Skip to content

Nummijärvi Fly-in 9.-10.3.2019

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Nummijärvi Fly-in 9.-10.3.2019

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9225
      Vilho Järvinen
      Participant

      Moi,

      Harry Sileonin kanssa on tarkoitus osallistua Nummijärvi fly-in tapahtumaan 09.-10.03.

      STL varattuna ja kolmas henkilö mahtuisi mukaan. Legit voidaan sopia niin että kaikki pääsevät lentämään haluamansa määrän.

      Löytyykö kiinnostunutta?

      Vilho

    • #10619
      Miika Asunta
      Participant

      Hieno idea, mutta.

      En veisi STL:ää sellaiselle lentopaikalle, johon ei pysty järjestämään huoltoa paikalle jos tulee esim. ECU failure. Muutenkin koneen kanssa on syytä välttää tarpeettomia riskejä.

      (Olen ehkä vähän ilonpilaaja tässä, ja kantani ei välttämättä edusta kerhon hallituksen virallista kantaa.)

      Miika

    • #10620
      Vilho Järvinen
      Participant

      Lukaisin ohjeet talvioperointiin ja varmistin että koneeseen saa sähköt (lämmittimet ohjaamoon).

      Jos tämä ei riitä niin muutetaan suunnitelmia, mutta olisi hyvä että olisi selkeät ohjeet/linjaukset mitä voi ja ei voi tehdä.

      Vai liittyykö tähän joitain muita riskejä joita en hahmota?

      Vilho

    • #10621
      Sten Stockmann
      Participant

      >Vai liittyykö tähän joitain muita riskejä joita en hahmota?

      Jos tulee tekninen ongelma niin kone jää Eteleäpohjanmaalaiselle järvenjäälle

    • #10622
      Vilho Järvinen
      Participant

      Ymmärrän kyllä että jos kone hajoaa niin se jää hajoamispaikkaan kunnes on korjattu.

      Mitä en vielä (mm.) ymmärrä on:

      – Liittyykö STL:län käyttöön jokin huollon jälkeinen riski (ei vielä varmuutta toiminnasta huollon jälkeen tai ECU ongelmia ilmennyt huollon jälkeen)?

      – Koskeeko tämä riski/rajoitus erityisesti STL:ää vai kaikkia kerhon koneita? Voiko esim. IHQ:ulla lentää tuonne mutta STL:llä ei?

      – Liittykö riski STL:n ulkona yöpymiseen (sähköissä)? Jos näin on, pitäisikö selkeästi sanoa että STL:ää ei saa talvella säilyttää yli 3 tuntia kuin lämmitetyssä hallissa (talvioperoinnin ohje viittaisi muuta)?

      – Onko ongelma se että jäiden oletetaan sulavan ennenkuin mahdollinen ongelma saadaan korjattua?

      – Jos esim. ECU failure iskee sisätilan lämmityksestä huolimatta, onko Eteläpohjanmaalaiselle järvenjäälle vaikeampi saada apua kuin esim. Pokan kentälle (EFPA)?

      – Pitäisikö STL:llä (tai kaikilla kerhon koneilla) lentää vain lentokentille joille pääsee reittilennoilla tai muilla julkisilla kätevästi, jotta huollon saa helposti tarvittaessa paikalle?

      En kysy näitä vänkääkseni vastaan tai kettuillakseni, vaan oppiakseni ja ymmärtääkseni. Uskon että selkeistä linjauksista olisi hyötyä myös muille lentoretkiä suunnitteleville.

      Vilho

    • #10623
      Pekka Aakko
      Participant

      Mun kanta ei edusta muuta kuin omaani ja koska talviohjeeseen viitattiin, niin vastaan :)

      STL ecu failure on toki aina mahdollinen ja tietty jos se jumittaa järven jäälle, niin teknikon saaminen sinne on oma probleeminsa. Ei toki eroa siitä korpikentästä sinällään…

      Mun kokemuksen mukaan sitä ECU failin riskiä voi pienentää huolehtimalla, että kabiini on suht lämmin (syy selitetty talviohjeessa). Jos pitstoppi on muutaman tunnin, niin en ainakaan itse kokisi isommaksi riskiksi ilman lämmitystä. Jos paikalta löytyy sähköä, niin homma selkeempi pidemmällekin pysähdykselle.

      Jos se paska säkä käy, niin se vaatii sitten pahimmassa tapauksessa huollon paikalle. Järvenjäälle tai Pokkaan. Tosi paskalla säkällä kone siirtyy pois sitten osina siivet irroitettuna.

      Tietty jos ihan satavarma haluaa olla, niin lentää vain kierrosta Malmilla ;) Hommaan liittyy riskinsä, mutta jos STL:n operointia hiukka jaksaa miettiä, niin ei ne niin isoja ole. Lähtee ilo lentämisestä, jos näkee peikkoja jokapaikassa.

      Hieman sivuten: on kerhoja, jotka lentää läppäri + datakaapeli DA40:n tavaratilassa mukana. Tässä on tietty riskinsä, että joku joka Ei Osaa alkaa kikkailemaan, mutta ehkä kerho voisi miettiä onko tollainen mahdollista ohjeistamalla tai kouluttamalla? Ainakin helpottaisi sitä tilannetta, jos jää kiipeliin, koska useinmiten sen ECU fail ei ole merkitsevä. Toisaalta, jos se olisi merkitsevä, niin huollolle voi kertoa jo valmiiksi sen ECU failin syyn. Kaapeleita on kaksi: toinen jolla voi säätää enempi ja toinen jolla voi vaan lukea dataa ja resettaa ECUn.

      Mutta toi on iso päätös ja kannattaa käydä hallituksessa asiaa läpi. Enkä tiedä onko tuossa jotain rajoitteita säädösten osalta, voi hyvinkin olla. Mulla tietty oma tilanne DA40 kanssa on vähän eri.

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .