Skip to content

OH-STL tankkauskäytäntö

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu OH-STL tankkauskäytäntö

  • This topic is empty.
Viewing 8 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9081
      Tommi Satama
      Member

      Moi,

      jossain vaiheessa oli sovittuna, että STL tankattaisiin max 3h polttoainetta, mikäli ei ole muuta erikseen sovittuna. Onkohan tuo vielä voimissaan/voisiko tuohon käytäntöön palata. Itse en ole pienin kaveri ja useamman kerran tullut tilanne vastaan, jossa tankit ovat olleet aivan täynnä ja lento jäänyt tekemättä tuon takia, kun ei ole muita voinut kyytiin enää ottaakkaan. Toki Kananen joutuisi hieman useammin tankkausta tekemään, mutta ehkä se ei olisi niin iso ongelma. Mikäli joku esim aikaisin aamusta lähdössä pitkälle matkalle niin silloin voisi sopia, että edellisen illan viimeinen tankkaa halutun määrän.

      Tämä näin ajatuksena helpottamaan tuskaa, jota välillä tullut vastaan

    • #10346
      Tommi Satama
      Member

      Olisiko jollain asiasta paremmin tietävällä tähän jotain kommenttia?

    • #10347
      Miika Asunta
      Participant

      Tästä taisi kevätpuolella olla puhetta, mutta virallista ohjesääntöä/ohjetta/päätöstä asiasta ei ole tehty.

      Suosittelen lentäjien välistä koordinointia, niin ettei jää iltasella lentämättä, jos löpöä ei ole tarpeeksi.

    • #10348

      kyllähän tätä soitto/sms-koordnointia harrastetaan varmasti, ainakin kun kesällä varasin konetta joka kerran sumplittiin seuraavan aamun löpöjä mikä toimi vallan hyvin, varasin aika usein illan viimeisen näemmä :)

      Samoin kuin valmiiksi tankkaus aamun aikaiselle lähtijälle jos Kananen ei vielä ollut paikalla.

    • #10349
      Tommi Satama
      Member

      Tuo keskinäinen koordinointi on erinomaisen hyvä ja erittäinkin tärkeä, kun kyseessä illan viimeinen lento, jonka jälkeen tankkaus aamuista pilottia varten.

    • #10350
      Visa Sippola
      Participant

      Tänään oli jäänyt 26gal, eli melkein 100 litraa polttoainetta tankkeihin.

      Kun oli kaksi matkustajaa, niin teki tiukkaa, että mahduttiin kyytiin. Onneksi oltiin hoikkia.

      Ei kai kukaan 5h reserviä tarvitse??

      Liputtaisin jonkin selkeän käytännön puoesta. Esim. nyt oli monta pilottia perunut välistä, niin eihän sitä eilen aamulla lentäneeseen osaa yhteyttä ottaa ;)

    • #10351
      Tommi Satama
      Member

      Olisiko siis hyvä keskustella paluusta esim tuohon 3h maksimitankkaukseen. Jokainen voi oman tarpeensa tietäen tankata tietenkin enemmän, mutta ei jäisi tankki melkein täysille ja sitä kautta esim 1 lento lentämättä. Näin voisimme varmasti saada kaluston vielä aktiivisempaan käyttöön eikä tulisi turhia peruuntumisia. Tietenkin pidettäisiin mukana tuo soitto/sms- koordinointi jotta kellään ei lento jää suorittamatta myöskään sen takia, että ei ole polttoainetta jolla lento suorittaa.

    • #10352
      Visa Sippola
      Participant

      Tuo 3h olisi kahdesta syystä hyvä: ensinnäkin mahtuu kolme standardiaikuista kyytiin, toiseksi sillä lentää jo mahdolliseen matkalennon määränpäähän tankkaamaan lisää :)

    • #10353
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      koneen käyttöön saamme ohjeistusta tehtyä ihan tässä lähiaikoina, toivottavasti jopa tänään. Varsinkin talvikausi tuo hieman haasteita tankkaukseen kun lentoja peruuntuu välistä sään takia, jolloin sopiminen vaikeutuu. Toisaalta talvella lennot ovat lyhyempiä, jolloin 3h riittää paremmin. Kuitenkin on pyrittävä myös välttämään pieniä tankkausmääriä, joista tosin pääasiallisesti ollaankin päästy eroon.

Viewing 8 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .