentokoneeseen, saako lentää Suomessa etanolilla?

      PS. Tietääkö joku toista lentokonetta, jossa on sekä wingletit että kannuspyörä

    • #9863
      Thomas Hansson
      Participant

      Moi!

      Kustannussäästöjen lisäksi kannattaisi ehkä myös pohtia miten kerho saisi tuloja, muuten kuin suoraan jäseniltä lentotuntihintoina ja jäsenmaksuina.

      Esim tuo Lappeerannan ilmailuyhdistys josta oli maininta järjestää mm. maksullisia kiihdytyskisoja kentällään. Ilman sisäpiiritietoa en voi sanoa varmuudella mutta olettaisin että tulot käytetään ainakin osittain hyödyksi lentohintojen pitämiseksi alhaalla.

      Yleishyödyllisenä yhdistyksenä voisi meilläkin olla muita tuloja kunhan ne käytettäisiin toiminnan kehittämiseksi ja tukemiseksi.

      Mitä nämä tulot sitten olisivat? Haastan kaikki jäsenet pohtimaan asiaa.

      Muistakaa että meillä on noin 400 jäsentä ja osaamista ja kekseliäisyyttä löytyy laidasta laitaan.

      Pitäisi ehkä pitää kilpailun ja palkita hulluin idea jotta niitä tulisi ujostelematta.

      Heitän esimerkkinä muutama perinteinen, mutta paras idea on vielä keksimättä:

      – järjestetään maksullisia yleisötapahtumia

      – Myydään mainostilaa verkkosivuillemme, uuteen kerholehteen…

      – Myydään humoristisiä kerho-/lentoaiheisia t-paitoja, lippiksiä, mukeja ym. jäsenille ja ulkopuolisille.

      – Myydään MIK kalenterit, opetusvideot, kynäät, ym, ym

      – järjestetään maksullisia yleisötapahtumia

      – Sponsorisopimus jonkun yrityksen kanssa

      – jne, jne.

      Tähän tarvitaan tietysti riittävästi intoa ja panostusta, aikaa ja hikeä jäseniltä.

      Ja hauskaa se pitää olla, muuten kukaan ei haluaa uhrata aikaansa siihen. Kiinnostuneita?

      Esim uuden Diamond DA40NG koneen liikkuvat kulut ovat aika pienet, mutta ongelmana on tarvittava suuri alkuinvestointi. Jos sen osto saisi rahoitettua edes osittain muulla tavalla kun vain suorana lisänä sen lentohinnassa, niin lentäminen MIKissä voisi taas olla mahdollista uudehkolla ja edullisella kalustolla…

    • #9864
      Marko Einamo
      Member

      MIK shop webissä voisi tarvita uusia tuotteita.

      juttelettehan tilintarkastajan kanssa näistä uusista tulonhankinta tavoista.

Viewing 17 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .