Skip to content

MIten ilmoittaa julkisesti varauksen peruuntimen?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu MIten ilmoittaa julkisesti varauksen peruuntimen?

  • This topic is empty.
Viewing 8 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9090
      Lauri Liehu
      Member

      Moi,

      Varauksia peruuntuu syystä tai toisesta itsekullakin. Välillä säästä ja välillä muusta syystä.

      Onko olemassa jotain sovittua tapaa miten infomoida kaikkille halukkaille, että varaus peruuntunut?

      Jos ei ole niin onnistuisiko sitä varten joku oma facebook, twitter, email tai joku muu härpäke johon pikaviesti OH-STL dd.mm hh-hh varaus peruttu.

      Tai jopa varauskirjaan feature tyylin täppä “jos tämä varaus peruuntuu niin laita mulle postia”

      Toisen tymä voi olla toisen IFR harjoittelukeli.

      /Liehu

    • #10389
      ARONEN
      Participant

      Tommosen täpän tekeminen ei pitäisi olla iso juttu. Multakin voisi löytyä aikaa tuon tekemiseen, jos pääsen koodeihin käsiksi jossain.

    • #10390
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      tosiaan varauskirjamme, joka oli aika monta vuotta sitten todella hienoa ja uutta on alkanut jäämään jälkeen. Otamme mielellämme ehdotuksia vastaan paremmasta ratkaisusta. Juurikin mahdolliset muistutukset “huomenna sinulla on varaus xx” tai jonotusjärjestelmä joka ilmoittaa että varauso n peruuntunut olisivat toiveita.

      Tuo nykyinen on integroitu tähän wordpressin käyttäjähallintaan. SSO on jatkossakin tarkoitus pitää, mutta sen toteutus ja käyttäjähakemistoa voidaan harkita muutettavan.

      Niko Ikonen

      Koulutusvastaava

    • #10391

      Kun kommenttia varausjärjestelmän kehittämisestä puudetään, niin täytyy aluksi tunnustaa, että en ole MIK:n järjestelmää vielä käyttänyt, mutta vuosien varrella erinäisten niukkojen resurssien varausjärjestelmiä käyttänyt ja sellaisten suunnitteluun osallistunut.

      Voidaan ajatella, että olisi kaksi erilaisten periaatetta; Yksinkertaisin, jossa jokainen varmaa mitä katsoo tarvitsevansa ja ensimmäinen varaa mitä tahansa vapaita aikoja halunsa mukaan, ilman mitään suurempaa koordinaatiota. Jos koneita on riittävästi, eikä olla kovin huolestuneita siitä, että tyhjiä tunteja jää tai hitaammat eivät koskaan pääse suositummilla koneilla lentämään, niin tämä on varmasti riittävä ja yksinertaisuudessaan toimia.

      Edellä on todettu, että varaustilanteiden muuttuminen, esimeerkiksi peruutusen ja koneiden huolto- yms. seisokkien vuoksi voi aiheuttaa hankaluuksia. Tätä järjestelmää voidaan tietenkin tehostaa siten, että lisätään varaajien kommunikointia, mikä sinänsä on hyvä asia, mutta valitettavasti ei mitenkään itsestään selvää.

      Toinen periaate, joka lähtee siitä, että koneiden lentoaikaa pyritään maksimoimaan ja seisonta-aikaa minimoimaan, mikä ei tietenkään voi tapahtua, elleivät lentäjät hieman jousta suunnitelmistaan. Olen varma, että tällaista joustoa voisi olla paljonkin,l jos sen toteuttaminen tehdään riittävän helpokksi. Jotta periaate ja järjestelmän etu kävisi mahdollisimman selväksi, lähden aluksi siitä, että asiaan sekaantuu myös ihminen, kutsutaan häntä vaikka dispatcheriksi, joka hieman sovittelee vuoroja. Dispatcheri voidaan varsin pitkälle korvat sopivalla ohjelmalla, luulsin sellaisia jo olevan olemassa, joskaan en ole vielä sellaista etsinyt.

      Lähden siitä, että hyvin monella lentoaan suunnittelevalla on esimerkiksi tällainen tilanne: Olisi mukava lentää parin tunnin lento ensi sunnuntaina, mutta ei ole suurtra väliä siitä onko lento välilä 10-16 tai 18-20 tai jollain muulla välillä.

      Tämän seikan huomioinen edellyttäisi, että ilmoitatisin, että haluan lentää (yhteen mittaan) 2 tuntia, mutta se voi tapahtua sunnuntaina välillä . Ilmoittaisin silloin haluan lentää 2 tuntia joko v älillä 10-16 tai 18-20. Tämä pitää ilmoittaa “mahdollisimman hyvissä ajoin” Kun tällaisia ilmoituksia saapuu, niin dispatcheri sovittaa lennot sitten siten, että halutut lentotunnit sijoitetaan mahdollisiin lentoaikoihin niin tehokkaasti kuin mahdollista. Tällä vältetään esimerkiksi sellaiset tilanteet, että olisin varannut sen sunnuntaina lennon vaikkapa välille 11-13, jolloin joku jolle olisi sopinut vain aika 10-12 ei voi sellaista varata. Hän voisi tietenkin soittaa minulle ja kysyä, voinko lentää tuntia myöhemmin, mutta yleensä kun lentäjä havaitsee ajan olevan varattuna, niin hän tyytyy siihen. Jos minulle sopii vain yksi akika, niin silloin varattu ja mahdollinen ikkuna ovat samat. Tätä voi tietenkin laajentaa siten, että mahdollinen ikkuna olisivat myös eri koneissa, jos minulle on yhdentekevää tai jos vaikka Diamondin puutteessa voisinkin lentää Cessnalla, niin minulla olisi silloin ikkuna kummassakin koneessa, mutta jos toinen allokoidaan, niin toisen ikkunanvaraus peruuntuu.

      Tällaisella järjestelmällä ne, jotka varaavat ajoissa ja ne jotka antavat paljon “mahdollisia” aikoja saavat varmaankin lentää enemmän kuin ne joiden aikataulu on kireä, mutta nimenomaan ne, jotka voivat lentää sellaisina aikoina, jotka eivät kuulu suositumpiin, saavat paljon aikoja ja koneiden käyttö tehostuu. Kun olen lentänyt KILA:n koneilla, niin eläkeläisenä huomasin, että kun lentää viikolla ja aikaisin aamulla, koneita oli aina käytettävissä. Tietenkin jotkut oppivat tämän ihan itsekin, mutta muita varten tällainen ohjaus voisi olla paikallaan.

      Joissakin paikoissa aikataulut ovat sellaisia, että lentäjän on syytä ilmoittaa ennen viikonvaihdetta, minä aikoina hän voi lentää ja montako tuntia hän haluaa. Maanantaina heti aamusta tai tiseasiassa sunnuntai-iltna tulee listaa varauksista ja silloin varjaaja saa tiedon mikä on toteutunut. Täm,ä ei estä viimehetken varaajaa katsomasta, että olisiko tänään sattumalta puoli tuntia Diamondia vapaana kierroslentämiseen. Jos on, niin siitä vaan lentämään. Jos halutaan, niin aikoja voidaan myös painottaa, siten että jos ilmoitan kaksi konetta, toinen on ykköskone ja jos ilmoitan laajemman aikaikkunan, niin ilmoitan siihen preferoidun ajan ja jos se ei onnistu, niin sitten voisin sanoa vaikkapa tyylii, ensimäinen vaihtoehto on aikaisemmin aamulla toinen myöhemmin. Ja jos oikein fiineiksi ryhdytään, niin varausjärjestelmä voi oppia milloin yleensä haluan lentää ja tarjoaa niitä aikoja ensimmäiseksi.

      Esitin joskus, että jos jotkut tunnit ovat vähemmän suosittuja kuin toiset, niin hinnoittelulla yleensä saadaan tämä asia paremmin hallintaan. Sillion minulle vastattiin, että koneita on riittävästi tarjolla, eikä tähän ole syytä mennä. En väitä että tietäisin paremmin, mutta jos varausjärjestelmää ollaan kehittämässä, miin tällainenkin mahdollisuus voidaan siihen sisäänrakentaa, vaikka sitä ei vielä otettaisikaan käyttöön, mutta jos se tuntuu tarpeelliselta, saataisiin se käyttöön esimrkiksi tekemällä taulukko, jossa on eri hintaisten tuntien taulukko, jota esimerkiksi hallituksen päätöksellä voidaan korjata mahdollisimman tarkoituksenmukaiseksi. Jos esimerkiksi halutaan suosia pitempiä matkalentoja lyhyen kierrospörröömisen sijaan, jota kyllä harjotuksen tässä vaiheessa pidän hyvin tärkeänä, niin esimerkiksi kaksi ensimäistä tuntia voisivat olla kalliimpia kuin sitä seuraavat tunnit. Tietokoneilla voidaan tehdä ihmeellsiä asioita.

    • #10392
      Jussi Ahonen
      Member

      Yksi teknisesti helppo tapa lisätä kommunikointia on lisätä yksi taulukko tälle sivulla

      http://www.mik.fi/jasenalue/lennonsuunnittelu/kaluston-tunnit/

      Eli Vikataulun alla voisi olla vaikkapa “Varauskommentit taulu”, johon lentäjät kirjoittavat omasta mielestään tarpeellista informaatiota toisille lentäjille. Tämä informaatio voi olla mm.

      – tarvitsen huomenna polttoainetta vähintään 30 gallonaa, lähden aamulla klo 09 Suomen aikaa

      – tai vastaavasti polttoainetta ei saa olla kuin 24 gallonaa, koska en lennä yksin ja käyn katselemassa maisemia 30 minuuttia

      – lisäksi voisi mainita kuinka paljon koneeseen jäi arviolta polttoainetta lennon jälkeen

      Kirjoitan tästä polttoaineesta sen takia, että aamuisin ja iltaisin Malmilla ei ole polttoainetta saatavilla, jolloin em. polttoaineongelmat voivat estää lentämisen. Lisäksi osa lentäjistä halunnee lentää aikaisin aamulla, jolloin on hieman viileämpää ja “tasaisempi” keli.

      Tämän muutoksen tekeminen on yksinkertaista ja lentäjät voivat ottaa toistensa tarpeita paremmin huomioon. Toki tämä ei ole täydellinen ratkaisu ja edellisen kirjoittajan dispacher voisi sisältää myös tämän näkökulman.

    • #10393

      Koska viestini oli jo nyt turhan pitkä, en yrittänyt ottaa esille kaikkia ehdotukseni näkökohtia. Yksi esittämäni järjestelmän eduista olisi, että konevuoroja “jaettaessa” oliai myöa tarjolla parempi kokonaiskuva viikon lennoista, kuin nykyisellä järjestelmällä, jossa jokainen katsoo vain itselleen sopivaa aukkoa varauksissa. Jos varausilmoitusta tosiaan täydennettäisiin, hieman lennon luonteella, esimerkiksi juuri tällä polttoainetarpeella ja kuormattamuusnäkökohdilla, nin lentäjä saisi varausaikansa lisäksi kommentin sopivasta polttoainemäärästä ja muista mahdollisistaasioista. Esimerkiksi viimeinen lentäjä polttoainejakelun ollessa auki: Voitko varmistaa, että tankissa on vähintään/enintään xx litraa,

      Anteeksi asian vierestä oleva kysymys: Eikö Kanasella ole myös automaattimyyntiä. Minä muistelen, että olen ollut seuraamassa kun Piperin OH-BAN tankattiin molempiin tankkeihin polttoainetta ja se maksettiin luottokortilla automaattiin. Vai olenko nähnyt unta? Miten on TTT-aviationin pouseri asematasolla kaksi? Ei siellä minun tietääkseni kukaan päivystä vensan myyntiä, mutta kyllä siitä jonkun verran menee. Onko kyse vain siitä, että MIK ei ole tehnyt tällaisia järjestelyjä ja tankkaa ainoastaan kutsumalla Kananen paikalle?

    • #10394
      Lauri Liehu
      Member

      Moi,

      Törmäsin tälläiseen: <http://www.flightnet.aero/web/en/default.aspx&gt;

      Tuossa on waiting list ominaisuus josta sitten automaattisesti lähtee email/SMS jos odottajan vuoro toteutuu.

      Onkohan kukaan tutustunut tarkemmin?

      /Liehu

    • #10395
      Janne Saarela
      Participant

      Aeropolella tuo on käytössä ja tukee mm. optiovarauksia, joka olisi hjuva juttu. Natiivimobiiliclientti toimii myös ok ja olen pitänyt myös dokumenttien linkitysmahdollisuudesta varattavaan koneeseen – siis siitä että esim. massalaskelman pohjan löydän nopeasti tuon sivuston kautta.

    • #10396
      Jarkko Mankinen
      Participant

      Hei,

      Miten olisi WhatsApp ryhmä? Ryhmään mahtuu sata henkilöä joten siihen pitäisi aktiivisimmat lentäjät mahtua. Lisäksi jokainen voi väliaikaisesti hiljentää ryhmän ilmoitukset kahdeksaksi tunniksi – yhdeksi vuodeksi niin ei häiritse muuta elämää.

      Toimisi ainakin jotenkin väliaikaisena epävirallisena ratkaisuna.

Viewing 8 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .