Skip to content

Muoviset polttoainekanisterit IHQ:lle

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Muoviset polttoainekanisterit IHQ:lle

  • This topic is empty.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9231
      Timo Ahtiainen
      Participant

      Kaikilla kentillä ei ole 100LL jakelua ja vaikka olisikin niin on mahdollista että polttoainetta ei ole aina saatavilla kun sitä tarvitsisi. Voisiko Malmille hankkia muoviset polttoainekanisterit (esim. 2* 10L tai 2*12L) joilla koneeseen voisi tankata 98:ia läheisiltä huoltoasemilta? Metallinen kanisteri kerholla jo onkin mutta kaksi pienempää olisi helpompi kantaa jos ei ole autoa alla.

      Flightforumilta löytyi hyvä lista lentopaikoista joista saa autobensaa mutta sen kuljettaminen koneelle pitäisi ratkaista jotenkin

      https://www.flightforum.fi/topic/22399-lentokentät-joilta-tai-joiden-läheisyydestä-saa-autobensaa/

      Mielessä kävi esim. tällaiset kanisterit:

      https://m.motonet.fi/fi/tuote/282212/Plastex-Varakanisteri-musta-10-l

      Tuolla määrällä ei konetta täyteen tankata mutta 1h lisää kuitenkin. Kommentteja?

    • #10651
      Janne Peltonen
      Participant

      Kuulostaa hyvältä :)

    • #10652
      Miika Asunta
      Participant

      Ei ole yhtään hyvä ajatus kuljettaa koneessa tyhjiä polttoainekanistereita, melkoinen räjähdysriski. Tyhjä astia pullistuu noustessa korkeammalle. En osaa ottaa kantaa korvaako koneen vakuutus jos tällaisessa toiminnassa tapahtuu haveri.

      Lennonvalmisteluun kuuluu tankkausten suunnitteleminen, jo ennen lentopäivää.

      Kanairin polttoaineita on saatavilla mm. Räyskälästä, Jämijärveltä, Savonlinnasta, Ylivieskasta, Pudasjärveltä ja Sodankylästä:

      https://www.kanair.fi/category/10/polttoaineet

      Miika

    • #10653
      Timo Ahtiainen
      Participant

      Onko pelkona se että tyhjä ja suljettu kanisteri laajenee ilmanpaineen laskiessa ja räjähtää vai se että kanisteriin mahdollisesti jäänyt polttoaine-ilmaseos syystä tai toisesta räjähtää? Kanistereita saa aika isolle valmistajan ilmoittamalle paine-erolle (muistaakseni jopa 10 bar) ja toki kanisterin voi kuljettaa esim. jätesäkin sisällä korkki auki.

      En osaa arvioida miten iso ”absoluuttinen riskitaso” kanisteriin mahdollisesti jäävän polttoaineen räjähtäminen on mutta kuvittelisin sen olevan samaa tasoa vesibensa-astian ja bensan mittatikun kanssa.

      Onko tietoa miten muissa kerhoissa toimitaan autobensan tankkauksen kanssa? Jotenkinhan tuo bensa pitää roudata huoltoasemalta koneelle jos tätä tankkausvaihtoehtoa haluaa hyödyntää.

      Tarkoituksena ei ole olla ilkeä vaan mietin miten kerhon kalustosta saisi vieläkin enemmän irti Suomen korpikentillä lennettäessä.

    • #10654
      Miika Asunta
      Participant

      Silloin kun IHQ tuli, oli jotain puhetta kasaan menevistä kanistereista, joka siis veisi hyvin vähän tilaa, hajuhaitta tietysti jää. Mutta tämä sitten jäi. Tältä keskustelupalstalta varmaan löytyy ketju.

      En näe juurikaan lisäetua kanisterien käytöstä. Tuskin oma viime kesäinen reissuni oli laajentunut Riikaan, yhden tunnin bensan raahaaminen ei oikeasti ole mikään ratkaisu kun tankki pitää saada kerralla täyteen. Oikeastaan ainoa paikka, missä olen nähnyt huoltoaseman järkevällä etäisyydellä kenttään on Seinäjoki, mutta sielläkin on Shellin 100LL-automaatti.

      Koneessa on kuitenkin varsin pitkä toiminta-aika, tankkaukset pitää vaan miettiä huolella ja esimerkiksi Savonlinnassa sopia etukäteen.

      Ihan tarpeeksi on muuten siipiin jäänyt jälkiä aiemmasta puuhastelusta, joskin metallikanistereista, mutta eipä se paljonkaan helpompaa tule olemaan, vaikka materiaali olisikin toinen.

      Hyvät ideat ovat aina tervetulleita, mutta kanisterit eivät tällä hetkellä ole mitenkään ykkösasia hankintalistalla.

      (Huomaan että olen aika usein vastahankaan… ei ole tarkoitus järjestelmällisesti torpata uusia ajatuksia)

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .