Skip to content

Puljalentäminen?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Puljalentäminen?

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8829

      Kertoisiko joku lentävä kollega, millä edellytyksillä saa kaksi ilma-alusta lentää “yhtenä kokonaisuutena”, eli puljassa siten että toinen on yhteydessä lennonjohtoon, joka antaa molemmille samalla kertaa selvitykset? Voiko Cessna ja helikopteri lentää puljassa? Tästä löytyy varmaan ilmailulaeista selvä kuvaus mutta mistä löydän sen tarkalleen ottaen? Siellä varmaan määritellään minimi- ja maksimietäisyydet jne. Muutkin kommentit käytännössä puljalentoa harrastaneilta otetaan vastaan. Kiitollisena viisaampien neuvoista,

      Jani Suomalainen, 050 532 0099, jani.suomalainen@m-real.com

    • #9447
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Kopterin kanssa olisin kyllä aika varovainen koneiden erilaisesta aerodynamiikasta johtuen – kopterin jättöpyörre saattaa olla aika arvaamaton lähellä lentävän lentokoneen suhteen ja muutenkin roottori luo hommaan omat riskinsä, samoin lentoonlähtö yhdellä selvityksellä saattaa olla haastavaa kun miettii lähtökiitoja ja nopeuksia, ja homma kannattaa joka tapauksessa miettiä tornin kanssa etukäteen käytännössä.

      Mulla on itselläni vain hyvin vähän puljakokemusta kahdella lentokoneella, mutta siinäkin on tärkeää miettiä jo maassa kumpi on johtokone joka “vie” ja miten ratkaistaan tilanteet missä esim. toinen tai molemmat kadottavat toisen näkyvistä, ja miten lento lennetään – varsin jos ollaan yhdellä selvityksellä ei voi höpöttää pulinajaksolla samaan aikaan kun pitää jutella lennonjohtoonkin.

      //Tuomas

    • #9448
      Simo Aro
      Member

      Helikopterin pyörteistä kannattaa lukaista kumottu ilmailutiedotus OPS T1-11.

      Lentosäännöt OPS M1-1 puolestaan sanoo aiheesta seuraavaa:

      3.1.8 Muodostelmalennot

      Ilma-alukset eivät saa suorittaa muodostelmalentoa muutoin kuin lentoon osallistuvien ilma-alusten päälliköiden yhdessä ennalta suunnitteleman järjestelyn mukaisesti. Valvotussa ilmatilassa tapahtuvilla muodostelmalennoilla on lisäksi noudatettava seuraavia ehtoja:

      a) Muodostelma suunnistaa ja ilmoittaa paikkansa kuten yksi ilma-alus.

      b) Muodostelman johtaja ja mukana lentävien muiden ilma-alusten päälliköt vastaavat muodostelmaan kuuluvien ilma-alusten yhteentörmäysten välttämisestä. Tämä vastuu on olemassa myös siirtymävaiheissa ilma-alusten liikehtiessä päästäkseen tarpeelliselle etäisyydelle muodostelman muista ilma-aluksista sekä muodostelmaa koottaessa ja hajotettaessa.

      c) Kunkin ilma-aluksen on pysyttävä enintään 1 km (0,5 NM) sivuttais- ja pitkittäisetäisyydellä ja enintään 30 m (100 jalan) pystyetäisyydellä muodostelman johtajasta.

    • #9449

      Kiitos Tuomas ja Simo kommenteistanne!

      Lennettiin ihan sujuvasti Pohjois-Suomen ilmatilassa muodostelmassa 13.-16.5. ilman minkäänlaisia ongelmia. Cessna edellä ja helikopteri muutaman sata metriä takana. Lentosuunnitelmien tekeminen oli myös helppoa, samoin lentoonlähdöt ja laskeutumiset sujuivat mainiosti (Cessna edellä, kopteri perässä).

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .